از مشاهده کوسه آسوده تا آتش در لانه زنبورها

استان فارس رکورد دار فرونشست زمین در دنیا، سه سال حبس تعزیری برای شکارچی غیرمجاز در اصفهان، نجات ۳۵ راس میش و بره توسط راننده قطار در انزها، علت تعطیلی مدارس طبیعت، دستگیری ۳۹۵ متخلف زیست محیطی در لرستان و مشاهده کوسه آسوده در آبهای اسکاتلند عناوین بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای نخستین بار محققان بریتانیایی توانستند با استفاده از یک ربات زیردریایی از"کوسه‌آسوده" فیلمبرداری کنند. کوسه آسوده دومین ماهی بزرگ زنده پس از کوسه نهنگ و یکی از سه کوسه پلانکتون خوار در کنار کوسه نهنگ و کوسه دهان بزرگ است.

این کوسه‌ها مدت کمی را در سطح آب می‌گذرانند، جایی که آنها از پلانکتون‌های دریایی تغذیه می‌کنند. به همین خاطر در حال حاضر اطلاعات اندکی در مورد آنها به دست آمده است.

پژوهشگران در سواحل غربی اسکاتلند با بهره‌برداری از یک ربات توانستند تصاویر و اطلاعات تازه‌ای از نحوه زندگی "کوسه‌آسوده" به دست آوردند. این ربات را "دوربین کوسه رموس" نامگذاری کرده‌اند.
دوربین‌های مختلفی در این ربات جاگذاری شده و بدین ترتیب تصاویر مختلفی از زوایای متنوع از کوسه‌ها ثبت می‌شود. ربات کمی بعدتر داده‌ها و تصاویر را به دانشمندان مخابره می‌کند. این نخستین بار است که بریتانیا از این رباتِ تصویربرداریِ زیردریایی استفاده می‌کند.

امی کوکولیا، از موسسه اقیانوس شناسی وودز هول، به اطلاعاتی اشاره می‌کند که با استفاده از این ربات به آنها رسیده است: " این ربات کوسه‌ها را دنبال می‌کند و درباره جهت و سرعت شنای این کوسه‌ها برای ما اطلاعاتی می‌فرستد"
مت ویت، استاد دانشگاه اکستر نیز درباره فعالیت این تیم پژوهشی در اسکاتلند می‌گوید: "سال‌های سال ما اطلاعاتی جمع‌آوری ‌کردیم که این‌ها چطور حرکت می‌کنند، زمستان‌ها کجا می‌روند و کی به اسکاتلند باز می‌گردند اما هیچ وقت متوجه نشدیم آنها چطور برای خودشان جفتی پیدا می‌کنند؟ چیزی می‌خورند و چطور با دیگر گونه‌های جانوری رابطه برقرار می‌کنند."

محققان این پروژه بین‌المللی از نتایج یافته‌هایشان برای تصمیم گیری در مورد اعلام این منطقه به عنوان منطقه‌ای حفاظت شده برای کوسه‌آسوده‌ بهره خواهند برد. در صورت اتخاذ این تصمیم این بخش از سواحل غربی اسکاتلند نخستین منطقه حفاظت شده دریایی جهان برای "کوسه‌آسوده"خواهد بود.

خطر شکار "کوسه‌های آسوده" سالها نگرانی‌ درباره خطر انقراض این گونه دریایی را افزایش داده بود. حالا کوسه‌آسوده یک گونه دریایی حمایت شده در بریتانیا به شمار می‌آید اما حفاظت از منطقه‌ای که احتمالا آنها در آن زاد و ولد می‌کنند گام مهمتری خواهد بود.

فارس، رکورد دار فرو نشست زمین در دنیا

استان فارس در جهان مقام اول فرونشست زمین را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: برداشت‌های بی رویه آب از منابع زیرزمینی موجب شده استان فارس با بحران فرونشست‌های اراضی روبه رو شود و این بحران به حدی است که این استان در جهان مقام اول فرونشست زمین را به خود اختصاص داده است.

محمدعلی قلندری افزود: متاسفانه هم اکنون شاهد ایجاد فروچاله‌ها هستیم که این خود، مرگ آبخوان‌ها را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه اینکه ۸۵ درصد آب مورد نیاز شهرهای فارس از منابع زیرزمینی استحصال و ۱۵ درصد آن از طریق آب‌های سطحی تامین می‌شود،گفت: ضروری است به آب‌های پایدار سطحی متکی باشیم و به همین دلیل وزارت نیرو در تلاش است ۳۰ درصد از شهرهای فارس را تحت پوشش آب‌های سطحی که منابع قابل اعتمادی محسوب می‌شود، قرار دهد.

بنیانگذاران مدارس طبیعت جزو حزب توده بودند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری روز سه شنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تعطیلی مدارس طبیعت گفته است: مدارس طبیعت هیچ محمل قانونی ندارند، بر اساس فتوای مراجع تقلید فعالیت مدارس طبیعت غیر شرعی اعلام شده است همچنین اخیرا وزارت اطلاعات اعلام کرده که دو نفر از بنیانگذاران این مدارس جزو حزب توده بوده‌اند

آتش در لانه زنبورها

فرمانده انتظامی استان از آتش سوزی گسترده در لانه زنبورهای یکی از روستاهای بخش کوزران خبر داد و گفت: در این آتش سوزی گسترده ۷۸۰ کندوی زنبور عسل طعمه حریق شده و کاملا از بین رفته است.

این مقام ارشد انتظامی، خسارات وارده به این کندوهای عسل را طبق نظر کارشناسان، حدود پنج میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: علاوه بر کندوهای زنبور عسل، دو هکتار از زمین های کشاورزی روستا نیز در آتش سوخت.

شکارچی غیرمجاز در اصفهان به سه سال حبس تعزیری محکوم شد

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز  گفت : برای متخلف شکار و صید در منطقه حفاظت شده کرکس به دلیل شکار غیر مجاز یک راس بز وحشی و حمل و نگهداری دو قبضه اسلحه شکاری  و مهمات غیر مجاز حکم قطعی  قضایی صادر شد.

علیرضا غلامی گفت : دادگاه تجدید نظر استان اصفهان متخلف را به تحمل سه سال حبس تعزیری بابت شکار یک راس بز وحشی و تحمل دو فقره شش ماه حبس تعزیری  بابت نگهداری دو قبضه اسلحه غیر مجاز و پرداخت جزای نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال بابت نگهداری فشنگ وهمچنین ضبط سلاح و مهمات کشف شده  به نفع دولت خاصه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح مستندا به بند الف ماده ۴۵۵ قانون آئین دادرسی کیفری  محکوم کردند .

مردم اموات را در آرامستان های مجاز دفن کنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: دفن غیرقانونی اموات در اماکن غیرمجاز در سطح شهر قم، برخی مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارد.

سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به دفن اموات در اماکن غیرمجاز در سطح شهر قم، گفت: دفن اموات به دلیل تجزیه بیولوژیکی بافت ها، مواد خطرناکی را تولید می کند که مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه ابعاد زیست محیطی بسیاری در مرحله مکان یابی گورستان ها مورد بررسی قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: بر اساس ماده یک آیین نامه مقررات بهداشتی آرامستان ها، فاصله آرامستان ها با محدوده شهر باید بیش از ۱۰ کیلومتر بوده و ضوابط زیست محیطی آنها کاملا رعایت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در پایان تصریح کرد: اثر تجمیعی آلودگی ناشی از دفن اموات در اماکن غیرمجاز، بیش از ظرفیت خودپالایی آب و خاک بوده و بار آلودگی خاک و منابع آب زیرزمینی را افزایش داده و سلامت عمومی جامعه را با مخاطره مواجه می کند.

دریافت حق آبه ۴۴ تالاب دارای منشأ گرد و غبار

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه اولویت اول دریافت حق آبه ۴۴ تالاب دارای منشأ گرد و غبار است و تاکنون نیز به نتیجه اولیه در این حوزه رسیدیم، گفت: بزودی در نشست ستاد عالی محیط‌زیست که به ریاست معاون اول تشکیل می شود این حق آبه نهایی می‌شود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده تعداد تالاب‌های کشور را حدود ۱۰۰ تالاب عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل تالاب‌ها حذف حق آبه آن هاست و سازمان متبوعش به دنبال دریافت این حق آبه است، اولویت اول دریافت حق آبه ۴۴ تالاب دارای منشأ گرد و غبار است و تاکنون نیز به نتیجه اولیه در این حوزه رسیدیم و بزودی در نشست ستاد عالی محیط‌زیست که به ریاست معاون اول تشکیل می شود این حق آبه نهایی می‌شود.

معاون تالاب ها و محیط‌زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور افزود : پس تصویب حق آبه وزارت نیرو موظف است این حق آبه را رعایت کند.

دستگیری ۳۹۵ متخلف زیست محیطی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۹۵ متخلف زیست محیطی در این استان دستگیر شدند، بیشترین تخلف در حوزه صید آبزیان در منابع آبی استان اتفاق افتاده که در این راستا ۱۱۷ تور ماهیگیری، ۴ دستگاه موتور برق، ۶۳ قلاب و ۸۳۷ قطعه ماهی از متخلفین کشف و ضبط شده است.

وی با اشاره به کاهش آمار شکار پستانداران بزرگ و حمایت شده در سطح استان افزود: در جهت برخورد قاطع با شکارچیان و پیشگیری از وقوع جرم تعداد ۴۳ قبضه اسلحه از متخلفین زیست محیطی کشف و ضبط شده که از این تعداد ۳ قبضه آن ها سلاح بدون مجوز می باشد.

وی عنوان کرد:یک میلیارد و ۴۸۴ میلون ریال ضرر و زیان در اثر تخلفات زیست محیطی  به محیط زیست استان وارد شده که از این میزان ۶۱۸ میلیون  ریال وصول شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اهمیت آموزش و فرهنگ سازی در کاهش تخلفات زیست محیطی گفت: جهت کاهش تخلفات زیست محیطی در سطح مناطق تحت مدیریت و آزاد از ابتدای سال تا کنون ۴۹۲ ساعت کلاس آموزش با حضور محیط بانان در سراسر استان برگزار شده است.

راننده قطار گله ۳۵ رأسی میش و بره کوهی را نجات داد

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه از نجات یک گله ۳۵ رأسی میش و بره کوهی در فیروزکوه توسط راننده لوکوموتیو قطار محلی تهران به فیروزکوه خبر داد.

فرشاد فیروزنیا گفت: راننده لوکوموتیو در توقفگاه "انزها" و ایستگاه مهاباد با مشاهده ۳۵ رأس میش و بره کوهی که در بین خطوط ریل راه آهن در حال حرکت بودند با اقدام به موقع قطار را به طور کامل متوقف کرد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: تمامی میش و بره‌ها از ریل راه آهن به سمت ارتفاعات به سلامت عبور کردند.

دوربین‌های لباس محیط‌بانان هفته آینده تحویل می‌شود

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: تعداد ۵۰۰ دستگاه دوربین قابل نصب بر روی لباس محیط‌بانان خریداری شده است که هفته آینده تمام آن‌ها به ادارات کل استان‌ها تخویل داده می‌شود.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: چون این دوربین‌ها بر اساس تعداد محیط‌بانان و شرایط منطقه حفاظت‌شده تقسیم خواهند شد، از این رو در حال تهیه طرح تقسیم آن‌ها در استان‌ها هستیم که به زودی پایان خواهد یافت و به نظر می‌رسد هفته آینده آماده تحویل به استان‌ها باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع و مساله حفاظت از جان محیط‌بانان، هدفگذاری ما تا پایان امسال تهیه دو هزار دوربین و نصب آن بر روی لباس محیط‌بانان است تا از حد امکان از صدمات مصون بمانند.

کشف ۳۰۰ پرنده زینتی از دو قاچاقچی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: ۳۰۰ پرنده زینتی شامل بلبل خرما و مرغ مینا با همکاری ماموران دریابانی آبادان از دو قاچاقچی کشف شد.
علی فتحی نیا افزود: بدلیل نگهداری غیراصولی این پرندگان  تعدادی از آنها تلف شده اند. پرندگانی چون بلبل خرما نقش مهمی در کنترل طبیعی آفات به ویژه کرم میوه خوار دارند.

۶۰۰ ساعت پاکسازی طبیعت به دلیل تخلف زیست محیطی و بهداشتی

​​​​​​​رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرمدره گفت: با رای قاضی دادگستری خرمدره ۲ فرد به سبب تخلف زیست محیطی به پاکسازی طبیعت شهرستان خرمدره محکوم و رای صادره با نظارت محیط زیست شهرستان درحال انجام است .

پرونده تخلف یک فرد متخلف در اوایل تیرماه به جرم سوزاندن لاستیک و ایجاد آلودگی هوا از سوی محیط زیست به دادگستری ارسال شده بود که با پیگیری های صورت گرفته از سوی دادگستری شهرستان به ۳۰۰ ساعت پاکسازی طبیعت محکوم شده است.

همچنین یک فرد متخلف دیگر نیز در تیرماه سال جاری به جرم تهدید بهداشت عمومی که اقدام به تولید و توزیع گلاب غیر استاندارد می نمود که با همکاری محیط زیست و مرکز بهداشت شهرستان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی گردید که با پیگیری های صورت گرفته به ۳۰۰ ساعت پاکسازی طبیعت محکوم شد. 

رها سازی ۵ بال کبک و یک بهله عقاب طلایی  در دلفان

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دلفان از رها سازی ۵ بال کبک و یک بهله عقاب طلایی در طبیعت این شهرستان خبر داد.

جعفر دولتشاه گفت: ۵ بال کبک و یک بهله عقاب طلایی که توسط یکی از دوست داران حیات وحش به اداره محیط زیست دلفان تحویل داده شدند؛ در منطقه شکار و صید ممنوع چهارشاخ گرین رها سازی شدند.

کد خبر 385926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.