در جست‌وجوی ظرفیت مغفول قانون اساسی

اظهارات رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت، بخشش محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران و بازداشت رئیس سازمان خصوصی‌سازی پس از استعفا؛ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -پنجشنبه ۲۴مردادماه - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «تعهد در برابر تعهد» این روزنامه در ادامه از قول روحانی ماجرای اتحاد همه ارکان کشور در بحث صلح با صدام را آورده است: ... در مرحله بعد از مذاکرات توانستیم نظر سازمان ملل و دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل را در اینکه عراق آغازگر جنگ بود، جلب کنیم و پیروزی‌هایی که از لحاظ سیاسی به دست آوردیم، این نشان‌دهنده تحرک عمیق و حساب‌شده همه ارکان کشور در این مسأله مهم بود و این نمونه و الگوی بسیار خوبی است که اگر بخواهیم مسائلی را حل و فصل کنیم، باید همه ارکان قدرت در کنار هم قرار بگیرد و همه با هم باشیم. ایستادگی، مقاومت، مذاکره، اخم و لبخند ابزارهایی برای رسیدن به هدف است رئیس جمهوری با بیان اینکه گاهی با مذاکره و گاهی با ایستادگی و مقاومت بایستی مسیر و راه خود را تا پیروزی نهایی ادامه دهیم، به موضوع برجام و کاهش تعهدات کشورمان در این زمینه اشاره کرد و گفت: امریکایی‌ها در روزهای اخیر به عظمت بخش دیگری از برجام پی برده و تازه فهمیدند که با ادامه برجام سال آینده همه تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود و ظاهراً براساس زمان‌سنجی که در اتاق خود گذاشته‌اند، متوجه این موضوع شده‌اند که سه سال بعد از آن هم تمام تحریم‌ها لغو می‌شود. رئیس جمهوری با بیان اینکه یکسال صبر راهبردی پیش گرفتیم و چون به نتیجه مطلوب نرسیدیم، ایجاد توازن در تعهدات برجامی را در دستور کار قرار دادیم. روحانی هدف اصلی مذاکره، تعامل، تقابل و فراز و نشیب‌هایی را که در روند گفت وگو وجود دارد، حفظ و تقویت منافع ملی و مصالح کشور توصیف کرد و گفت: ایستادگی، مقاومت، مذاکره، اخم و لبخند همه ابزاری است برای اینکه ما را به هدف نهایی برساند. لذا از کاهش تحریم‌ها به دنبال هدف بزرگ‌تری هستیم که البته برخی نسبت به این موضوع برداشت اشتباهی داشته و تصور می‌کنند از تعامل به نتیجه‌ نرسیده و راه جدیدی انتخاب کرده‌ایم در حالی که همیشه به دنبال تعامل بوده و هستیم و به همین دلیل است که از برجام خارج نشده و کاهش تعهدات را به صورت مرحله‌ای برنامه‌ریزی کردیم.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی فعال است، گفت: با کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان در راستای تقویت بیش از پیش روابط در حال گفت وگو و مذاکره هستیم و در جریان روند کاهش تعهدات نیز مذاکرات را ادامه می‌دهیم ولی اگر در پایان ۶۰ روز دوم به نتیجه نرسیدیم، حتماً مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد و بعد از آن باز هم ۶۰ روز فرصت خواهیم داد تا به راه‌حل منطقی، درست و متوازن برسیم و به تعهد در برابر تعهد پایبند هستیم.

روزنامه آرمان ملی، صفحه نخست امروز خود را به  بخشش محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «نجفی با چوبه‌دار خداحافظی کرد» روزنامه آرمان امروز در ادامه توضیح داده است: خانواده میترا استاد در نهایت راضی به قصاص دامادشان یعنی محمدعلی نجفی نشدند. این بخشش در افکار عمومی بازتاب گسترده‌ای داشت به طوری که این اقدام خانواده استاد با واکنش مثبت جامعه مواجه شد. هفت خرداد بود که خبر رسید میترا استاد به قتل رسیده است و در ابتدا خبری از محمدعلی نجفی نبود اما پس از ساعاتی نجفی که به قم سفر کرده بود بازگشت و اعتراف به قتل میترا استاد کرد. باز هم برخی باور نکردند چرا که شخصیت ارائه شده از سوی نجفی در دورانی که وزیر آموزش و پرورش بود تا زمان‌هایی که تصدی مشاورت رئیس جمهور، ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری و... را بر عهده داشت جز مدارا از او ندیده بودند پس برایشان سخت بود که باور کنند او همسر دوم خودش را به ضربه گلوله کشته است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی درخواست‌ها و عوامل چالش‌برانگیز رفراندوم پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «در جست‌وجوی ظرفیت مغفول قانون اساسی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: همه‌پرسی یا رفراندوم؛ رای‌گیری مستقیم از همه اعضای تشکیل دهنده یک سازمان یا جامعه است برای رد یا تصویب سیاستی که رهبران یا نمایندگان پیشنهاد کرده‌اند. هدف همه‌پرسی پرهیز از قانون‌گذاری به زیان اکثریت جامعه‌ است. اما هر بار در ایران درباره آن صحبت می‌شود، واکنش‌های زیادی را به دنبال دارد. گویی صحبت از اصل ۵۹ قانون اساسی به معنای به رفراندوم گذاشتن اصل نظام است در حالی که هربار که موضوع همه‌پرسی مطرح شده است بلافاصله به رای گذاشتن مشکلات کلان کشور جزو مصادیق قرار گرفته است. تا کنون تلاش‌های زیادی برای شکستن تابوی «رفراندوم» صورت گرفته است؛ از سخنان حسن روحانی در یک سال گذشته تا اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر رجوع به افکار عمومی در برخی از مسائل کلان کشوری. در ایران تا کنون پنچ رفراندومِ برگزار شده به خود دیده است و در کنار این چندین بار در ادوار مختلف پس از انقلاب درخواست برگزاری همه‌پرسی مطرح شده که جز دو مورد آن، بقیه مجال برگزاری نیافته است. چندی پیش هم رئیس‌جمهوری برگزاری این نوع خاص از انتخابات را گره‌ای برای حل بن‌بست‌های سیاسی دانست که البته چالش‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفت. روحانی پیش‌تر نیز در سال ۹۳، در یک همایش اقتصادی، خواستار پرسیدن نظر مردم درباره «مسائل اختلافی» شده بود. آن زمان هم اشاره حسن روحانی نوعی جنگ لفظی با تندروها علیه دولت او به ویژه در مجلس نهم قلمداد شد.

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز خود به موضوع «بازداشت رئیس سازمان خصوصی‌سازی پس از استعفا» پرداخته و در ادامه این مطلب توضیح داده است: پوری حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی سازی از سوی دستگاه قضایی کشور بازداشت شد. پیش از این در تاریخ ۱۱ دی ماه سال گذشته عباس جعفری دولت آبادی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که برخی مواردی که درباره تخلفات در حوزه خصوصی سازی مطرح شده است گفت: من در مورد سازمان خصوصی سازی این را بگویم که به زودی به این حوزه ورود می‌کنیم و بررسی‌های خودمان را آغاز می‌کنیم. پس از دادستان سابق تهران، قاضی سراج دومین فردی بود که درخصوص سازمان خصوصی سازی و برخی واگذاری‌ها گلایه کرد. سراج در تاریخ ۲۵ بهمن سال گذشته در اراک با اشاره به تخلفات انجام شده در واگذارهای انجام شده به بخش خصوصی اظهارکرد: اداره کل ویژه سازمان بازرسی در زمینه خصوصی‌سازی ورود پیدا کرده و پرونده‌های سنگینی هم تشکیل داده‌ایم. وی گفته بود برای مثال در رابطه با دشت مغان هم پرونده‌ای تشکیل شد، دشت مغان ۲۷ هزار هکتار است، قانون مشخص کرده باید واگذاری به افراد دارای اهلیت و سابقه فعالیت در زمینه مرتبط و دارای مناعت مالی در آن زمینه باشند، فردی که این دشت به آن واگذار شد در زمان واگذاری یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار بود. صبح دیروز فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی، داوود خانی را به عنوان سرپرست سازمان خصوصی سازی منصوب کرد و به این ترتیب پوری حسینی از ریاست سازمان خصوصی سازی کنار گذاشته شد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود از نوسانات شاخص‌های ارزی و سهامی با این تیتر: «فرود دلار، صعود بورس» سخن گفته است؛ این روزنامه دنیای در توضیح این موضوع آورده است: چهارشنبه، روزی تاریخی برای بازار ارز و سهام بود. در روزی که شاخص بورس قله جدیدی را فتح کرد و دلار کمترین قیمت در سال ۹۸ را به ثبت رساند. در بیست و سومین روز مردادماه، دلار ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. این قیمت پایین‌ترین میزان در سال ۹۸ به حساب می‌آید. به گفته فعالان، ۴ عامل در افت قیمت دلار و ثبت این رکورد کاهشی نقش داشتند: «شایعه آغاز به کار بازار متشکل ارزی از روز شنبه»، «کاهش حجم معاملات به‌دلیل تعطیلی بازارهای همسایه»، «نبود تقاضای فیزیکی برای اسکناس در بازار» و «تحرکات خالی‌فروشان ارزی». برخلاف روند کاهشی بازار ارز، در بازار سهام، در آخرین روز معاملاتی این هفته شاخص بورس تهران با رشد ۴۲۹۴ واحدی به سقف تاریخی جدیدی دست یافت. در معاملات چهارشنبه ۸۰ درصد نمادهای بورسی شاهد رشد قیمت پایانی سهام بودند و شاخص هموزن نیز همپای شاخص کل صعود ۶/ ۱ درصدی را تجربه کرد. تغییر مقطعی روند قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی مقدمات جهش محسوس این نماگر را فراهم آورد. برخی پتانسیل‌های قیمتی عمده گروه‌های کالایی را زمینه‌ساز رکوردشکنی‌های متوالی می‌دانند؛ اما نگرانی‌ از تنش‌های تجاری جنبه‌ احتیاط در بخش عمده‌ای از بازار را پررنگ ساخته است.

کد خبر 385837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.