۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
آوایی به نام هیچ

دو دانشجو در شیراز، دو دغدغه دارند در یک مسیر برای فاجعه‌ای جهانشمول که از نگاه خودشان نامی که بر آن می‌گذارند و برای مقابله با آن تنها وسیله‌ای که دارند ابزار هفتگانه هنر است که با استفاده از آنها حرکتی را از شیراز تا صد نقطه در کشور شروع کرده‌اند با نام "هیچ"

به گزارش خبرنگار ایمنا، تابلویی کوچک که در مرکز آن کلمه ای نوشته شده "هیچ" و آثارشان را تا ١٠٠ نسخه شماره‌گذاری کرده اند و در کنار این تابلو یکی از آن دانشجو ها تا آخر نوازندگی می‌کند و معتقد است صدای ساز دموکراتیک ترین آوای جهان است زیرا فیلتری بر انسانها نمی‌گذارد و نجوا در تمام اتمسفر جهان می‌پیچد و با این معانی فرم کاریشان را پرفورمنس می‌دانند زیرا در بعضی از اجراها دخالت بیننده نیز در روند کار لحاظ شده است. تابلویی که از نظر آنها قیمت تعریف شده و مشخصی ندارد.

این اتفاق قرار است در بیشتر شهرهای ایران به نمایش گذاشته شود و تا به حال تجربه برگزاری در شیراز، اصفهان، شاهین شهر و در آبان ماه تهران را دارد؛ اما در اصفهان نیز در هفته گذشته برنامه های ٦-٧-٨ هیچ برگزار شد؛ در شب آخر در گالری سایان که به گفته اعضا گروه تنها حامی "هیچ" بود.

به صورت نمادین، مردم اطراف نوازنده را به بند می‌کشیدند و او خود را در پایان با از بین بردن بندها از محل اجرا خارج کرد و مانیفست اثر روایت شد و این اجرا با همکاری نوازندگان تنبور و کاخن (سالار یزدانی) همراه بود. امیرحسین جعفری عضو این گروه و نوازنده تنبور میگ‌وید:اصفهان سخت ترین شهر برای ارائه چنین فرم کارهایی‌ است و گلایه جدی ما بیشتر متوجه بوروکراسی کاذب گالری ها و اماکن فرهنگی است.

اما "هیچ" چنین می اندیشد: هیچ برآمده از تفکریست که سعی در آگاهی طبقه متوسط جامعه در مواجه و برخورد با امیال مادی و معنوی دارد ، برای درک  چرخه‌ای باطل حول محور نیازهای کاذب ایجاد شده در روزمره هر شخص که سرمایه های فردی از جمله زمان را هدف گرفته است 

"هیچ" صاحب و خالق انسانی ندارد زیرا فکر ، جریان آزاد کلمات و تصمیمات در زندگی افراد است که چگونه در این مفهوم فرسوده کننده فردیت نوین خود را میان این همهمه فریبنده بیابد. "هیچ" امروز از معنای نیستی و تهی بودن رد شده و با میل و زیبایی کاذب خود ، فرد را ناچار به خودش و دچار گم‌گشتگی در مسیر خود می‌کند. راه برون رفت از "هیچ" نگاه به آن است، نگاهی بدون چشم بندهای جهان سرمایه تا تمام قول‌ها را بشنود ، این اجرا کوچکترین نگاه به آن است. اجرایی با نقش مستقیم خود شما و صادقانه‌ترین روش نمایان کردن "هیچ"های رومزه است.

کد خبر 385465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.