وزارت نیرو به جای صدور مجوز کشت پاییزه، حقابه گاوخونی را تامین کند

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های کشور گفت: اگر قرار باشد با وجود بارش‌های سیل آسای امسال آبی به تالاب نرسد پس هیچ گاه آبی به تالاب نخواهد رسید، به وزارت نیرو توصیه می‌کنیم به جای صدور مجوز کشت پاییزه، نیاز آبی تالاب گاوخونی را تامین کند.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، به تازگی جلسه بررسی راهکارهای تامین حقابه زیست محیطی تالاب بین المللی گاوخونی با حضور مسئولان کشوری و استانی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو برگزار و آخرین وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی، حوضه آبریز زاینده رود و مشکلات بوم شناختی، بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از تامین نشدن حقابه های زیست محیطی و خشکیدگی تالاب در سال‌های اخیر مطرح شد.

همچنین نتایج برخی مطالعات علمی و دانشگاهی در خصوص میزان حقابه‌های زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی در شرایط نرمال و یا شرایط بحران و خشکسالی بررسی و راهکارهای علمی و عملیاتی لازم برای تامین حقابه زیست محیطی با هدف پایداری بخشی و نجات تالاب گاوخونی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در همین ارتباط مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به جزئیات این جلسه، اظهار کرد: تالاب گاوخونی حوضه وسیعی دارد که حدود ۸۵ درصد آن در حوضه آبریز زاینده رود است، بر این اساس ۱۷۶ میلیون مترمکعب برای گاوخونی از زاینده رود حقابه تعیین شده است.

وی با بیان اینکه براساس ماده ۲ قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به تعیین  نیاز آبی زیست محیطی تالابها و وزارت نیرو مکلف به تدوین و اجرای برنامه مدون نسبت به تخصیص و تامین نیاز آبی تالاب‌ها است، ادامه داد: خوشبختانه تالاب گاوخونی جزء حوضه‌هایی است که وزارت نیرو با سازمان حفاظت محیط زیست از نظر تعیین نیاز آبی توافق نظر دارد و در عدد ۱۷۶ میلیون مترمکعب اختلاف نظری نیست اما مشکل وزارت نیرو تامین این نیاز آبی است.    

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های کشور افزود: وزارت نیرو بنابر دلایلی که مطرح می کند از جمله برداشت های بی رویه و چاه‌های غیرمجاز توان تامین حقابه گاوخونی را ندارد که سازمان حفاظت محیط زیست نیز نمی‌تواند این مشکلات را حل و فصل کند زیرا در شرح وظایف این سازمان نیست، بنابراین وزارت نیرو خود به تنهایی در این مسئله عاجز است. شورای هماهنگی زاینده رود نیز به همین دلیل تشکیل شد.   

باقرزاده کریمی گفت: در حال حاضر مسئله‌ای که در حوضه آبریز زاینده رود مطرح است چگونگی و نحوه تامین نیاز آبی تالاب است، با این حال وزارت نیرو می گوید" آب مورد نیاز کشاورزی را همراه با محیط زیست از سد رهاسازی می کند اما به تالاب نمی رسد"، این پاسخ وزارت نیرو به  سازمان حفاظت محیط زیست طی سالها است براین اساس ما در مطالعات تعیین نیاز آبی گاوخونی، حوضه آبریز زاینده رود به طول ۴۰۰ کیلومتر را به هفت بازه تقسیم کردیم.  

وی ادامه داد: نیاز آبی هر بازه و مقدار ورود و خروج آب در این تقسیم بندی مشخص می شود تا بتوان عملیاتی اقدام کرد، حتی این بازه ها و مطالعات را در اختیار وزارت نیرو قرار دادیم که بدانند وقتی این آب رها سازی می شود در سه بازه نخست مسئله ای نیست اما در بازه های پس از آن مشکلاتی وجود دارد.  

باقرزاده کریمی با بیان اینکه برای پیدا کردن مشکل در حوضه آبریز باید دقیق بود، افزود: برای این مهم این هفت بازه بلوک بندی کردیم تا مشکل حوضه مشخص شود که کجا آب منحرف شده و نیاز آبی تالاب برداشت می شود، مطالعات خیلی مفصلی است که نیازهای آبی را تعیین می کند.  

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالابهای کشور در پاسخ به این سوال که چرا امسال با وجود بارش های مطلوب و ورود یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون مترمکعب آب به سد زاینده رود، وزارت نیرو حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی تالاب گاوخونی را تامین نکرد؟ گفت: این سوال خیلی مهم ما نیز از وزارت نیرو است زیرا اگر قرار باشد با وجود بارشهای سیل آسای امسال آبی به تالاب نرسد پس هیچ زمانی آبی به تالاب نخواهد رسید بنابراین توصیه ما این است که کشت پاییزه را مجوز ندهند و نیاز آبی تالاب را تامین کنند.   

وی خاطرنشان کرد: در شرح وظایف ما نیست که برای تخصیص آب، اولویت های وزارت نیرو را تعیین کنیم اما آنچه که ما اعتقاد داریم و قانون هم می گوید باید نیاز آبی تالابها در شرایط مختلف تعیین و وزارت نیرو مکلف است  در هر شرایطی حقابه را تامین کند.  

باقرزاده کریمی در پاسخ به این سوال که آیا سند زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی در جلسه آتی شورای عالی آب مطرح و تصویب می شود؟ اظهار کرد: در حال حاضر به دنبال برگزاری ستاد ملی تالابها هستیم که مصوبه مجلس بوده  و با شورای عالی آب نیز برابر است. ستاد ملی تالابها به ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور هیات وزیران برگزار می شود و سازمان حفاظت محیط زیست دبیر این ستاد است.  

سند زیست بومی گاوخونی در انتظار تصویب در چهارمحال و بختیاری

مدرکل دفتر حفاظت و احیای تالابهای کشور افزود: برگزاری ستاد ملی تالابها از این رو برای تالاب بین المللی گاوخونی اهمیت دارد که یکی از دستورهای نخستین جلسه آن، تامین حقابه گاوخونی خواهد بود.  

وی تصریح کرد: برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی در شورای عالی استان اصفهان تصویب شده اما در استان چهارمحال و بختیاری هنوز به تصویب نرسیده است.


به گزارش خبرنگار ایمنا در جلسه ای ۱۷ مردادماه در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، احمد رضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، صدیقه ترابی مدیر کل برنامه ریزی‌های کلان آب و آبفای وزارت نیرو، مسعود باقر زاده کریمی مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالابهای کشور، ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، بابک ابراهیمی، معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان و حسین اکبری، معاون نظارت و پایش و مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان اصفهان حضور داشتند. 

کد خبر 386175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.