به‌لیمو؛ گیاهی با خواص ضدباکتریایی

به‌لیمو که به عنوان ملکه گیاهان معطر شناخته شده، یک گیاه دارویی خوشبو و پرخاصیت است که علاوه بر کاربردهای گسترده در طب سنتی، به دلیل عطر و طعم برگ‌های آن از دیرباز در پخت و پز استفاده ‌شده است.

به گزارش ایمنا، این گیاه که طبعی گرم و خشک دارد، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد انگلی است و برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله‌ ام اس، چاقی و آسیب‌های عضلانی ناشی از ورزش‌های شدید مفید است. در ادامه با خواص این گیاه جادویی آشنا می‌شویم:

خاصیت آنتی اکسیدانی قوی

به‌لیمو دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و قابل مقایسه با چای سبز است و به همین دلیل مصرف دمنوش آن از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و آسیب استرس اکسیداتیو محافظت و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. خیساندن برگ‌های به‌لیمو در آب، اثر آنتی اکسیدانی قوی‌تری نسبت به جوشانده این گیاه دارد.

مقابله با عفونت‌ها

این گیاه خوشبو دارای خاصیت ضد باکتریایی است و روغن آن برای از بین بردن هلیکو باکتر پیلوری که از عوامل ایجاد کننده مشکلات معده مانند زخم معده است، نقش بسزایی دارد.

ضد التهاب

"ورباسکوزید" موجود در به‌لیمو با افزایش تولید پروتئین "تیروزین فسفاتاز" به کاهش التهاب کمک می‌کند؛ التهاب یکی از اصلی‌ترین عوامل تشدید کننده بیماری‌ام اس است. بعضی مطالعات تاثیر مصرف مکمل‌های به‌لیمو را در کاهش علائم این بیماری نشان داده است.

چاقی

پلی فنل‌های موجود در به‌لیمو سطح چربی موجود در سلول‌های بدن را کاهش می‌دهد. بر اساس نتایج مطالعات محققان، ترکیب عصاره به‌لیمو و چای ترش باعث احساس سیری طولانی مدت در فرد می‌شود، از چاقی جلوگیری می‌کند و برای لاغری و کاهش فشار خون بالا مفید است.

پوست

به‌لیمو از دیرباز برای درمان سلولیت (عفونت بافت) استفاده می‌شده و به عنوان تسکین دهنده و آرامش بخش پوستی شناخته شده است، به همین دلیل از این گیاه اغلب در تهیه صابون‌های طبیعی استفاده می‌شود. صابون به‌لیمو برای انواع پوست مفید است و به نرم شدن آن کمک می‌کند. روغن به‌لیمو موجود در آن چربی طبیعی پوست را متعادل و رنگ یکنواختی به پوست می‌بخشد.

ضد پیری

صابون به‌لیمو به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه به طراوت و جوانی پوست کمک کرده، از پیری پوست جلوگیری و پوست را سفت و محکم می‌کند.

عوارض جانبی به‌لیمو

به‌لیمو در برخی افراد باعث بروز حساسیت و آلرژی یا جوش‌های پوستی می‌شود. عوارض مصرف به‌لیمو در زنان باردار و مادران شیرده هنوز مشخص نشده و ممکن است خطرناک باشد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از مصرف مکمل‌های به‌لیمو با پزشک مشورت کنید. افرادی که به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند لازم است از مصرف به‌لیمو خودداری کنند. ماده ورباسکوزید موجود در به‌لیمو خطر بروز ناهنجاری‌های کروموزومی را افزایش می‌دهد. برخی افراد معتقد هستند به‌لیمو دیورتیک بوده و با مصرف آن افراد دچار تکرر ادرار می‌شوند.

منبع: پرشین استار

کد خبر 385132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.