نیوزیلند هم به ائتلاف تنگه هرمز علیه ایران نپیوست

آغاز به کار فرماندهی فضایی ارتش آمریکا از هفته آینده، تعویق سفر ترامپ برای خرید گرینلند، تمایل آمریکا به توسعه موشک های جدید، دستیابی کره شمالی به توان هسته ای جدید و قدرت گیری پوپولیست ها در ایتالیا، از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

حل مسالمت آمیز مسئله قره باغ؛ خواسته اتحادیه اروپا

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور حل مناقشات در منطقه قفقاز جنوبی با تاکید بر رعایت آتش بس در قره باغ ، گفت : باکو و ایروان باید مذاکرات لازم برای حل و فصل مسالمت آمیز این مناقشه را در اولویت قرار دهند.

تویوو کلار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری "آپا " جمهوری آذربایجان افزود: حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ  برای اتحادیه  اروپا همچنان در اولویت می باشد.

وی با اشاره به اینکه طی یکسال اخیر گام‌های مهمی در روند مذاکرات حل مناقشه قره باغ برداشته شده و دیدار هایی در سطح بالای مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا انجام گرفته است، گفت: اقدام باکو و ایروان در تابستان سال جاری برای آزاد سازی متقابل گروگان ها قابل تقدیر است  و این چنین  اقدامات می تواند فضای سیاسی مثبت برای پیشرفت در روند صلح ایجاد کند.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در عین حال از ادامه اوضاع نا پایدار و حساس در منطقه مورد مناقشه قره باغ ابراز تاسف کرد و افزود: تلفات جانی اخیر در این منطقه موجب نگرانی است و طرفین باید با رعایت آتش بس، مذاکرات مسالمت آمیز را ادامه دهند.

کلار با بیان اینکه بیانیه های تهاجمی می تواند به تنش در منطقه دامن بزند و به حوادث غیر قابل کنترل تحرک بخشد، از تلاش ها برای کسب هر چه بیشتر تسلیحات در منطقه  ابراز نگرانی کرد .

وی  آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک به اجرای توافقات حاصله میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را اعلام کرد و گفت: زمان برداشتن گام‌های برای پیشرفت در روند مذاکرت فرا رسیده است و مسوولان دو کشور نیز باید مردم را برای رسیدن به صلحی پایدار آماده کنند.

تدوام روند خشونت آمیز در منطقه کشمیر

مقامات هندی اعلام کردند که در شانزدهمین روز از لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر و برقراری محدودیت های شدید در این ایالت، امروز معترضان کشمیری در سه منطقه شهر سرینگر با نیروی پلیس درگیر شدند.

به گفته مقامات هندی اعتراض های خشونت آمیز در سه منطقه دانجرپورا، کرو و گاندربال به وقوع پیوسته است.

بر اساس گزارشی از نشریه "هندو" ، همچنین در جنوب کشمیر در سه منطقه پلوواما، کولگم و شوپیان مردم محلی اقدام به مسدود کردن جاده ها و مسیر های اصلی کرده و به سوی نیروهای پلیس  سنگ پرتاب کرده اند.

هنوز گزارشی در خصوص تلفات احتمالی این درگیری ها منتشر نشده است.

این درحالی است که به گفته مقامات هندی، محدودیت های رفت و آمد روز گذشته در مراکز اصلی تجاری سرینگر لغو شده اند.

بخش بزرگ شهر سرینگر همچنان با محدودیت های رفت و آمد و تمهیدات امنیتی روبرو است، اما روز گذشته مردم محلی توانستند در منطقه قدیمی "لال چوک" حضور یافتند.

روهیت کانسال سخنگوی دولت جامو و کشمیر گفت: از ۲۲ منطقه جامو و کشمیر، در ۱۲ منطقه شرایط عادی قرار دارد. از ۱۹۷ ایستگاه پلیس، در ۱۳۶ ایستگاه پلیس محدودیت های روزانه وجود دارند.

وی همچنین افزود: دولت هند ۷۳ هزار خط تلفن ثابت خانگی در کشمیر را متصل کرده است و ۲۰ هزار خط تلفن دیگر به زودی متصل خواهند شد.

دولت هند همچنین قصد دارد برای کاهش نارضایتی ها در کشمیر و رفع اختلاف ها میان مردم  اقدام به برگزاری دادگاه های عمومی در شهر های این ایالت بکند.

قدرت گیری پوپولیست ها در ایتالیا

تنش‌ ها میان دو حزب پوپولیست که دولت ائتلافی ایتالیا را تشکیل می‌دادند سرانجام به فروپاشی دولت منجر شد. نخست‌وزیر ایتالیا، روز گذشته سرانجام پس از حملات و اتهامات وزیر کشور اعلام کرد که از مقامش استعفا می دهد.

جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا یک حقوقدان مستقل است که توسط ائتلاف دو حزب پوپولیست «لیگ شمال» و «جنبش ۵ ستاره» برای مقام نخست‌وزیری انتخاب شد و اکنون اعلام کرده که استعفا خواهد داد.

کونته پس از یک نطق طولانی در مجلس سنا گفت: «من به دوران کاری این دولت همین جا پایان می‌دهم و استعفای خود را به رئیس‌جمهوری اطلاع خواهم داد.»

وی در واکنش به اقدامات اخیر ماتئو سالوینی برای به شکست کشاندن دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات زود رس با هدف پیروزی در آن گفت: «ایجاد بحران در دولت اقدامی غیرمسئولانه و نشان‌دهنده برتری دادن منافع شخصی و حزبی است.»

کونته همچنین گفت که سالوینی در نشست‌های مهم سیاسی با نشانه‌های مذهبی حاضر شده تا از این طریق مخاطبان مذهبی را نیز به خود جلب کند در حالی که به گفته او، «لائیسیته» جزئی از ارزش‌های دموکراتیک جمهوری ایتالیا محسوب می‌شود.

اختلافات میان دو حزب اصلی حاضر در ائتلاف حاکم ایتالیا از جناح راست افراطی در دو هفته اخیر به اوج خود رسید. ماتئو سالوینی، وزیر کشور و رهبر حزب لیگ شمال شروع کننده اختلافات در میان پوپولیست های راست گرای حاکم در ایتالیا بود. او در تاریخ ۱۷ مرداد اعضای حزب جنبش ۵ ستاره را متهم کرد که با لوایح کاهش مالیات و کاهش پروژه‌های عمرانی عظیم مخالفت می‌کنند.

مرکز حزب لیگ شمال که سالوینی رهبر آن است استان لمباردی در شمال ایتالیاست، سالوینی از زمان شروع اختلاف با جنبش ۵ ستاره تلاش کرد تا با فعالیت های انتخاباتی در جنوب ایتالیا نیز برای خود رای دهنده جمع کند. نتایج نظرسنجی‌ها حزب لیگ را اندکی بالاتر از جنبش ۵ ستاره نشان می دهد.

عربستان برای کاهش بهای نفت تلاش نمی کند

نشریه "بلومبرگ"روز چهارشنبه در گزارشی درباره بازار نفت نوشت: عربستان آنطور که به نظر می رسد، تمایل چندانی به تلاش برای حمایت و کمک به افزایش بهای نفت ندارد؛ تنها نتیجه ای که می توان از اقدامات مقامات سعودی گرفت این است که این کشور تحمل کاهش مداوم بهای نفت را ندارد.

پس از اینکه بهای نفت خام به پایین ترین حد خود در هفت ماه گذشته رسید، عربستان با کشورهای تولید کننده این فرآورده تماس گرفت تا در مورد واکنش های سیاسی احتمالی مذاکره کنند.

روسیه به عنوان یکی از تولید کنندگان کلیدی نفت غیر "اوپک" در بیانیه ای که از طریق وزارت انرژی این کشور منتشر شد، اعلام کرد: بسیار مهم است که به وسیله عرضه نفت به اندازه تقاضای بازار، مسئولانه رفتار شود.

بلومبرگ نوشت: ممکن است از بیانیه روسیه اینگونه برداشت شود که این کشور به توافق جهانی برای کاهش تولید نفت، پایبند است؛ اما در واقع اینطور نیست.

به نوشته این نشریه، میزان تولیدات نفت خام روسیه در نیمه نخست ماه آگوست (مرداد) روزانه بیش از ۱۱.۳۲ میلیون بشکه بود، این میزان حدود ۱۸۰ هزار بشکه بیشتر از تولید ماه ژوئیه این کشور بود که از سهمیه تولید روزانه ۱۱ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه در روز بیشتر بوده است. با این حال روسیه در سه ماهه منتهی به ژوئیه (تیر- مرداد) کمتر از میزان سهمیه تولیدات نفت خام خود، تولید داشته که تنها دلیل آن وجود آلودگی در خط لوله "دروژبا" (طولانی ترین خط لوله نفتی جهان و یکی از بزرگترین شبکه های خط لوله نفت در جهان) بود.

نقشه آمریکا از حضور در سوریه برای ترکیه فاش شده است

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه با انتقاد از دیدار مقامات آمریکایی با اعضای حزب "کمونیست مارکسیست-لنینی" در سوریه گفت: می دانیم آمریکا در شمال سوریه به دنبال چیست.

بر اساس گزارشی از  خبرگزاری آناتولی ترکیه، سویلو افزود: دو هفته پیش شماری از مقامات آمریکایی با اعضای حزب کمونیست مارکسیست-لنینی در سوریه که به عنوان یک سازمان تروریستی در ترکیه شناخته می شود دیدار کرده اند.

وی که نام مقامات یا جزییات بیشتری از این دیدار منتشر نکرد ادامه داد: ما اطلاع داریم چه کسانی در این نشست حضور داشته اند و به خوبی می دانیم در این نشست چه گذشته است.

سویلو با انتقاد از سیاست های آمریکا در سوریه گفت: آیا نمی دانیم چه کسی از گروه تروریستی پ.ک.ک در سوریه حمایت می کند؟ آیا نمی دانیم علت حضور آمریکا در این مناطق (شمال سوریه) چیست؟

روز سه شنبه نیز "مولود چاووش‌اوغلو" وزیر خارجه ترکیه در سخنانی از برنامه های آمریکا در برقراری منطقه امن در شمال سوریه شدیدا انتقاد کرد. 

ترامپ: قطع کمک مالی به اسراییل غیرممکن است

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به صحبت‌های برخی اعضای حزب دموکرات درباره امکان قطع کمک‌های مالی به رژیم صهیونیستی، گفت باورش نمی‌شود کسی در این مورد صحبت کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت برایش باورکردنی نیست که کسی از قطع کمک مالی به اسرائیل صحبت کند.

وی که پیش از آغاز دیدار با رئیس‌جمهور رومانی در کاخ سفید در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات «ایلهان عمر» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که گفته واشنگتن باید در روابط خود با تل‌آویو تجدید نظر کند، این اظهارات را «وحشتناک» خواند و گفت عمر برای اسرائیل «فاجعه‌بار» است.

ترامپ با بیان اینکه تصمیم تل‌آویو برای ممانعت از ورود عمر و «رشیده طلیب» دیگر نماینده مسلمان کنگره، به خود اسرائیل مربوط است و این تصمیم تحت فشار او اتخاذ نشده است، هرچند که او از این تصمیم حمایت می‌کند.

وی افزود: «من کمک مالی به اسرائیل را قطع نمی‌کنم. اصلا باورم نمی‌شود که الان داریم در این مورد بحث می‌کنیم. پنج سال پیش، حتی همین سه سال پیش، فرض قطع کمک به اسرائیل، به خاطر این دو نفر که از اسرائیل و از یهودی‌ها متنفر هستند، [غیرقابل تصور بود]. باورم نمی‌شود که داریم در این مورد صحبت می‌کنیم.»

او سپس از حزب دموکرات به دلیل سکوت در برابر ایده توقف کمک مالی به رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت یهودیانی که به حزب دموکرات رأی دهند، یا ناآگاه هستند و یا عهدنشناس.

دستیابی کره شمالی به توان هسته ای جدید

طبق گزارش یک روزنامه ژاپنی، در سند دفاعی این کشور که قرار است ماه آینده در جلسه کابینه مورد بررسی قرار گیرد، اعلام شده که کره شمالی به توان ساخت کلاهک‌های کوچک اتمی دست یافته است.

یک روزنامه ژاپنی امروز (چهارشنبه) گزارشی درباره سند دفاعی این کشور منتشر کرده و در آن از توان کره شمالی برای ساختن سلاح اتمی کوچک‌ شده خبر داده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری «رویترز»، بنا بر گزارش روزنامه «یومیوری»، در گزارش سالیانه سند دفاعی ژاپن تاکید شده که کره شمالی به قابلیت کوچک‌سازی کلاهک‎‌های اتمی دسترسی دارد. این در حالی است که در گزارش ۲۰۱۸ این سند اشاره شده بود که «ممکن است» کره شمالی به این قابلیت رسیده باشد.

کوچک‌سازی کلاهک‌های اتمی امکان قرار دادن آن‌ها در موشک‌های کوچکتر و استفاده عملیاتی از آن‌ها در جنگ را فراهم می‌کند.

سند دفاعی ۲۰۱۹ ژاپن قرار است اواسط سپتامبر( اواخر شهریور) در جلسه کابینه به تصویب قوه مجریه این کشور برسد.

از نظر  سند دفاعی ۲۰۱۹ ژاپن، اقدامات نظامی کره شمالی، «تهدیدی جدی و قریب‌الوقوع» برای امنیت ژاپن هستند.

انتشار این خبر در حالی صورت گرفته که اواخر سال ۲۰۱۸ رسانه‌های کره جنوبی خبر داده بودند که اعضای ارشد سازمان اطلاعات کره جنوبی در جلسه‌ای با قانونگذاران پارلمان این کشور اعلام کردند که کره شمالی حتی بعد از دیدار ۲۲ خردادماه ۱۳۹۷ «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سنگاپور به تلاش‌های خود در زمینه دستیابی به سلاح اتمی مینیاتوری ادامه داده بود.

نیوزیلند هم به ائتلاف تنگه هرمز نپیوست

وزیر دفاع نیوزیلند در پاسخ به درخواست بریتانیا برای کمک به ائتلاف اروپا به منظور گشت‌زنی در تنگه هرمز تصریح کرد کشورش هیچ کشتی‌ای برای تخصیص به این مأموریت ندارد.

در پی درخواست بریتانیا از «نیوزیلند» برای پیوستن به ائتلاف کشورهای اروپایی در تنگه هرمز، «ران مارک» وزیر دفاع این کشور تصریح کرد که «ولینگتون» هیچ کشتی برای اعزام به تنگه هرمز ندارد.

پایگاه اینترنتی «نیوزیلند هرالد» گزارش کرد، بریتانیا از نیوزیلند برای گشت‌زنی در تنگه هرمز درخواست کمک کرده بود اما وزیر دفاع این کشور تأکید کرد که هیچ کشتی برای تخصیص دادن به این مأموریت ندارد.

اظهارات وزیر دفاع نیوزیلند در حالی مطرح شده است که دولت استرالیا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که به ائتلاف دریایی نظامی آمریکا برای گشت‌زنی در تنگه هرمز می‌پیوندد.

طبق این گزارش، مارک تصریح کرد، گرچه بریتانیا هنوز درخواست رسمی برای کمک به ائتلاف در تنگه هرمز مطرح نکرده است، اما در خصوص ظرفیت نیوزیلند برای کمک به این ائتلاف سؤالاتی را مطرح کرده است.

موقعیت جغرافیایی نیوزلند

مذاکرات میان مقامات آمریکا و ونزوئلا

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با تایید این مطلب که مقام‌های کشورش در حال مذاکره با ایالات متحده هستند، گفت این گفت‌وگوها چندین ماه است که برقرار است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود واشنگتن در حال مذاکره با مقام‌های ارشد ونزوئلایی است.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در پیامی توییتری اعلام کرد: تماس‌ها با نمایندگان دولت آمریکا را که چندین ماه است با اجازه من برقرار شده است، تایید می‌کنم.

تمایل آمریکا به توسعه موشک های جدید

به گفته مسئول غیرنظامی امور ارتش آمریکا، این کشور در نتیجه خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، به دنبال توسعه موشک‌های مافوق صوت با کلاهک‌ بالستیک است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، رایان مک‌کارتی، مسئول امور ارتش آمریکا گفت: "با توجه به محدوده پرتاب موشکی ذکر شده در آی‌ان‌اف، ما به دنبال بررسی اولین فرصت‌های ممکن‌ایم؛ مشخصا [موشک‌های] مافوق صوت‌؛ اگر کلاهک بالستیک روی موشک مافوق صوت قرار گیرد".

چندی بعد از آنکه دولت آمریکا از تمایلش برای رهایی از محدودیت‌های پیمان مذکور خبر داد، این کشور در تاریخ دوم اوت، رسما از این معاهده -که روسیه طرف دیگر آن بود-خارج شد؛ دولت ترامپ ادعا کرده بود که روسیه، طبق گزارشاتی اقدام به آزمایش و استقرار موشک‌های کروز ممنوعه -با تعدی از ۵۰۰ کیلومتر در محدوده مقرر- کرده بود. روسیه این اتهامات را رد کرد و متعاقبا از معاهده خارج شد.

این معاهده که در زمان جنگ سرد -سال ۱۹۸۷- بین اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا منعقد شده بود، تولید و توسعه موشک‌های مستقر روی زمین که قابلیت شلیک در محدوده ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتری را داشتند، محدود می‌کرد.

روز یکشنبه، ارتش آمریکا اقدام به پرتاب آزمایشی یک موشک میان‌برد کروز از ساحلی در ایالت کالیفرنیا کرد؛ آزمایش این نوع موشک‌ها، در معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، غیر قابل پذیرش بود.

تعویق سفر ترامپ برای خرید گرینلند

دونالد ترامپ اظهار کرد که دیدارش با نخست وزیر دانمارک را به دلیل بی‌میلی این نخست وزیر به پیشنهاد ترامپ برای خرید گرینلند به آمریکا به تاخیر می‌اندازد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حساب توییتر خود دانمارک را "کشوری بسیار ویژه با مردمی فوق‌العاده" توصیف و اظهار کرد، گفت‌وگویش با مته فردریکسن، نخست وزیر این کشور را که قرار بود دو هفته بعد برگزار شود، به زمان دیگری موکول می‌کند زیرا فردریکسن "علاقه‌ای به گفت‌وگو درباره خرید گرینلند ندارد".

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ترامپ روز یکشنبه علاقه‌اش را به خرید گرینلند تایید کرد و فردریکسن صحبت درباره علاقه ترامپ برای خرید تمام این سرزمین را "گفت‌وگویی پوچ" دانست.

روزنامه وال استریت ژورنال هفته گذشته گزارش کرد که دونالد ترامپ بارها از مشاورانش درباره احتمال خرید گرینلند پرسیده است.

با این حال وزیر امور خارجه گرینلند که جزئی از دانمارک اما منطقه‌ای خودمختار است، روشن کرده است که پیشنهاد خرید این سرزمین پذیرفته نمی‌شود.

آغاز به کار فرماندهی فضایی ارتش آمریکا از هفته آینده

بر اساس اعلام معاون رئیس جمهور آمریکا سرانجام فرماندهی نظامی جدید ارتش این کشور موسوم به "فرماندهی فضا" در پایان ماه جاری میلادی قرار است افتتاح شده و کارش را آغاز کند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا خبر افتتاح واحد فرماندهی فضا در ارتش آمریکا را در جریان نشستی با اعضای شورای ملی فضا در آمریکا اعلام کرد.

واحد فرماندهی فضای ارتش آمریکا شاخه جدیدی از این ارتش است که عهده‌دار فرماندهی متحد رزمی و هدایت عملیات‌های نظامی این کشور در حوزه فضا خواهد بود.

این واحد فرماندهی به مجرد عملیاتی شدن تبدیل به یازدهمین واحد فرماندهی رزمی متحد در ارتش آمریکا در کنار چندین فرماندهی دیگر از جمله فرماندهی راهبردی، فرماندهی عملیات‌های ویژه و واحدهای دیگر برخوردار از کارکردهای تخصصی و یا واحدهای مختص مناطق جغرافیایی خاص خواهد شد.

مایک پنس در ششمین نشست نهاد تازه تاسیس شورای ملی فضا در آمریکا گفت: هفته آینده ما رسما این فرماندهی رسمی متحد جدید را که در آمریکا به عنوان فرماندهی فضای ایالات متحده شناخته خواهد شد برپا خواهیم کرد.

مایک پنس این خبر را در حالی که در زیر شاتل فضایی دیسکاوری ایستاده بود اعلام کرد؛ شاتلی که تلسکوپ مشهور هابل را در مدار زمین قرار داده است.

در عین حال ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز اظهار کرد: عملیات‌های واحد فرماندهی فضای آمریکا در تاریخ ۲۹ اوت در مراسمی رسمی به منظور "برپا شدن" این شاخه جدید آغاز خواهد شد.

کد خبر 386623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.