رژیم غذایی موثر برای کاهش خستگی ناشی از "ام اس"

بررسی‌های جدید جدید محققان تاثیر مثبت پیروی‌کردن از رژیم غذایی پالئو را بر کاهش خستگی ناشی از بیماری ام اس نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حداقل دو سوم افراد مبتلا به بیماری ام اس از خستگی مفرط رنج می‌برند. ممکن است این خستگی به دلیل فرآیندهای آسیب‌شناختی مربوط به این بیماری مانند التهاب سیستم عصبی یا مشکلات روانی نظیر افسردگی و استرس باشد، حتی شاید دلیل خستگی ناشی از بیماری ام اس، رژیم غذایی نامناسب و خواب ناکافی باشد. اغلب پزشکان برای تسکین این نوع خستگی داروهای "مدافینیل" و "آمانتادین" تجویز می‌کنند که عوارض جانبی زیادی به همراه دارد. بعضی تحقیقات نشان داده است رژیم غذایی حاوی مواد غذایی با چربی بسیار کم و بر پایه گیاهان، می‌تواند این خستگی را بهبود بخشد.

گروهی از محققان آمریکایی به تازگی این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که آیا تاثیر مثبت رژیم غذایی در کاهش این خستگی به دلیل تغییرات سطح کلسترول است یا خیر. آن‌ها  داده‌های سلامت ۱۸ فرد مبتلا به ام اس حاد را برای مدت ۱۲ ماه ارزیابی کردند. در این دوره زمانی، شرکت‌کنندگان از رژیم غذایی"پالئو" (paleo diet) پیروی کردند. در واقع مصرف تخم مرغ، لبنیات، غلات و حبوبات، جایی در این رژیم غذایی ندارد و افراد باید میوه، سبزیجات، گوشت و ماهی مصرف کنند.

در این تحقیق از افراد خواسته شد برای کاهش استرس، ورزش‌های کششی و یوگا انجام دهند. در این دوره زمانی پژوهشگران، تغییرات شاخص توده بدن افراد، میزان مصرف کالری، سطح کلسترول، تری گلیسیرید، کلسترول لیبوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و کلسترول لیبوپروتئین با چگالی پایین (LDL) را بررسی کردند. شرکت‌کنندگان سطح خستگی خود را نیز با استفاده از مقیاس شدت خستگی (Fatigue Severity Scale) گزارش کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افزایش سطح کلسترول لیبوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، باعث بهبود خستگی افراد می‌شود و کاهش کلسترول کل نیز با کاهش خستگی ارتباط مستقیم دارد. به گفته محققان کلسترول نقش مهمی در افزایش قدرت عضلات دارد و فرآیند اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه با پیروی از رژیم غذایی پالئو که در آن مواد غذایی با چربی بسیار کم مصرف می‌شود، می‌توان خستگی ناشی از بیماری ام اس را کاهش داد.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS One منتشر شده است.

کد خبر 386030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.