علف‌گربه در جوان‌سازی پوست موثر است

گیاه سنبل‌الطیب بومی کشورهای اروپایی و آسیایی است که با نام "علف گربه" نیز شناخته می‌شود.

به گزارش ایمنا، سنبل الطیب در روم و یونان باستان به عنوان خواب‌آور مصرف می‌شده است و بقراط و جالینوس از مزایای آن برای بهبود خواب یاد کرده‌اند. یونانیان باستان از این گیاه برای درمان تهوع، استفراغ و مشکلات دستگاه ادراری نیز استفاده می‌کردند و در قرون وسطی سنبل الطیب به عنوان ماده‌ای ادرارآور (دیورتیک)، ضد صرع و برای درمان درد شکمی و قاعدگی مصرف می‌شده است.

ریشه سنبل الطیب ماده ای تولید می کند که موش و گربه ها را جذب می‌کند و حتی در برخی نواحی در کنار تله موش مقداری از این گیاه را قرار می‌دهند. سنبل الطیب در دوره جنگ جهانی دوم نیز در انگلستان برای کاهش استرس ناشی از بمباران هوایی استفاده می‌شده است. در ادامه با بهترین خواص سنبل الطیب برای سلامتی آشنا می‌شویم:

جوانسازی پوست

روغن سنبل الطیب دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که از پوست در برابر اشعه مضر خورشید محافظت و با کاهش چین و چروک و لک های تیره پوست به جوانسازی پوست کمک می‌کند.

اگزما و پسوریازیس

روغن سنبل الطیب با درمان خشکی پوست در کاهش علائم اگزما از جمله خارش، قرمزی و جوش موثر است و به دلیل خاصیت ضد باکتری به درمان اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند.

درمان بی خوابی

ابن گیاه به دلیل داشتن اسید ایزووالریک و والریک برای درمان بی خوابی استفاده می‌شود.

درمان اضطراب

ریشه سنبل الطیب یک آرامبخش طبیعی است که اعصاب را تسکین می‌دهد و به کاهش اضطراب و استرس و نگرانی کمک می‌کند.

بیش فعالی کمبود توجه

اختلال بیش فعالی کمبود توجه یا ADHD نوعی اختلال است که بیشتر در کودکان دیده می‌شود و با علائمی همچون تمرکز ضعیف همراه است. دمنوش سنبل الطیب انتقال دهنده عصبی GABA در مغز را تقویت می‌کند، این انتقال دهنده مانع رسیدن پیام های منفی به مغز می‌شود و با آرام سازی بدن، تمرکز و توجه کودکان را افزایش می‌دهد.

کاهش علائم یائسگی

سنبل الطیب برای کاهش علائم یائسگی زودرس مفید است و روغن های فرار موجود در ریشه این گیاه، گرگرفتگی در زنان یائسه را برطرف می‌کند.

سلامت قلب

گیاه سنبل الطیب عروق خونی را رقیق و شریان را گشاد می کند و با بهبود گردش خون و تقویت عضلات قلب به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. خاصیت آرام بخشی سنبل الطیب به درمان پرفشاری ناشی از استرس و اضطراب کمک کرده، برای سلامت قلب مفید است و تپش قلب را برطرف می کند.

سندرم پای بی قرار

ترکیبات موجود در سنبل الطیب علائم سندروم پای بی قرار را کاهش می‌دهد و برای درمان آن بسیار موثر است.

وسواس فکری اجباری

مصرف دمنوش ریشه سنبل الطیب به مدت دو یا سه هفته تاثیر عالی در بیماری روانی اختلال وسواسی اجباری دارد و به فرد کمک می‌کند تا با نادیده گرفتن افکار، اجبار و وسواس ناخواسته، عملکرد طبیعی داشته باشد.

رفع سرگیجه

سرگیجه معمولا به دلیل میگرن، مصرف برخی داروها یا اعتیاد به الکل رخ می‌دهد. سنبل الطیب یکی از بهترین داروهای خانگی سرگیجه است و به بهبود حافظه نیز کمک می‌کند.

صرع

خاصیت آرامبخشی سنبل الطیب، عملکرد سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد و تعداد دفعات تشنج در بیماران مبتلا به صرع را کاهش می‌دهد.

حافظه

آزمایش سنبل الطیب روی موش های سالم نشان داده اسید والرنیک موجود در این ریشه دارویی، عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد و می‌تواند روی مهارت های حل مسئله در کودکان و بزرگسالان اثر مثبت بگذارد.

معده و گوارش

اگرچه تحقیقات کمی روی فواید سنبل الطیب برای معده انجام شده اما در طب سنتی از این گیاه برای درمان برخی مشکلات گوارشی مانند زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر، اسپاسم معده و روده، اسهال، نفخ و کولیت استفاده می‌شود.

هشدار: قبل از مصرف طولانی مدت حتما با پزشک مشورت کنید.

درد زانو و کمر درد

ریشه سنبل الطیب به عنوان گیاه ضد درد شناخته شده که با کاهش حساسیت نورون ها درد را تسکین می دهد؛ سنبل الطیب از دیرباز برای درمان دردهای مفاصل و استخوانی مانند درد کمر و زانو مصرف می‌شده است.

عوارض جانبی و مضرات سنبل الطیب

مصرف زیاد سنبل الطیب با عوارضی همچون درد شکم، رخوت و بی حالی، خواب آلودگی و افسردگی همراه است و گاهی به سردرد، ناراحتی معده، خستگی ذهنی، اختلالات قلب و حتی بی خوابی منجر می‌شود.

در مورد عوارض سنبل الطیب در زنان باردار و مادران شیرده تحقیقات کافی انجام نشده، توصیه می شود این افراد از مصرف سنبل الطیب خودداری کنند.

خاصیت آرامبخشی سنبل الطیب ممکن است باعث کندی عملکرد هضم و گوارش شده و به مشکلات گوارشی منجر شود.

از مصرف سنبل الطیب حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی خودداری کنید.

تحقیقات کافی در زمینه مضرات مصرف سنبل الطیب در کودکان زیر سه سال انجام نشده و توصیه می شود این کودکان از مصرف آن اجتناب کنند.

از آن جا که مصرف طولانی مدت این گیاه ممکن است اعتیاد آور باشد توصیه می شود بیش از چهار تا ۶ هفته مصرف نشود.

منبع: پرشین استار

کد خبر 385133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.