گسترش روابط دیپلماتیک ایران و انصارالله یمن

سفر رهبران حزب کنگره یمن به ایران، حمایت ایران از یمن در برابر تجزیه طلبان، عصبانیت امارات از گسترش روابط میان ایران و انصارالله یمن، تسلیت ظریف به رهبر انصارالله یمن؛ از جمله اخبار برجسته دستگاه دیپلماسی کشور طی هفته جاری بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاست خارجی از مهمترین ارکان یک نظام حکومتی محسوب می شود، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبر رسانی و آگاهی بخشی خود در نظر دارد آخرین اخبار سیاست خارجی را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین موضعگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور و تحولات سیاست خارجی را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

رایزنی های ظریف در قطر

وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به دوحه با همتای قطری خود دیدار و رایزنی کرد. بنابر اعلام وزارت خارجه قطر ،«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه این کشور عربی  با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران که به دوحه سفر کرده است، دیدار و رایزنی کرد.

بر اساس این گزارش گفت‌وگو و رایزنی در مورد مسائل دوجانبه ،منطقه ای و بین المللی از مهمترین محورهای رایزنی این دو دیپلمات عالی رتبه ایرانی و قطری بوده است .

ظریف عصر روز یکشنبه به منظور دیدار با مقامات قطر راهی دوحه شده بود.

ترس آمریکایی ها از ظریف در شبکه های اجتماعی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محمدجواد ظریف به‌عنوان فرمانده و رئیس اثرگذار دیپلماسی کشور همواره مورد بغض و غضب کسانی بوده است که از شنیدن صدای ایران بیمناک بوده‌اند.

سیدعباس موسوی در پاسخ به سوالی در مورد  تلاش آمریکایی‌ها برای مسدود کردن حساب‌های کاربری وزیر امور خارجه در شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: وزیر امور خارجه به‌عنوان فرمانده و رئیس دیپلماسی کشور همواره مورد بغض و غضب کسانی بوده است که از شنیدن صدای ایران بیمناک بوده‌اند و به‌خاطر اثرگذاری عملی حضور دکتر ظریف در مجامع بین‌المللی و حضورش در شبکه‌های اجتماعی و روشنگری نسبت به سیاست‌های ایالات متحده معلوم بود که مورد بغض و نفرت آنها باشد. از این رو تصمیم گرفتند وی را تحریم و محدود کنند.

وی ادامه داد: در صورت فشار مقامات آمریکایی به شبکه‌های اجتماعی برای محدود کردن ایشان این نشان‌دهنده میزان باور آنها به آزادی اطلاعات و آزادی بیان خواهد بود ولی باید در نظر داشته باشند، صدای حق همیشه طنین‌انداز خواهد شد و صدای آقای ظریف به‌عنوان­ رئیس دیپلماسی ایران قطعا به طور مقتضی به گوش جهانیان خواهد رسید.

موسوی: واشنگتن منتظر تماس تهران نباشد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: انتظار آمریکایی‌ها برای تماس تلفنی مقامات ایرانی با آنها، انتظار بیهوده‌ای است.

سیدعباس موسوی روز یکشنبه در رابطه با اینکه مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که ترامپ همچنان منتظر تماس تلفنی مقامات ایران است، اظهار کرد: آنها مدت‌هاست که از جمهوری اسلامی ایران چنین انتظاری دارند ولی این انتظار بیهوده است چرا که ایران هیچ گاه در مذاکره‌ای پیشقدم نخواهد شد که در آن حقوق و قواعد بین‌المللی رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به فشار و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: هیچ آدم عاقلی وقتی در فشار است و اسلحه به سمتش گرفته شده، مذاکره نمی‌کند.

تسلیت ولایتی به رهبر انصارالله یمن

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، در پیامی شهادت ابراهیم بدرالدین الحوثی برادر رهبر انقلاب یمن را تسلیت گفت.

متن پیام علی‌اکبر ولایتی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و الیه راجعون

شهادت مبارز و مجاهد نستوه ابراهیم بدرالدین الحوثی برادر رهبر انقلاب یمن به دست مزدوران سعودی در شرایطی رخ داد که مجاهدان یمنی و انقلاب یمن وارد مرحله جدیدی از دستاوردها و پیروزی شده است.

بی‌تردید شهادت این ‌مجاهد انقلابی، نوید پیروزی‌های بیشتری برای مردم انقلابی یمن و ادامه شکست‌های خفت بار برای ائتلاف جنگ‌طلبان به رهبری سعودی خواهد بود که اکنون در برابر مقاومت و ایستادگی چند ساله مردم یمن گرفتار شده‌اند و دشمنان امت اسلامی و مردم یمن بدانند که شهادت نه تنها مانع تحقق هدف و آمال مردم یمن و ملت های اسلامی نمی شود، بلکه شهادت غایت و منتهای آمال رزمندگان اردوگاه اسلام در برابر استکبار است.

شهادت این ‌مجاهد بزرگ را به رهبر جنبش انصارالله، مجاهدان و مردم بزرگ و غیور یمن تسلیت عرض نموده، اطمینان دارم مجاهدت، ایثارگری و شهادت این مجاهدان روز به روز موجب تقویت جبهه مقاومت و تکامل و تنومندی انقلاب یمن خواهد شد.

تسلیت ظریف به رهبر انصارالله یمن

محمدجواد ظریف در پیامی به رهبر انصارالله یمن شهادت برادراو را تسلیت گفت.

در پیام وزیر امورخارجه کشورمان خطاب به « سید عبدالملک بدرالدین حوثی» آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا»

جناب آقای سید عبدالملک بدرالدین حوثی
رهبر محترم جنبش انصارالله
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

شهادت برادر مجاهدتان، ابراهیم بدرالدین حوثی را به شما و خانواده محترم و ملت مقاوم و صبور یمن تسلیت می گویم و از خداوند رحمان برای آن شهید بزرگوار رحمت و علو درجات و برای جنابعالی و خانواده گرامی صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

بی شک این جنایت بزرگ در کنار دیگر جنایت های صورت گرفته در جنگ نافرجام علیه ملت یمن، حکایت از ضعف و استیصال متجاوزان جنگ مدار و مزدوران در رویارویی با نیروهای یمنی دارد و نه تنها اراده و روحیه ملت صبور و مقاوم یمن را تضعیف نمی کند بلکه حقانیت این ملت غیور را بیش از پیش نشان می دهد.

از خداوند متعال صحت و سلامتی برای جنابعالی و نصرت الهی برای ملت مجاهد یمن آرزو دارم.

تبریک مسجدی به مناسبت عید قربان

سفیر ایران در عراق در پیامی فرارسیدن عید قربان را به مردم و مسوولان این کشور تبریک و تهنیت گفت.

ایرج مسجدی در پیامی خطاب به دولت و ملت عراق به مناسبت فرا رسیدن عید قربان نوشت: با کمال خرسندی فرا رسیدن عید بزرگ اسلامی، عید قربان را به مردم و مسوولان کشور دوست، برادر و همسایه عراق و ایرانیان مقیم این کشور از صمیم قلب تبریک و تهنیت گفته و از خداوند بزرگ می‌خواهم دوستی بین دو ملت را بیش از بیش گسترده و عمیق نمایند.

استعفای سفیر چک در تهران

سفیر چک در تهران در پی اتهاماتی که علیه وی راجع به صادر کردن ۴۰۰ ویزای شنگن برای تاجران ایرانی مطرح شده، استعفا داد.

بر اساس گزارشی از پایگاه اطلاع‌رسانی ویزای شنگن، سوات پلوک چومبا، سفیر چک در ایران متهم شده است که به توصیه اتاق بازرگانی چک اسلاوکی-ایرانی، ۴۰۰ ویزای کوتاه‌مدت برای تاجران ایرانی صادر کرده است.

پیش از این سفارت چک در تهران برای مشارکت احتمالی در مبادله ویزا با صدها ایرانی مورد بازرسی قرار گرفته بود. بنا به گزارش بازرسان، ژان کاوان و ژندک ژیتک از اتاق بازرگانی چک اسلواکی-ایران برای این افراد روادید صادر کرده‌اند که به زودی از سوی سفارت چک در تهران به آن‌ها  ویزای شنگن داده شد و شخص سفیر، بخش کنسولی سفارت را مجبور کرد تا تقاضای آن‌ها را در اولویت انجام بدهند.

چومبا با انکار این که پولی در این باره دریافت کرده باشد و بدون ارائه توضیحات بیشتری در این باره، گفت: درست است، من برای ویزای تاجران ایرانی وساطت کردم.

طبق گفته توماس پتریچک، وزیر امور خارجه چک، هیچ مدرکی مبنی بر معامله ویزا در سفارت چک در تهران نیست.

وی همچنین در این باره گفت: ما هیچ مدرک مستقیمی که نشان‌دهنده معامله[ویزای شنگن] باشد، نداریم. گزارش بازرسی انجام شده اول بر روند آن ویزاها معطوف بود؛ متوجه برخی کوتاهی‌ها شدیم و اقدامات مناسب را در این باره انجام دادیم.

از طرف دیگر، ژان کاوان، وزیر امور خارجه پیشین چک و نماینده کنونی اتاق بازرگانی چک اسلواکی-ایران انکار می‌کند که سفارت چک در تهران، کار اشتباهی در صادر کردن این ویزاها انجام داده است. با این وجود در گفت‌وگویی اقرار کرد که این اتاق بازرگانی ۴۰۰ روادید برای ویزای تاجران ایرانی صادر کرده است.

وی همچنین با گفتن این که سفیر در این باره اشتباهی نکرده است، تاکید کرد که ناظران تنها می‌تواند تنها به اشتباه «استفاده مفرط یا مکرر از اختیاراتی که یک سفیر دارد» اشاره کند.

ویزای کوتاه‌مدت شنگن که از سوی جمهوری چک صادر می‌شود، دارنده آن را مجاز می‌کند تا از چک به مناطق شنگن و ۲۶ کشور عضو آن برای تجارت سفر کند.

عصبانیت امارات از گسترش روابط میان ایران و انصارالله یمن

وزیر مشاور امارات در امور خارجه که از سفر هیات انصارالله یمن به تهران بر آشفته است، از دیدار دیدار این هیات با مقام معظم رهبری انتقاد کرد.

بر اساس گزارشی از العربیه، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه با انتقاد از سفر هیات انصارالله یمن به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری در صفحه توییتر خود نوشت که این دیدار ثابت کرد که حوثی ها(انصارالله) به عنوان نماینده ایران فعالیت می‌کنند.

وی نوشت: زمان زیادی است که به دنبال نامگذاری مناسب برای روابط حوثی ها با ایران بودم که بعد از دیدار هیاتی از حوثی ها با آیت الله خامنه ای این روابط روشن تر شد. بیانیه های آنان ثابت کرد که حوثی ها نماینده ایران هستند.

عصر سه‌شنبه هیأتی از جنبش انصارالله یمن به ریاست محمد عبدالسلام، سخنگوی این جنبش با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند و نامه آقای سیدعبدالملک بدرالدین رهبر جنبش انصارالله تقدیم ایشان شد.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تمجید از ایمان، ایستادگی، هوشمندی و روحیه جهادی مردم یمن در برابر یک تجاوز وحشیانه و گسترده، تأکید کردند: هر ملت مؤمنی که به خدای متعال ایمان و به وعده الهی اعتقاد داشته باشد، قطعاً پیروز خواهد شد و بر همین اساس بدون شک پیروزی با ملت مظلوم و مجاهد یمن خواهد بود.

حمایت ایران از یمن در برابر تجزیه طلبان 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به تحولات اخیر در جنوب یمن واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره اظهار داشت: ائتلاف متجاوزان سعودی و اماراتی با همراهی مزدوران آنان که طی پنج سال گذشته با انواع سلاح های پیشرفته و انجام ‌کشتار و ویرانی های فراوان نتوانستند اراده مردم را در هم بشکنند و خود را در برابر روحیه مجاهدت و ایستادگی مردم سراسر یمن شکست خورده می بینند، اکنون در قالب توطئه ای مشکوک به‌ دنبال تجزیه یمن هستند.

سید عباس موسوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از "یمنِ واحد" حمایت نموده و حفظ یکپارچگی آن را مسئولیت مشترک همه مردم یمن می‌داند.

موسوی همچنین ابراز امیدواری کرد که با توقف تجاوز ائتلاف سعودی - اماراتی به آن کشور، احزاب و گروههای مختلف یمنی بتوانند با به سرانجام رساندن گفت‌وگوهای یمنی– یمنی بر مشکلات غلبه کرده و یک دولت فراگیر در سراسر یمن تشکیل دهند.

سفیر ایران: بهترین راه حفظ امنیت در خلیج فارس، همکاری کشور های منطقه است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در نروژ در مصاحبه با روزنامه نروژی مورگنبلادت به پرسش‌هایی این روزنامه درباره تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، روابط با کشورهای خلیج فارس، کاهش تعهدات برجامی ایران و ائتلاف موسوم به امنیت دریانوردی پاسخ داد.

محمد حسن حبیب‌اله‌زاده در رابطه برجام و تحریم‌های یکجانبه آمریکا عیله کشورمان اظهار کرد: برجام ماحصل بیش از ده سال مذاکره بین ایران و قدرت‌های بزرگ برای حل یک موضوع مهم بین المللی با توسل به راه حل مسالمت آمیز بود اما خروج آمریکا از این توافق و بازگرداندن تحریم هایی که توسط قطعنامه شورای امنیت لغو شده بود آمریکا را مشمول نقض فاحش حقوق و قواعد بین المللی کرده است. تحریم‌ها بطور مستقیم زندگی عادی مردم، تامین دارو و تجهیزات پزشکی را هدف قرار داده است.

گسترش ارتباطات اقتصادی میان ایران و هند

سفیر هند در تهران اقتصاد ایران و هند را دارای پتانسیل خوب برای گسترش روابط می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که میزان مبادلات تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

دیپلمات کار کشته هندی، دولتش را اولین کشوری عنوان می‌کند که اقدام به راه اندازی مکانیسم مالی برای تبادل تجاری با ایران کرده است. او همچنین درباره تشکیل ائتلاف های منطقه‌ای، تاکید کرد که هند عضو هیچ ائتلافی نیست و برایش صلح و ثبات در منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.
سفیر هند خبر خوبی هم برای گردشگران ایرانی داشت و آن اینکه صدور ویزا در بدو ورود در فرودگاه انجام می‌شود و گردشگران می توانند پس از تاییدیه در خواست خود، در فرودگاه ویزای خود را دریافت کنند.

ظریف: آمریکا تنش را به منطقه آورده است

وزیر امور خارجه کشورمان مداخله آمریکا در خاورمیانه و گسترش حضور نظامی این کشور در منطقه را عامل اصلی افزایش تنش‌ها در منطقه دانست.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: غرق شدن منطقه در سلاح توسط آمریکا و هم‌پیمانانش، منطقه ما را به بشکه باروت آماده انفجار تبدیل کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: خلیج فارس منطقه کوچکی است و هرچه حضور کشتی‌های بیگانه در آن بیشتر شود، امنیت در خلیج فارس برای همه ما کمتر خواهد شد.

رهبران حزب کنگره یمن در راه ایران

یکی از اعضای حزب کنگره یمن با اشاره به اینکه "عربستان و امارات سر مردم یمن را گوش تا گوش بردیدند" اعلام کرد که رهبرانی از این حزب به زودی به تهران سفر خواهند کرد.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری الخبر الیمنی، یاسر الیمانی، یکی از رهبران حزب کنگره ملی (الموتمر الشعبی العام) اعلام کرد که رهبرانی از این حزب و دیگر رهبران مستقل یمنی به زودی به تهران سفر خواهند کرد.

وی در صفحه فیس بوک خود نوشت که عربستان و امارات بودند که عبدربه منصور هادی و دولت آن در عدن را ساقط کردند نه ایران.

الیمانی در ادامه نوشت: رهبرانی از حزب کنگره یمن و دیگر احزاب مستقل به زودی به تهران خواهند رفت زیرا اعتماد خود نسبت به کسانی که گفتند ما برادر و همسایه شما هستیم را از دست داده‌اند؛ کسانی که سر یمن و مردم آن را گوش تا گوش بریدند.

حزب کنگره ملی یمن اصلی‌ترین حزب این کشور محسوب می‌شود که ریاست آن را علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن بر عهده داشت و عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن که عربستان در تلاش است او را بر مسند قدرت در یمن بنشاند نیز از اعضای ارشد این حزب است.

تحریم ظریف؛ میخی بر تابوت دیپلماسی

پایگاه خبری هیل وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی تحریم وزیر امورخارجه کشورمان از سوی دولت آمریکا را آخرین میخ بر تابوت مذاکره با ایران توصیف کرد. این رسانه به بررسی جدیدترین اقدام واشنگتن علیه کشورمان برای تحریم محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه پرداخت و تاکید کرد که این کار آنقدر که ممکن است به نظر بیاید، وحشتناک نیست.

هیل با اذعان به اینکه جامعه بین‌الملل در رابطه با تحریم ظریف توسط دولت دونالد ترامپ یک غوغا به راه انداخته است، گزارش داد: استدلال آنها این است که تحریم ظریف شبیه تحریم خود دیپلماسی است اما این، آخرین میخ بر تابوت مذاکره با تهران به شمار می‌آید. در این میان، ممکن است لفاظی‌ها تشدید شود، اما به‌ طور همزمان واقعیت کمرنگ می‌شود.

این پایگاه خبری در ادامه با تاکید بر اینکه رهبری جمهوری اسلامی ایران تصمیم نهایی را درباره امور این کشور اتخاذ می‌کند، افزود: ظریف برای خبرنگاران و اصحاب رسانه یک فرد در دسترس و خوش برخورد است، اما ریاست دستگاه دیپلماسی ایران لزوما به معنی مذاکره کننده اصلی و راس آن نیست. با این حال، اگر رئیس جمهور ترامپ می‌تواند با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر سر یک میز بنشیند، هر اتفاق دیگری ممکن خواهد بود و ظریف تنها سیاستمدار ایران در خارج از کشور است.

ظریف در راه کشورهای حوزه اسکاندیناوی

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر محمد جواد ظریف به چند کشور حوزه اسکاندیناوی در روزهای آینده خبرداد و گفت: این سفرها در راستای دیپلماسی فعال و متوازن جمهوری اسلامی ایران انجام می‎شود.

سیدعباس موسوی در این ارتباط  افزود: علاوه بر سفر به چند کشور اروپایی، سفرهای منطقه‎ای­ هم در برنامه کاری وزیر امور خارجه قرار دارد. 

وی ادامه داد: دیدار و گفتگوهای دوجانبه و تقویت مناسبات همه جانبه میان ایران و سه کشور اسکاندیناوی شده، از اهداف این سفر است و جزئیات آن هفته آینده اعلام خواهد شد.

این دیپلمات ایرانی گفت: هیئت سیاسی بلندپایه به‎همراه یک گروه رسانه‎ای، ظریف را در این سفر همراهی خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ­­این سفرها در راستای دیپلماسی فعال و متوازن جمهوری اسلامی ایران­ انجام می‎شود، گفت: به‎علاوه قرار است آقای ظریف در یک مقطع زمانی، به چند کشور حوزه خلیج فارس و آسیایی هم سفر کند که در این سفرها، مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تقویت همکاری‌های ­منطقه‎ای­ و لزوم هم گرایی کشورها در منطقه حساس خلیج فارس بیان خواهد شد.

کد خبر 385823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.