لزوم احیای سنت تجلیل از مفاخر شیعه

لنجان_امام‌جمعه زاینده‌رود گفت: لازم است سنت تجلیل از مفاخر شیعه و پیشکسوتان برپایی مجالس اهل بیت(ع) احیا شود

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام حسن صفرزاد تهرانی پیش از ظهر امروز در سلسله نشست های بصیرتی در شهر زاینده رود با اشاره به اهمیت بزرگداشت شایسته عید سعید غدیر اظهار کرد: عید غدیر خم همواره باید همچون تاسوعا و عاشورای حسینی با شکوه و با عظمت برگزار شود وهمان گونه که در تاسوعا و عاشورا دسته‌جات عزاداری به عزاداری می پردازند در عید سعید غدیر نیز باید مجالس جشن و سرور برپا کنیم و به تبیین اهمیت غدیر بپردازیم.

وی افزود: متأسفانه بی‌توجهی مسلمانان به واقعه غدیر، فاجعه کربلا را به وجود آورد و امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان به شهادت رسیدند و از آن تأسف‌بارتر این که امروز نیز ما بی‌توجه به بزرگداشت شایسته غدیر تنها به عزاداری می‌پردازیم.

امام جمعه شهر زاینده رود تصریح کرد: همه مسئولان، متولیان مساجد و هیئت‌های مذهبی و همه مؤمنان حداقل نماز ظهر روز غدیر را همانند نماز روز ظهر عاشورا با شکوه و با عظمت اقامه کنند و آن را با پذیرایی از نمازگزاران همراه کنند و به جشن و سرور بپردازند.

وی ادامه داد: شایسته است کسانی که در روز تاسوعا و عاشورا اطعام می‌دهند در روز عید سعید غدیر نیز برای این امر مهم اقدام کنند و شایسته است بخشی از هزینه‌های روز عاشورا که در قالب نذر نیست به روز عید غدیر منتقل شود.

صفرزاده تهرانی با اشاره به میلاد باسعادت حضرت امام علی‌النقی‌الهادی اضافه کرد: یکی از آثار گران‌بهای آن امام همام، زیارت جامعه کبیره است، زیارتی که به عنوان دایرة المعارف جهان اسلام و مشهورترین زیارت شیعه شناخته می‌شود.

وی اظهار کرد: زیارت جامعه کبیره با فصیح‌ترین الفاظ، بلیغ‌ترین معانی،عمیق‌ترین مفاهیم و عالی‌ترین مضامین دارای معتبرترین سند روایی و بهترین منبع شناخت ائمه اطهار به حساب می‌آید و در بردارنده جامع‌ترین فضایل و مناقب و اصلی‌ترین شاخصه‌های امامت است.

امام جمعه زاینده رود خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آثار گران‌بهای آن بزرگوار، زیارت غدیریه است که به زیارت امیرالمؤمنین در عید غدیرخم معروف بوده و در این زیارت نیز حقانیت ائمه اطهار و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و خاصه مولی الموحدین امیرالمؤمنین (ع) تبیین شده است.

وی با اشاره به ورود آزادگان سرافزار به ایران اسلامی گفت: امام خمینی(ره) در وصف آزادگان فرمودند ما را چه رسد که با این قلم‌های شکسته و بیان‌های نارسا در وصف شهیدان و جانبازان و مفقودان و اسیرانی که در جهاد فی سبیل الله جان خود را فدا کرده و یا سلامت خویش را از دست داده‌اند یا به دست دشمنان اسلام اسیر شده‌اند، مطلبی نوشته یا سخنی بگوییم و این مسئله نشان از اهمیت صبر و شکیبایی در برابر دشمنان دارد.

صفرزاده تهرانی افزود: بزرگترین درسی که از آزادگان سرافراز می توان گرفت آن بوده که این عزیزان نشان دادند در بدترین شرایط ممکن، می‌توان در برابر دشمن خبیث ایستاد و تسلیم ظلم و ستم نشد از طرفی در بدترین شرایط می‌توان دین خود را حفظ کرد و بر اعتقادات خود استوار بود.

وی با اشاره به بزرگداشت حضرت آیت الله مدیسه ای تصریح کرد: آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی معروف به آیت الله مدیسه ای یکی از شخصیت‌های بنام ایران اسلامی بوده در زهد و تقوا و مبارزه با استعمار شهره خاص و عام است.

امام جمعه زاینده رود ادامه داد :آیت الله سید ابوالحسن مدیسه ای در دوران بسیار دشواری زعامت شیعه را بر عهده داشت و یکی از سجایای اخلاقی این عالم وارسته شهامت و شجاعت در فتوا بود.

وی اضافه کرد: حضرات عظام آیت الله شیخ محمدحسن نجفی «معروف به صاحب جواهر»، آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی رهبر جنبش تنباکو، آیت الله سید محمدکاظم یزدی صاحب عروة الثقی و صاحب حکم جهاد با استعمار، آیت الله آخوند خراسانی صاحب کفایه و آیت الله میرزا محمدتقی شیرازی دوم صاحب حکم جهاد از اساتید آن بزرگوار بودند.

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: ایشان شاگردانی چون علامه طباطبایی، آیت الله العظمی حاج میرزاهاشم آملی، آیت اللّه العظمی حاج سیدمحسن حکیم، آیة اللّه العظمی حاج سیدهادی میلانی، آیت اللّه العظمی گلپایگانی، شهید آیة الله دستغیب و شهید آیت الله مدنی و آیت الله مرعشی نجفی و... را تربیت و به جهان اسلام معرفی کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کتب علمی آن بزرگوار کتاب وسیله النجاه است که ده ها مرجع بر آن حاشیه زده اند، نباید فراموش کرد آن بزرگوار صاحب حکم جهاد بر ضد انگلیس و فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم و صاحب فتوای جنجالی حرمت قمه زنی است.

امام جمعه زاینده رود افزود: بعد از جنگ جهانی دوم سفیر انگلیس مبلغی را برای آن بزرگوار آورد تا بعضی مساجد آسیب دیده در جنگ را ترمیم کند، آن بزرگوار مبلغ را گرفت و صدهزار دینار به آن اضافه کرد و به سفیر بازگرداند و وی را موظف می‌کند مبلغ را خرج خانواده سربازان مسلمانی کند که در لشکر انگلیس اجیر شده و کشته شده‌اند.

وی تصریح کرد: سفیر انگلیس پس از ترک مجلس چنین می گوید که ما می‌خواستیم او را بخریم ولی او ما را خرید و امروز نیز باید این بصیرت و اگاهی را مورد توجه قرار داد تا دچار آسیب نشویم.

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: آیت الله مدیسه ای سال‌ها مرجعیت و زعامت جهان تشیع را به تنهایی بر عهده داشت و در دوران استبداد رضا خانی نیز با مسایلی همچون کشف حجاب و دیگر مسایل آن زمان تدابیر و سیاست لازم را به کار گرفت و موجب پابرجایی حوزه‌های علمیه شد.

وی متذکر شد: طی دو سال اخیر بزرگداشت مقام این عالم ربانی با کمک مردم و مسئولان شهرستان لنجان به خوبی برگزار شده و باید تلاش کرد امسال نیز این مهم به خوبی تحقق یابد و نسل جوان ما با آیت الله مدیسه ای به عنوان چهره ای تاثیرگذار در جهان اسلام که از دل مردم لنجان به پاخواست آشنا شوند.

کد خبر 385985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.