خانواده‌های اصفهانی پا به پای «دوست‌پا» در چرخش «عمو زنجیرباف»

گردهمایی «نشاطستان» کاری از اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۴ اصفهان؛ مشارکت، صلح، دوستی و... را با مفاهیمی از لابه لای بازی «دوست‌پا» و «عمو زنجیرباف» به خانواده‌های اصفهانی ارائه می‌دهد.

به گزارش ایمنا، همه می دانیم که تابستان برای ما ایرانی به تعطیلاتش شناس است و پیش از آغاز آن برنامه های متنوع تفریحی را برای گذران اوقات فراغت خود برنامه ریزی می کنیم. حال همه این برنامه ها را خود ترتیب نمی دهیم و قسمتی از آن بر دوش سازمان ها و مسئولان شهری است که اوقات خوشی را در این مدت زمان سه ماهه برای ما رقم زنند.

یکی از این برنامه ها که با همت شهرداری منطقه 4 طرح ریزی شده است سری برنامه های نشاطستان است که با اجرا در مکان های دلچسب و پرطرفدار قسمت های مختلف شهر اصفهان سعی بر جذب مخاطب هرچه بیشتر داشته است، همچنین نباید این را هم از خاطر دور نگه داشت که سری برنامه های نشاطستان همه اعضای خانواده های اصفهانی را با برنامه ها و بازی های جذابش هدف قرار می دهد و نمی گذارد به کسی بد بگذرد.

گردهمایی نشاطستان در اولین روز خود که در جوار باغ گل‌ها برگزار شد، در ۹ غرفه بازی، نقاشی، نمایش و... به فعالیت پرداخت. این غرفه‌ها با حضور کارشناسانی با عنوان «تسهیل‌گر» و با همکاری خانواده‌ها برنامه خود را به اجرا در می آورند.

حضور و فعالیت خانواده در اجرای برنامه هر غرفه، گردهمایی نشاطستان را حرکتی نه یک سویه بلکه دوسویه و برنامه‌ای با همکاری میزبان و مهمان کرده است.

محمدرضا رهبری معاون فرهنگی شهرداری منطقه 4 پیرامون برنامه نشاطستان گفت: در این گردهمایی کودکان با تعاون و کار گروهی مفاهیمی مانند مشارکت، صلح، همکاری، همسایه‌داری، دوستی، همراهی، همیاری و... را تجربه می‌کنند.

هدف از این گردهمایی حضور موثر افراد خانواده‌ در کنار یکدیگر که به عنوان بخشی از روند برنامه است. این روش اجرایی کلیشه‌های برنامه‌های سرگرمی، آموزشی و نشاط آور را تغییر داده و به عنوان حرکتی نو تلقی می‌شود.

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۴ اصفهان در ادامه افزود: بازی‌های میدانی، مسابقه و نمایش به همراه آموزش و تجارب گروهی به صورت کارشناسی شده توسط تسهیل‌گران و با همکاری خانواده‌ها در این غرفه‌ها برگزار می شود.

همچنین این برنامه در حرکتی نوآورانه به معرفی بازی‌ها و نوعی از نمایش‌  که برداشتی از بازی‌های بومی محلی است، می‌پردازد.

بازی «دوست‌پا» با لمس حس انگشتان پا برای تقویت تخیل کودکان در حس لامسه طراحی شده است. در این بازی کودکان و والدین انگشتان پای خود را نام‌گذاری می‌کنند و با ماسک‌هایی که به شکل پا با کِش به پای خود می‌بندند به صورت گروهی به اجرای نمایشی بداهه خواهند پرداخت.

بازی «دوست‌پا»  برداشتی آزاد از یک کتاب کودک با نام «انگشتان پا اسم ندارند» بوده است.

در ادامه برنامه‌های هر غرفه در گردهمایی نشاطستان، برنامه‌هایی جمعی و گروهی با اجرای کارشناس مجری‌های عرصه روانشناسی تربیتی و نمایش خلاق نیز برگزارمی شود که رضا اخوان شهردار منطقه 4 اصفهان پیرامون کارشناسی و خانوادگی بودن بازی های این سری برنامه، می گوید: این بازی ها براساس نیازسنجی های محله های مختلف و با حضور کارشناسان اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 4 در محله های مختلف اجرا می شود.  

به طور مثال، بازی ریتمیک «عمو زنجیرباف» به عنوان یکی از بازی‌های نشاط ‌آور بومی و محلی به صورت نمایشی خلاق از طرحی نوآورانه با همکاری خانواده‌ها در محل گردهمایی نشاطستان انجام می‌شود.

اکنون با فشارهای اقتصادی و اجتماعی که در جامعه بیش از پیش به مردم تحمیل می شود هیچ چیز بهتر از یک برنامه نشاط آور که بتواند مردم را حتی برای لحظه ای از دلشوره ها و دغدغه های روزمره شان دور کند نیست. در این راستا اخوان افزود: همه برنامه های مجموعه نشاطستان بر اساس اوقات فراغت خانواده ها طراحی شده است که سعی برآن شده تا علاوه بر پرهیز از کارهای کلیشه ای و تکراری مردم را برای لحظاتی از فضای مشکلاتشان دور سازد و همه اعضای خانواده نیز بتوانند در آن شرکت کنند.

شهرداری منطقه۴ اصفهان گردهمایی خانوادگی «نشاطستان» در برنامه‌های متنوع تابستانی خود گنجانده است. در اولین مکان این برنامه ۵ روزه، نشاطستان در مجاورت باغ گل‌ها ابتدای خیابان مشتاق اول، میزبان خانواده‌ها و شهروندان اصفهانی بود.

اداره فرهنگی اجتماعی منطقه۴ گردهمایی نشاطستان را با شعار نشاط، شادی، تابستان همراه با بازی‌های آموزشی، خانوادگی و گروهی از تاریخ ۲۱ تا ۲۵ مرداد برگزار می کند.

مکان‌های برگزاری این گردهمایی در طول این پنج روز رأس ساعت ۱۸ به ترتیب پل بزرگمهر جنب باغ گل‌ها، پارک رشحه در خیابان مفتح، مجموعه فرهنگی باغ غدیر، پینارت مقابل امامزاده محمد و ابراهیم و مقابل پل شهرستان است.

کد خبر 385685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.