رژیم حقوقی دریای خزر هنوز تصویب نشده است

یک پژوهشگر روابط سیاسی کشور های حوزه دریای خزر و استاد دانشگاه گفت: ایران هیچ گاه سهم معینی از دریای خزر و منابع انرژی واقع شده در آن نداشته است و ادعای سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر دروغ محض است.

ایمان محمدشاهی هرندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برگزاری اولین مجمع اقتصادی کشور های حاشیه دریای خزر در بیست و یکم مرداد ماه امسال، اظهار کرد: این کنوانسیون حقوقی که در ترکمنستان برگزار شد، تلاشی هم عرض برای حل و فصل مسائل آبی و حقوقی میان کشورهای حوزه دریای خزر است و حضور ناظران بین المللی در این مجمع می تواند از زیاده خواهی طرف های مختلف جلوگیری کند.

وی افزود: بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی با واکنش نشان دادن به برگزاری این نشست در کشور ترکمنستان، این مجمع را کنوانسیونی برای واگذاری مرز های آبی ایران خوانده‌اند؛ این در حالی است که توافق سال ۲۰۱۸ پیرامون اصول رژیم حقوقی حاکم بر دریای خزر نبوده و این رژیم هنوز به صورت مشخص تدوین و تصویب نشده است.

این پژوهشگر روابط سیاسی کشورهای حوزه دریای خزر و استاد دانشگاه، خاطر نشان کرد: پنج کشور حاشیه ای دریای خزر در کنوانسیون حقوقی سال ۲۰۱۸ مقدمات بسیار مناسبی را مورد بحث و بررسی قرار دادند تا در نهایت بتوانند به یک رژیم حقوقی منسجم و قابل تصویب برای اجرا در مباحث حقوقی دریای خزر برسند.

محمدشاهی هرندی، ادامه داد: به رغم گذشت یک سال از برگزاری این نشست، وزرای خارجه کشورهای حاضر در این مجمع و معاونان آنها اطلاعات مشخصی را درباره مقدمات رژیم حقوقی رسانه ای نکرده‌اند و همین موضوع باعث انتشار حدس و گمان های ناصحیح و بدون سندی در فضای مجازی مبنی بر زیر پا رفتن قواعد حقوقی ایران در دریای خزر شده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از کاربران در فضای مجازی معتقدند ایران به عنوان یک کشور از پنج کشور عضو این مجمع تا پیش از انقلاب اسلامی، ۵۰ درصد دریای خزر را به صورت کامل در اختیار داشته است و پس از انقلاب اسلامی و روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی، این میزان با توجه به مصلحت اندیشی های سیاسی تا حد زیادی تنزل پیدا کرده است. این ادعای واهی و ناصحیح که اغلب از سوی کاربران ناشناس در فضای مجازی مطرح می شود، مبنای علمی، حقوقی، تاریخی و سیاسی ندارد.

این پژوهشگر روابط سیاسی کشورهای حوزه دریای خزر و استاد دانشگاه با اشاره به نقش رسانه های ضد حکومت جمهوری اسلامی ایران در شکل گیری چنین ابهاماتی در دریای خزر، تصریح کرد: ایالات متحده از اتحاد و انسجام کشور های حوزه دریای خزر به شدت واهمه دارد زیرا که می داند چندین مخالف اصلی سیاست هایش همچون ایران، روسیه و ترکیه در این حوزه فعالیت متداومی دارند و پیشرفت و توسعه آنها می‌تواند تهدیدی برای سیاست های آمریکا و دولت این کشور در منطقه باشد.

محمدشاهی هرندی افزود: در حقیقت ایران هیچ گاه سهم معینی از دریای خزر و منابع انرژی واقع شده در آن نداشته است و ادعای سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر دروغ محض است. قابل ذکر است که ایران تا پیش از انقلاب اسلامی و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اصلا امکان و قدرت استفاده از ظرفیت دریایی خزر و استفاده از منابع آن را به دلیل نداشتن امکانات کافی در حوزه دریانوردی نداشته است.

وی یادآور شد: ایران همواره مرز مشخصی در دریای خزر نداشته است زیرا بر اساس قوانین سازمان ملل، درباره آب هایی همچون دریای خزر سهم بندی محسوسی شکل نمی گیرد و هر کشور به هر میزان که بتواند از منابع دریایی بهره مند می شود. در حقیقت رفتار برخی از کاربران درباره سهم ایران از دریای خزر در فضای مجازی یک شانتاژ تبلیغاتی است و هیچ اساس و بنیان حقوقی ندارد.

کد خبر 386199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.