سلطانی: سلیقه کودکان ایرانی با فیلم‌های خارجی شکل گرفته است

یک فیلم‌نامه‌نویس گفت: سلیقه کودکان ما را فیلم‌های خارجی شکل دادند، کودکان امروزی دیگر فیلم‌هایی مانند "مشق شب" یا "خانه‌ دوست ‌کجاست؟" را نمی‌بینند. ذائقه کودکان ما را تولیدات دیگری شکل داده که مناسب جامعه ما نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عطیه سلطانی امروز –دوشنبه ۲۸ مردادماه- در نشست بررسی تاثیرات مثبت و منفی فیلم‌ها بر کودکان و نوجوانان که به میزبانی خبرگزاری ایمنا برگزار شد، اظهار کرد: گروه سنی، دسترسی کودکان و نوجوانان به آثار دیگر کشورها در حوزه فیلم‌سازی‌ و ارتقاء سلیقه فیلم‌سازان و مخاطبان سه نکته مهم در حوزه سینمای کودک است.

این فیلم‌نامه‌نویس ادامه داد: وقتی که درباره سینما کودک و مخاطبان جشنواره فیلم کودک صحبت می‌شود باید این‌ نکته‌ را در نظر گرفت که روحیات مخاطب هرساله تغییر می‌کند. همچنین میزان درک این طیف از مخاطبان بسیار متفاوت است درنتیجه نیازهای آن‌ها تفاوت دارد.

وی با بیان این نکته که "کودکان و نوجوانان به راحتی به آثار حوزه کودک در کشورهای مختلف دسترسی دارند" خاطرنشان کرد: ممکن است بزرگ‌ترین اندیشه‌ها با بهترین امکانات ساخته‌شده و در اختیار کودکان قرار گیرد. همان‌طور که در صنعت یا دیگر حوزه‌ها افراد تخصص خود را ارتقا می‌دهند در حوزه سینما نیز سینماگران باید به‌روز شوند و دانش و تکنیک خود را ارتقا دهند.

سلطانی تصریح کرد: نیاز داریم که دانش و اندیشه را بومی کنیم چراکه فرهنگ‌ وارداتی ممکن است‌ نکاتی داشته باشد که برای مخاطبان مفید نباشد. هرچند که انسان معاصر فرا فرهنگی است‌، اما باید فرهنگ‌سازی محلی وجود داشته باشد.

این فیلم‌نامه‌نویس در پاسخ به اینکه "فیلم‌نامه‌نویسی برای کودک چه ساختاری دارد؟" گفت: مطالعات زیادی در این زمینه انجام و منابع مختلفی در این راستا نگارش شده است. طیف کودک و نوجوانان درک و نیازهای متفاوتی دارد که به این مسئله در فیلم‌نامه باید توجه شود.

تعداد فیلم های خوب سینمای کودک ایران کم است

وی افزود: برای نگارش در حوزه کودک باید روانشناسی کودک و ویژگی‌های پلات سینما کودک را دانست و مهم‌تر از همه باید فیلم‌نامه‌نویس خوبی بود.

سلطانی با اشاره به ساختار فیلم‌نامه کودک توضیح داد: در فیلم‌نامه‌نویسی کودک گفته شده از "شاه پی‌رنگ" و ساختار زمانی ساده استفاده شود. در سال‌های اخیر از خرده پیوندها نیز به خوبی در فیلم‌ها استفاده و با استقبال کودک روبرو شده است. باید توجه داشت کودکان، فیلم‌های آرام و کم حادثه ولی نوجوان فیلم‌های پرحادثه را می‌پسندند.

این فیلم‌نامه‌نویس درباره نقش قهرمان در داستان تاکید کرد: در سال‌های پیش "قهرمان" در داستان‌ها وجود داشت در دهه اخیر با "قهرمان سایه‌ها" ‌مواجه هستیم به عنوان مثال "من نفرت انگیز" قهرمان داستان و دزد است اما هم‌زمان یک پدر خوب نیز است.

وی اظهار کرد: سینمای کودک در دیالوگ‌نویسی نیز بسیار متفاوت است. از بسیاری ژانرها مانند وحشت نباید در فیلم‌های کودک استفاده کرد. نمی‌توان دنیای غم‌انگیزی برای بچه رغم‌ زد و با یک پایان تراژیک بچه‌ها را ناامید کرد.

سلطانی با بیان اینکه "کودکان‌ به آثاری بسیار بهتر از آنچه که می‌سازیم از شبکه اینترنت و ماهواره‌ها دسترسی دارند" تصریح کرد: فیلم‌های خوبی در سینما ایران وجود دارد، اما تعداد این فیلم‌ها کافی نیست. در شرایط سخت کنونی که کمبود بودجه نیز وجود دارد، میلیاردها تومان هزینه و فیلم‌های سطحی ساخته می‌شود، در حالی که می‌توان‌ با این بودجه‌ها فیلم‌های خوب ساخت.

سینماگر باید مانند پزشگ و صنعتگر پیشرفت کند

این فیلم‌نامه‌نویس با اشاره به سینمای ‌کودک در دهه ۶۰ گفت: اثری ماندگار است که مرور زمان ارزش آن‌ را ثابت‌ کرده باشد، اما نگاهی که اکنون به دهه ۶۰ وجود دارد در سال‌های آینده به سینما دهه ۹۰ وجود خواهد داشت؟ در قصه‌نویسی و جلوه‌های ویژه تلاشگر نیستیم به همین دلیل است که سینماگر باید همچون پزشک و صنعت‌گر پیشرفت‌ کند. امکان ساخت تیزرها و جلوه‌های ویژه بسیار خوب وجود دارد اما آن را در فیلم‌سازی به دلایلی همچون‌ به‌صرفه نبودن نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: برای کودکان دهه ۶۰ و ۵۰ هیچ سرگرمی و جذابیتی جز سینما وجود نداشت، اما اکنون شرایط فرق کرده است‌ و بسترهای جذاب زیادی برای کودکان وجود دارد. اکنون در کشورهای دیگر فیلم‌های بهتری برای کودک ساخته می‌شود. باید در سینمای کودک مهندسی معکوس کنیم و با استفاده از مضمون‌های مشترک، سپس جزئی سازی و بومی‌سازی داستان فیلم را بسازیم.

سلطانی تاکید کرد: زمانی که فیلم‌نامه‌نویس تمام قسمت‌های داستان را لحاظ کند و کارگردان نیز به خوبی کار را انجام دهد سرمایه‌گذار نیز رغبت پیدا می‌کند در این حوزه وارد شود. در سینمای کودک یا باید جذاب‌تر و مفیدتر باشیم یا تمام شویم.

روزی که بحران‌ها تمام شد نمی‌توانم متخصص سینما وارد کنیم

این فیلم‌نامه‌نویس افزود: سینمای این دهه باید  ۱۰ سال آینده بررسی شود. ای کاش کم‌کاری نمی‌کردیم اما بستر مناسب برای فیلم‌سازی وجود ندارد؛ سال‌های گذشته‌ در جشنواره فیلم‌کودک فیلم‌های بدی اکران نشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا بین سینما کودک و بزرگ‌سال گسست ایجاد شده، پاسخ داد: تنبلی کردیم و سلیقه کودکان ما را فیلم‌های خارجی شکل دادند، کودکان امروزی دیگر فیلم‌هایی مانند "مشق شب" یا "خانه‌ دوست ‌کجاست؟" را نمی‌بینند. ذائقه کودکان ما را تولیدات دیگری شکل دادند که مناسب جامعه ما نیست.

سلطانی اظهار کرد: بحران‌های اقتصادی زودگذر هستند، روزی که بحران‌ها تمام شدند و شرایط کشور بهتر شد نمی‌توانیم متخصص سینما وارد کنیم. امیدوارم فعالان حوزه سینما دانش و مهارت خود را ارتقا دهند و بهتر شوند تا برای کودکان خوب ایرانی فیلم خوب ایرانی بسازیم.

کد خبر 386348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.