۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
هفته ظریف

حمایت مجمع وزرا از ظریف، قدردانی ظریف از روحانی، بیانیه دیپلمات های ارشد در محکومیت تحریم ظریف، دیدار فرمانده سپاه قدس با ظریف؛ از جمله اخبار برجسته دستگاه دیپلماسی کشور طی هفته جاری بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاست خارجی از مهمترین ارکان یک نظام حکومتی محسوب می شود، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبر رسانی و آگاهی بخشی خود در نظر دارد آخرین اخبار سیاست خارجی را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین موضعگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور و تحولات سیاست خارجی را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

تشکر سخنگوی وزارت خارجه از سفیر بولیوی در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب در توییتی از سفیر بولیوی در تهران تشکر و قدردانی کرد.

سید عباس موسوی در صفحه توییتر خود نوشت: «دیروز روز ملی بولیوی بود. باخبر شدیم خانم رومینا راموس سفیر بولیوی در تهران در بهشت زهرا بر مزار شهدای جنگ تحمیلی حاضر و گل هایی را که به مناسبت روز استقلال کشورش به سفارت شان ارسال شده بود به شهدای ایرانی تقدیم کرد. از خانم سفیر متشکریم و برای و دولت و ملت بولیوی بهروزی آرزو می‌کنیم. »

حمایت مجمع وزرا از ظریف

کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع وزیران ادوار شامل وزیران امور خارجه، اطلاعات، دفاع و کشور در ۴ دهه گذشته، در حمایت از وزیر امور امورخارجه و محکومیت اقدام آمریکا در تحریم محمد جواد ظریف بیانیه‌ای را منتشر کردند. در بخشی از متن این بیانیه  آمده است:

"کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی ایران شامل وزرای امور خارجه دفاع اطلاعات و کشور در چهار دهه اخیر اقدام غیرمنطقی و بی‌سابقه دولت آمریکا در تحریم دکتر محمدجواد ظریف، وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را که اقدامی از روی عصبانیت و ناشی از شکست‌های پی‌درپی دولت این کشور در مجمع سیاسی و بین‌المللی در برابر ملت ایران می‌باشد محکوم نموده و حمایت خود را از جناب آقای دکتر ظریف به عنوان مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و امین نظام اعلام می‌نماید.

این کمیسیون عمیقا بر این باور است که توانمندی‌ها، نفوذ کلام، حقانیت و در نتیجه تاثیر تلاش‌های صادقانه وزیر محترم امور خارجه، بر افکار عمومی جهان نقش مهمی در خنثی کردن سیاست‌های ضدایرانی و روشنگری جهانی در خصوص تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه ملت نجیب و صبور ایران داشته است و همین موضوع موجب تلاش آمریکا برای شنیده نشدن صدای حق‌طلبانه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به نمایندگی از مردم ایران، گردیده است.

این کمیسیون اطمینان کامل دارد که اقدام غیرقانونی و خلاف حقوق، رویه و عرف بین‌المللی ضد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچون تمامی توطئه‌ها و اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا علیه ملت ایران، ناکام خواهد ماند و نمی‌تواند مانعی در مسیر تلاش‌های صادقانه و همراه با عزت وزیر امور خارجه در رساندن صدای مظلومیت و مقاومت ملت ایران به جهانیان باشد."

گفتگوی سفیر ایران در روسیه با معاون وزیر خارجه این کشور

سفیر ایران در روسیه با "میخائیل بوگدانوف" معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار و رایزنی کرد.

مهدی سنایی روز چهارشنبه با میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار و در مورد تحولات خاورمیانه و خلیج فارس از جمله سوریه، یمن، لیبی، فلسطین، لبنان و همچنین ابتکار روسیه در زمینه امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس، بحث و تبادل نظر کردند.

در این ملاقات سنایی از موضع روسیه در محکوم نمودن تحریم اعمالی از سوی آمریکا علیه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قدردانی کرد.

قدردانی ظریف از روحانی

محمد جواد ظریف در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی از حمایت های رییس جمهور از وزارت امورخارجه و شخص وی تقدیر و تشکر کرد. در متن نامه وزیر امورخارجه کشورمان به رییس جمهورآمده است: "حضور صمیمی و بزرگوارانه حضرتعالی در جمع مدیران ارشد وزارت امور خارجه و اختصاص وقت ارزشمند ریاست محترم جمهوری برای استماع سخنان اینجانب و سه تن از معاونین که به نمایندگی از آن جمع خدمتتان ارائه شد؛ و به ویژه بیانات دقیق، جامع و راهگشای حضرتعالی در این دیدار موجب دلگرمی و ارتقاء امید و انگیزه در کارگزاران سیاست خارجی کشور در این روزهای سخت و توفانی شد.

وظیفه خود می‌دانم هم از سوی خود و هم به نیابت از همه همکاران خود از حضرتعالی سپاسگزاری کرده و تاکید نمایم که رهنمودها، تدابیر و حمایت های جنابعالی، در سایه مدیریت عالی مقام معظم رهبری(مدظله) همراه با اعتماد و لطف مردم شریف ایران بزرگترین سرمایه دستگاه دیپلماسی کشور است. خدمتگزاران عرصه سیاست خارجی انشاالله قدردان این نعمت‌های بزرگ الهی بوده و تلاش مضاعف خواهند نمود تا به رغم دشواری‌ها و نارسایی ها، امانتدار خوبی برای این نعمات باشند."

بیانیه دیپلمات های ارشد در محکومیت تحریم ظریف

جمعی از دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران از سوی دولت آمریکا را محکوم کرده و این اقدام را تحریم دیپلماسی خواندند.

در متن این بیانیه که به امضای افرادی همچون آقایان علی اکبر صالحی، مرتضی سرمدی، محمد صدر، صادق خرازی رسیده، آمده است: "دولت ایالات متحده آمریکا نام دکتر محمد جواد ظریف، وزیرِ «کارآمد» و «مسئولِ» امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم های «یکجانبه» و «ظالمانه» خود قرار داده است. اگر چه این اقدام دولتِ آمریکا، اولین و آخرین گام نابخردانه سیاستمداران این کشور علیه ایران نبوده و «دولت و ملت» ایران نیک می دانند چگونه به این «شرارت» ها پاسخ دهند، اما ما بعنوان دیپلمات های حرفه ای، مایلیم توجه عموم مردم و نخبگان ایران، افکار عمومی بین المللی و همکاران خود در جامعه دیپلماتیک جهانی را به نکاتی چند جلب کنیم: 

۱- «تحریم» ظریف، «اشتباهی بزرگ» از سوی دولت ایالات متحده آمریکا است که نشان می دهد «گروه شرارت بی» که دیپلماسی آمریکا و سیاستِ جهانی را به گروگان گرفته، علیرغم افزایشِ سهمگینِ هزینه‌های سیاست خارجی آمریکا، نتوانسته است کمترین دستاوردی در پرونده های مورد اهتمام خود بدست آورد و به ناچار به «رفتارهایِ ناهنجار» روی آورده که نتیجه ای جز بی اعتباری بیشتر برای آمریکا در پی نخواهد داشت. 

۲- تحریم ظریف، «تحریم دیپلماسی» است و نشان می دهد «گروه بی» در مسیر دستیابی به اهداف نامشروع خود، هیچ ارزشی برای «دیپلماسی» که بدیهی ترین «هنجار» مورد پذیرش جامعه جهانی است، قائل نیست. 
ظریف در ایران و جهان بعنوان «زبانِ گویا» و «صدا» یِ رسایِ «ملتِ تمدن ساز و صلح جو» یِ ایران و «مسئولِ» سیاستِ خارجی مبتنی بر «مذاکره»، «تفاهم» و «چندجانبه گرایی» جمهوری اسلامی ایران شناخته شده و تلاش برای خاموش کردن این صدا، علامتی جز «فراخوان جنگ» ارزیابی نمی شود. 
اگر چه ملت ایران در طول تاریخ ثابت کرده در برابر دشمن متجاوز و جنگ طلب، با اتحادی بی نظیر از خود «دفاع» می کند اما، برای کمک به پیشگیری از «شرارتِ» «گروه بی» در تحمیلِ جنگی که نتایج و پی آمدهای آن، جهانی خواهد بود، سازمان ها و شخصیت های بین المللی و همکاران دیپلمات خود در سراسر جهان را به واکنش لازم در برابر این گونه اقدامات یکجانبه آمریکا فرا می خوانیم.

۳- تحریم بعنوان «جنگ افزار» ی خطرناک علیه همه جهان بوده و گسترش دامنه تحریم ها از «تروریسم اقتصادی» به «تروریسم سیاسی»، که جدیدترین گام آن در قالب تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بروز یافته، نشان می دهد دیپلماسی آمریکا با کنار گذاشتن «ابزارهای متعارف دیپلماتیک»، میان دو گزینه «خروج از توافقات بین المللی» و «تحریم های یکجانبه» در نوسان است. تبدیل تحریم به ابزار اصلی دیپلماسی آمریکا، «بدعتی» خطرناک، در سیاست بین المللی است که می تواند کشورهای مختلف را یکی پس از دیگری، قربانیِ «افزون طلبی» و «یکجانبه گرایی» آمریکا کند. بر این اساس، مقابله با تحریم هایِ یکجانبه و تروریسم سیاسی و اقتصادیِ آمریکا، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای موفقیت «دیپلماسی در برابر جنگ»، و «چندجانبه گرایی در برابر یکجانبه گرایی» است. (ادامه دارد)

۴- «سیاست تحریم»، مشکلات و چالش های مورد ادعای دولت آمریکا را حل نکرده و نتایج معکوس در پی خواهد داشت. گسترش پی در پی دامنه تحریم ها علیه ملت ایران نشان می دهد که «تیم شرارت بی» پس از خروج از توافق نامه «برجام»، دیپلماسی آمریکا را گرفتار «بن بستی» کرده که ناچار است برای نجات از آن، به «رفتارهای ناهنجارِ» جدید روی آورد. جمهوری اسلامی ایران بارها تکرار کرده که مشکلی با ملت آمریکا ندارد، اما برای جبران اشتباهات و «رفتارهایِ خصمانه» و «استکباریِ» دولت آمریکا علیه ملت ایران، ظریف که یک دیپلماتِ حرفه ای است؛ بارها مسیر درست را بیان و تاکید کرده: این راه، تنها از مسیر «تعامل» و «احترام» به ملتِ بزرگِ ایران و «حقوق» و «منافعِ مشروع» آن می گذرد.

۵- دولت ایالات متحده آمریکا، با این گونه اقدامات تنها خدمت گزارانِ صادق، و تلاشگر ملت ایران همچون محمد جواد ظریف را هدف کینه و عقده گشایی خود قرار نداده است، بلکه «جمهوری اسلامی ایران» و دستاوردهای قابل توجه آن در دو زمینه مهم «استقلال» و «آزادی»، و گوهری یگانه، به نام «ملتِ ایران» را هدف گرفته است که در طول تاریخ، پرچمِ «هویتِ» تمدن سازِ ایران را در این «خاک پر گهر» برافراشته است. تمرکز کانون خصومتِ «تیم شرارت» بر «رهبری معظم انقلاب اسلامی» نیز ریشه در همین امر دارد. از این رو در این شرایطِ خطیرِ تاریخی، خود و همه سیاست ورزان و دارندگانِ تریبون از طیف ها و سلیقه های متنوع «جامعه متکثر» ایران را به «وحدت ملی» و تشخیص صحیحِ جبهه نبرد و ترجیح «منافع ملی» بر اولویت هایِ سیاسیِ شخصی و حزبی و جناحی و حمایتِ همه جانبه از مسئولان سیاستِ خارجی کشور، فرا می خوانیم." 

سخنگوی سازمان ملل: آمریکا تابع مقررات باشد

سخنگوی سازمان ملل با توجه به تحریم ظریف از سوی آمریکا گفت که امیدوار است کشور میزبان مجمع عمومی سازمان ملل راجع به حضور وی به مقررات پایبند باشد.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری اردوپوینت، استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل در یک کنفرانس خبری گفت که سازمان ملل امیدوار است دولت آمریکا راجع به حضور یافتن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل که در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد،  به مقررات کشور میزبان سازمان ملل پایبند باشد.

واکنش وزیر خارجه به درگذشت همتای سابق هندی اش

محمد جواد ظریف در پیامی توییتری درگذشت همتای سابق خود را به دولت و ملت هند تسلیت گفت. در پیام وزیر امور خارجه ایران آمده است: "درگذشت وزیر امور خارجه قبلی هند خانم سوشما سوارج را عمیقا به دولت و ملت هند تسلیت می‌گویم. وقتی ایشان وزیر بودند من گفت‌وگوهای ثمربخش و مفید زیادی با وی داشتم و اکنون با درگذشت ناگهانی او متاثر هستم. روح او برای همیشه در آرامش باشد."

وزیر امور خارجه پیشین هند روز گذشته در سن ۶۷ سالگی درگذشت. سواراج بر اثر حمله قلبی و پس از انتقال به اورژانس درگذشته است. او در دوران نخست‌وزیری نارندرا مودی از سال ۲۰۱۴ تا آخر می سال میلادی جاری وزیر امور خارجه هند بود. 

روانچی: تحریم ظریف خلاف مقررات است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد است.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، طی نامه‌ای در این مورد به دبیرکل این سازمان، با اشاره به اینکه حسب اعلام مقامات دولت فعلی آمریکا، این تحریم‌ها به دلیل نقش و جایگاه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اعمال شده است، اعلام داشته که این امر به خوبی نشان می‌دهد که رژیم ایالات متحده از دیپلماسی که یکی از بزرگترین دستاوردها برای حفظ صلح و امنیت میان ملل به حساب می‌آید، بیزار است.

وی اضافه کرده است این محدودیت غیرقانونی بخشی از سیاست کلی آمریکا در زمینه اجرای تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران و اعمال فشار بر نمایندگان آنها است.

نماینده ایران همچنین این اقدام غیرقانونی آمریکا را نقض آشکار اصول اساسی حقوق دیپلماتیک، بویژه اصل نقض ناپذیری مصونیت مقامات عالی رتبه خارجی، از جمله مصونیت وزرای امور خارجه، به عنوان یک هنجار و قانون پذیرفته شده جهانی دانسته است.

واکنش ظریف به سالگرد بمباران هیروشیما

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا، در توییتی نوشت که ایالات متحده حال نیز با استفاده از تروریسم اقتصادی، توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان را نقص کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی با اشاره به بمباران اتمی هیروشیما نوشت: "۷۴ سال پس از آن که ایالات متحده، اولین و تنها رژیمی شد که از سلاح هسته‌ای استفاده کرد - بر روی یک شهر و با بمبی که برای بیشینه تلفات طراحی شده بود- و هنوز همچنان هدف قرار دادن غیرنظامیان را ادامه می‌دهد. این بار با تروریسم اقتصادی، نقض توافق تاریخی هسته‌ای و مجازات کسانی که می‌خواهند به توافق پایبند باشند."

دیدار مدیرعامل خبرگزاری بوسنی و عباس موسوی

"المیر هورِموویچ" مدیرعامل خبرگزاری بوسنی و هرزگوین (FENA) بعد از ظهر امروز با سیدعباس موسوی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار در خصوص همکاری های خبرگزاری های رسمی دو کشور، لزوم همفکری و هم افزایی امکانات برای حضور بیشتر در صحنه های سیاسی و خبری در جهان و منطقه، و نیز تقویت دیپلماسی عمومی بویژه گسترش ارتباطات مردمی و گردشگردی میان ایران و بوسنی و هرزگوین رایزنی و تبادل نظر شد.

سفیر لندن: به دنبال کاهش تنش هستیم

سفیر انگلیس در تهران با اشاره به تصمیم دولت این کشور برای پیوستن به طرح آمریکایی تشکیل ائتلاف در خلیج فارس گفت: وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرده که به همکاری با ایران برای کاهش تنش‌ها و حمایت از برجام ادامه خواهد داد.

راب مک ایر سفیر انگلیس در ایران با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به خبر پیوستن این کشور به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلافی به ظاهر بین‌المللی در خلیج فارس و اظهارات وزیر امورخارجه انگلیس در این باره اشاره کرد.

وی در پیام خود نوشت: وزیر امورخارجه بریتانیا تاکید کرده است که رویکرد لندن نسبت به ایران تغییری نکرده است‌ و اینکه با ایران برای کاهش تنش‌ها و پشتیبانی از برجام همکاری خواهد کرد.

ظریف: استقلال سخت است

وزیر امورخارجه کشورمان گفت : موهبت بزرگی که انقلاب نصیب کشورمان کرده است دیپلماسی مبتنی بر ملت و حمایت مردمی است.

محمدجواد ظریف در دیدار رئیس جمهور با مدیران ارشد وزارت امور خارجه در این وزارتخانه ادامه داد: این ویژگی ممکن است دیپلماسی ما را دشوار کرده باشد، اما آن را در سطح جهانی اثرگذار و بسیار با آبرو و حیثیت کرده است. 

وی گفت: با این شکل از دیپلماسی ما برای اینکه در حوزه بین‌المللی حضور یابیم نیاز به اجازه دیگران نداریم و می‌توانیم با اتکا به داشته‌ها، توانمندی‌ها و مردم خودمان در صحنه بین‌المللی حاضر شویم که این عقبه‌ای پرقدرت در اختیار دیپلماسی جمهوری اسلامی و وظیفه سنگین بر عهده ما قرار داده است.

ظریف با تبیین سابقه دیرینه و ضرورت بهره مندی از دیپلماسی آن را عنصر غیر قابل انکار در حیات کشورها دانست که به اشکال مختلف در دوره‌های متفاوت از آن بهره برداری شده است.

دیدار فرمانده سپاه قدس با ظریف

سردار قاسم سلیمانی -  طبق روال برنامه هفتگی‌ - با لباس رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل وزارت امور خارجه حاضر شد و با ظریف دیدار کرد.

سردار حاج قاسم سلیمانی در این دیدار ضمن خداقوت به دکتر ظریف، اقدام آمریکا در خصوص وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را جنون آمیز و نشانه شکست قطعی کاخ سفید دانست.

وی در ادامه خطاب به وزیر امور خارجه افزود: این اقدام آمریکا ثابت کرد که جنابعالی بعنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تاثیری عمیق بر افکار عمومی و بویژه مردم آمریکا نسبت به جهالت رهبران این کشور دارید.

سردار سلیمانی دفاع از منافع ملی و صداقت در بیان را از خصوصیات ویژه آقای ظریف دانسته و افزود: به شما تبریک می گویم که بدلیل انتساب به رهبر معظم، حکیم و فرزانه عالم اسلام و جهان، مورد غضب و دشمنی آمریکا قرار گرفته اید.

ظریف: آمریکا به دنبال ایرانی مطیع است

وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت، آمریکا به دنبال مذاکره نیست و تنها خواهان مطیع ساختن ایران است که این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در یک رشته توییت نوشت: در بیانیه‌های پیاپی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به خاطر سپردم که ایران برای اینکه مردمش بتوانند غذا بخورند، باید سیاست‌هایش را تغییر دهد. این یک تروریسم اقتصادی کامل است. تنها دلیل ارتباط دادن غذا و دارو به سیاست، کشتن و گرسنگی دادن به مردم است تا آن‌ها را مطیع سازد. مردم ایران هرگز سر خم نخواهند کرد.

لاریجانی به بغداد می رود

سفیر کشورمان در عراق با رئیس پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارشی از السومریه نیوز، دفتر رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد امروز(دوشنبه) با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق دیدار و دو طرف در رابطه روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن و همچنین آخرین تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین دو طرف بر اهمیت یکپارچه شدن مواضع کشورهای منطقه به منظور حل بحران و همچنین حل مشکلات از طریق گفت‌وگو تاکید کردند. الحلبوسی و مسجدی همچنین در رابطه با سفر قریب الوقوع علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان به بغداد گفت‌وگو کردند.

دیدار ظریف و لاریجانی در وزارت خارجه

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با محمد جواد ظریف دیدار کرد. این دیدار  در ساختمان وزارت خارجه  و در محل دفتر محمد جواد ظریف برگزار شد.

در این دیدار عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه، جابری انصاری، دستیار وزیر خارجه  و سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه نیز حضور داشتند. به نظر می رسد این دیدار در پی تحریم محمد جواد ظریف از سوی دولت آمریکا و به منظور حمایت از وزیر امور خارجه کشورمان انجام شده باشد.

دیدار رییس مجلس سنای افغانستان و ظریف

رییس مجلس سنای افغانستان و هیات همراهش امروز در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف دیدار کرد. فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنای (موشرانو جرگه) افغانستان و هیات همراه که در چارچوب همکاری های پارلمانی ایران و افغانستان به کشورمان سفر کرده است، امروز در محل وزارت امور خارجه با ظریف دیدار کرد.

در این دیدار با تاکید و اشاره به اشتراکات زبانی، فرهنگی، تاریخی و دینی بین دو کشور، مهمترین موضوعات فی‌مابین در روابط دوجانبه و آخرین تحولات داخلی افغانستان مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.

کد خبر 385134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدرضا IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    0 0
    اقدام ایمنا در ارائه این گزارش به صورت هفتگی قابل ستایش است