۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
راز داشتن دندان‌های سفید چیست؟

دندان‌ها در طول زمان به دلیل ساییدگی لایه خارجی مینای دندان و لکه‌دار شدن با غذاها و نوشیدنی‌ها، سفیدی خود را از دست می‌دهد، اما امروزه راه‌های زیادی برای بازگرداندن این سفیدی و درخشندگی وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دندان‌ها به مرور زمان زرد شده و به خود جرم می‌گیرد، اما بعضی غذاها، نوشیدنی‌ها و حتی دهان‌شویه‌های رایج نیز می‌تواند دندان‌ها را لکه‌دار کند. در واقع علت اصلی زردی دندان‌ها، شیوه نادرست زندگی است، به گونه‌ای که بر اساس جدیدترین تحقیقات، سیگار کشیدن و نوشیدن قهوه و چای، بزرگترین مجرمان زردی دندان محسوب می‌شود. خوشبختانه از بین‌بردن لکه‌های سطحی دندان در خانه امری امکانپذیر است. با مصرف بعضی از محصولات سفیدکننده دندان مانند کیت‌ها، نوارها و خمیردندان‌ها می‌توان لکه‌های دندان را در منزل برطرف کرد. در خمیردندان‌ها برای حذف لکه‌های سطحی از مواد ساینده و شیمیایی استفاده می‌شود، اما برای از بین‌بردن لکه‌های عمیق، باید به دندانپزشک مراجعه کرد. در ادامه شما را با بعضی راهکارهای  سفید کردن دندان‌ها آشنا می‌کنیم:

کیت‌های سفیدکننده دندان

کیت خانگی سفیدکننده دندان، حاوی "پراکسید کربامید" (Carbamide peroxide) است؛ این ماده، سفیدکننده‌ای است که می‌تواند لکه‌های عمیق و سطحی را از بین برده و رنگ طبیعی دندان را تغییر دهد. اگر دندان‌ها به واسطه نوشیدن قهوه لکه‌دار شده باشد، یک کیت سفیدکننده دندان می‌تواند موثر واقع شود. در بعضی از کیت‌ها، یک ژل بر پایه پراکسید  کربامید همراه با یک مسواک کوچک برای تمیزی سطح دندان‌ها وجود دارد. در سایر کیت‌ها، قالب‌هایی از پیش پر شده با ژل، در بسته بندی وجود دارد که روی دندان‌های بالا و پایین قرار می‌گیرد. این قالب‌ها روزانه و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بر دندان‌ها گذاشته شده و سپس دور انداخته می‌شود. پس از آن باید باقی‌مانده ژل را از روی دندان‌ها و لثه‌ها شستشو داد؛ انجام این کار حداقل یکبار در هفته توصیه می‌شود.

نوار های سفیدکننده دندان

نوارهای سفیدکننده به خلاص‌شدن لکه‌های دندان کمک می‌کند. این نوارها آغشته به یک ژل سفیدکننده بر پایه پراکسید، بسیار نازک و تقریبا نامرئی است. استفاده از آن‌ها چندین بار در روز و برای حداقل یک هفته توصیه می‌شود. نتایج تنها چند روز پس از استفاده این نوارها قابل مشاهده است و اثر آن حداقل برای یک سال باقی می‌ماند. موضوع قابل توجه اینکه نتایج ایجادشده از مصرف این نوارها به اندازه کیت‌های سفیدکننده قابل ملاحظه نیست، اما استفاده از آن‌ها آسان است. خمیردندان‌ها و ژل‌های بدون نسخه موجود در داروخانه‌ها و شستشوی دهان با آب نیز به از بین‌بردن بعضی از لکه‌های سطحی کمک می‌کند؛ بسیاری از این محصولات حاوی مواد ساینده، شیمیایی یا جلا دهنده ملایم است که بر خلاف مواد سفیدکننده غلیظ، رنگ‌ طبیعی دندان‌ها را تغییر نمی‌دهد.

روش‌های خانگی 

بعضی افراد هنوز هم روش‌های خانگی قدیمی نظیر استفاده از جوش شیرین و مسواک‌زدن را برای سفیدکردن تدریجی دندان‌ها در منزل ترجیح می‌دهند. همچنین، بعضی از غذاها مانند کرفس، سیب، گلابی و هویج باعث ترشح بزاق فراوان شده و همین امر به شستشوی خرده‌های مواد غذایی از دندان‌ها کمک می‌کند. اما ترشح اینهمه بزاق چه مزیتی دارد؟در واقع بزاق، اسیدی را که باعث خرابی دندان‌ها می‌شود، خنثی می‌کند. جویدن آدامس بدون قند، راهکاری دیگر برای تمیزسازی دندان‌ها است که باعث تحریک بزاق بیشتر در دهان می‌شود.

کد خبر 385880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.