جرائم مالیات‌های معوقه فقط تا پایان مهرماه بخشیده می‌شود

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر این اساس مودیانی که بدهی مالیاتی دارند اگر تا پایان مهر ماه اصل مالیات را پرداخت کنند، کل جرائم آنها بخشیده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز مهدلو امروز یکشنبه- ۲۰ مردادماه - در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: رئیس کل سازمان مالیاتی کشور بخشنامه ای را در تاریخ هشتم مردادماه امسال ابلاغ کرده و مهلتی را مقرر داشته است مودیانی که بدهی مالیاتی دارند، اگر تا تاریخ ۳۰ مهرماه اصل مالیات را پرداخت کنند، ۱۰۰ درصد جرائم قابل بخشش، بخشیده می شود.

وی با بیان اینکه این بخشنامه فرصتی به فعالان اقتصادی داده است که از این بخشودگی جرائم استفاده کنند، گفت: پس از پایان مهرماه به ازای هر ماه تعویق در ارائه اظهارنامه، برای واحدهای تولیدی دو درصد و برای واحدهای غیر تولیدی چهار درصد از بخشودگی کاهش یافته و باید جرائم خود را پرداخت کنند، این بخشودگی تا پایان سال جاری است و تمدید نخواهد شد.

مدیر کل  امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به ماده ۱۶۹ قانون امور مالیاتی، گفت: جرائم سال‌های ۹۵ تا ۹۷ ، به شرطی بخشوده خواهد شد که مودیان فهرست معاملات خود را تا پایان مهرماه به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.

مهدلو در توضیح ماده ۱۶۹، گفت: اگر دو نفر با یکدیگر معامله کنند مکلفند اطلاعات خود را به سازمان امورامور مال ارائه دهند و اگر یک نفر آنها اعلام و دیگری اعلام نکند، از سوی شخصی که معاملات خود را اعلام کرده شناسایی می شود و در این ماده قانون افرادی که پرونده ندارند مشخص می شوند و این مقدمه ای برای اجرای طرح جامع مالیاتی است که پیاده خواهد شد.

وی افزود: ماده ۱۶۹ فیلتری است که بر اساس آن کسانی که پرونده ندارند مشخص خواهند شد و بر اساس آن هر دو طرف معامله باید فهرست معاملات خود را اعلام کنند، در آینده نزدیک طرح جامع مالیاتی شروع به کار میکند و موتور جست‌وجوی آن همین ماده ۱۶۹ مالیاتی است.

مدیر کل  امور مالیاتی استان اصفهان گفت: اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان در اردیبهشت‌ماه سال جاری یک بسته حمایتی برای حمایت از تولید کنندگان و فعالانی که بیش از ۵۰ کارگر داشته اند، ارائه کرده است، این بسته حمایتی تا پایان دی ماه سال جاری فعال است فقط بند دوم این بسته که مربوط به بخشودگی جرائم بوده‌ با بخشنامه جدیدی که اعلام شد، جایگزین می‌شود.

مهدلو در رابطه با فرار مالیاتی اظهار کرد: متاسفانه پولی که باید در خزانه دولت قرار بگیرد، و به مردم تعلق دارد  در جیب افرادی سودجو قرار گرفته‌است که حاضر به پرداخت مالیات نیستند، حدود یکسال است که با قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی توانستیم یکی از بزرگترین فرارهای مالیاتی کشور را شناسایی کنیم، که بیش از پنج هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد و با برخوردهای قضایی و مالیاتی این مبلغ در حال وصول شدن است.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: در حال حاضر از ۲۰ مورد فرار  مالیاتی نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان در استان مالیات شناسایی شده و اکنون در حال پیگیری است.

مهدلو افزود: در ۱۰ ماه گذشته مشارکت مردمی افزایش یافته است و روزانه گزارشاتی مبنی بر فرارهای مالیاتی از طرف مردم دریافت می‌کنیم و سازمان مالیاتی در جایگاهی قرار گرفته که می‌تواند به سرعت افرادی که مضنون فرار مالیاتی هستند شناسایی کند، زیرا به بسیاری از بانک‌های اطلاعاتی دسترسی دارد. 

وی اضافه کرد: به کسانی که از حساب‌های اجاره ای و یا کارت‌های بازرگانی اشخاص استفاده می‌کنند تذکر می‌دهیم که طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم مرتکب جرم شده و سازمان مالیاتی عملکرد آنان را رصد و پیگیری می‌کند. 

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: تعدادی افراد سودجو با استفاده از حساب بانکی و یا کارت ملی افراد بی بضاعت و با وضعیت مالی پایین که حتی گذران زندگی آنها از طریق یارانه است، اقدام به تاسیس شرکت های سوری و کارت بازرگانی کرده اند. به عنوان مثال شخصی حساب خود را یک میلیون تومان فروخته و امروز در سایه این شرکت سوری ۱۸۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارد.

مهدلو  با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰۰ پرونده افراد بی بضاعت درگیر شده که یارانه آنها قطع شده است که با وصول ارقام از افراد اصلی، افراد بی بضاعت آزاد می شوند، ادامه داد: فرار مالیاتی این پرونده ها بیش از پنج هزار میلیارد تومان است و پیش بینی می شود امسال دو هزار میلیارد تومان از فرارهای مالیاتی را وصول کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۵۰۰ نفر اشخاص حقوقی که از آنها سوء استفاده شده و همچنین ۶۰۰ شرکت ثبتی در زمینه فرارهای مالیاتی شناسایی شده اند.

مدیر کل  امور مالیاتی استان اصفهان در خصوص وصول درآمدهای مالیاتی، اظهار کرد: سال گذشته ۹۷ درصد پیش بینی اداره کل امور مالیاتی استان به رقم ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شد که ۹۸ درصد درآمد استان را شامل می شود.

مهدلو افزود: طی چهار ماه گذشته تا ۱۶ مرداد ماه دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات در استان وصول شده است، اداره مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در اداره کل امور مالیاتی در حال تجهیز است و مردم می توانند موارد مشکوک به فرار مالیاتی را گزارش دهند.

 مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت:  در تیر ماه هر سال شرکت ها و املاک اظهار نامه های خود را ارائه می‌دهند، امسال نیز در پایان تیر ماه ۲۴ هزار و ۵۳۹ اظهارنامه از  اشخاص حقوقی دریافت شد که نسبت به  سال گذشته ۲۳ هزار و ۱۶۵ اظهارنامه اخذ شده بود، حدود چهار درصد رشد داشته ایم.

 مهدلو افزود: همچنین در زمینه اظهارنامه اجاره املاک که سال گذشته ۸۲ هزار و ۲۶۹ فقره اظهارنامه اخذ شده بود امسال ۳۵ هزار و ۱۵ فقره اظهارنامه اخذ شد  که نزدیک ۲۴درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: از سال گذشته به منظور فرهنگ سازی برای پزشکان در نصب دستگاه کارت‌خوان اقداماتی انجام شد و  جلساتی را با سازمان نظام پزشکی و با پزشکان برگزار کردیم.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت:  سازمان امور مالیاتی آمادگی لازم برای ارائه هر گونه آموزش مورد نیاز پزشکان را دارد، اگر پزشکان تا ۲۳ مردادماه اقدام به نصب دستگاه پز نکنند با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

 مهدلو افزود: طبق بند یک تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۸ و تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پیرا پزشکی، دارو سازی و دامپزشکی، مکلف اند که پایانه فروشگاهی یا صندوق پز را راه اندازی و نصب کنند و وارد سامانه شوند.

وی تاکید کرد:  این خواسته به حق مردم است که پزشکان از دستگاه کارتخوان بهره برداری کنند و  اگر برای نصب دستگاه کارت‌خوان اقدام نکنند، حتما  قوه‌ قضاییه برخورد خواهد کرد و  سازمان مالیاتی نیز ورود پیدا می‌کند و برخورد های قانونی و مالیاتی را خواهد داشت.

کد خبر 385493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.