ناکامی آمریکا در کنترل صادرات نفت ایران

دیدار اردوغان و وزیر خارجه ازبکستان، حمایت روسیه از ایران در برابر آمریکا، برده داری پلیس در آمریکا، گفت‌وگوی تلفنی بن سلمان و عمران خان و هشدار کیم جونگ اون به آمریکا و کره جنوبی از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

شبکه سری داعش در عراق و سوریه

وزارت دفاع آمریکا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، داعش در ماه‌های اخیر مجددا به توسعه فعالیت و تقویت شبکه سری خود در عراق و سوریه مبادرت کرده است. این به خلاف ادعای ترامپ مبنی بر پایان کار داعش است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، گِلِن فاین، بازرس کل وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی درباره عملکرد ائتلاف مدعی مقابله با داعش به سرکردگی کشورش اعلام کرد، داعش طی دوره آوریل – ژوئیه ۲۰۱۹ از تاکتیک حفظ اراضی به تحرکات شورشی در سوریه منتقل شده و توانمندی‌ها و قابلیت‌های شورشیان خود در عراق را تقویت کرده است.

وی افزود: گزارش غیرقابل تردید فرماندهی اتاق عملیات مقابله با داعش اشاره می‌کند، این تشکیلات دست به حملات انتحاری و عملیات ربایش و آتش زدن محصولات کشاورزی چه در عراق و چه در سوریه زده است، در عین حال داعش گروهک‌هایی جدید در سوریه به راه انداخته و تلاش دارد نقاط رهبری و تسلط در عراق را توسعه دهد.

این در حالی است که سوریه از مارس ۲۰۱۱ شاهد درگیری‌های مسلحانه بین ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی مختلف در راس آن داعش و جبهه النصره است که هر دو در لیست سازمان‌های تروریستی سازمان ملل هستند.

این بازرس آمریکایی همچنین گریزی به بحث عقب نشینی جزئی نیروهای آمریکایی از سوریه در ماه‌های اخیر زد و گفت، این عقب‌نشینی منجر به تضعیف قدرت نیروهای دموکراتیک سوریه در جنگ‌شان علیه داعش می‌شود.

فاین در گزارش خود آورده است، نیروهای آمریکایی در طول دوره آوریل تا ژوئیه ۲۰۱۹ دست به عقب‌نشینی جزئی از سوریه زدند که منجر به تضعیف حمایت لازم از شرکای محلی شد در حالی که این نیروها نیاز به آموزش و تجهیزات برای تعامل با گروه‌هک‌های جدید داعش داشتند.

وی با تکیه بر گزارش‌های نیروهای امنیتی سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه اشاره کرد، نیروهای مورد حمایت واشنگتن قادر به انجام عملیات طولانی علیه داعشی‌ها نبودند به خصوص که نیروهای سوری نتوانستند اراضی آزاد شده از دست تروریست‌ها را به مدتی طولانی حفظ کنند در حالیکه نیروهای کرد سوریه از نظر تعداد، تجهیزات و توانمندی‌های اطلاعاتی برای مقابله با عناصر داعش اندک هستند.

هشدار کیم جونگ اون به آمریکا و کره جنوبی

کره‌شمالی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، کیم جونگ اون بر یک نمایش زنده از موشک‌های بالستیک کوتاه بردی که به تازگی ساخته شدند نظارت کرد که هدفش ارسال هشداری به ایالات متحده و

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) گزارش داد، دو موشک از مرکز هوایی در غرب کره‌شمالی شلیک شد و پس از عبور از حوالی پیونگ‌یانگ به دقت به جزیره‌ای در ساحل شرقی این کشور اصابت کرد.

چهارمین دور از نمایش تسلیحاتی کره‌شمالی ظرف دو هفته در بحبوحه بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای و پس از آن رخ می‌دهد که دونالد ترامپ مکررا اهمیت این آزمایش‌ها را ناچیز برشمرد و این در شرایطی است که تسلیحات فوق نشان‌دهنده توانایی کره‌شمالی به حمله به متحدان آمریکا شامل کره‌جنوبی و ژاپن و پایگاه‌های نظامی آن در آنجاست.

کارشناسان می‌گویند، نادیده‌انگاری ترامپ از نمایش تسلیحاتی کره‌شمالی به پیونگ‌یانگ فضای بیشتری برای پیشبرد قابلیت‌هایش در آستانه مذاکرات می‌دهد؛ گفت‌وگوهایی که احتمالا پس از پایان مانورهای این متحدان در اواخر این ماه از سر گرفته می‌شود.

پنتاگون به کمک آل سعود می آید

منابع آگاه اعلام کردند که پنتاگون یک تیم متخصص در زمینه رهگیری موشک و پهپاد را برای جلوگیری از سقوط حکومت آل سعود در پی جنگ یمن به عربستان فرستاده است.

بر اساس گزارشی از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، سیاست گذاران غربی عمیقاً نگران پیامدهای جدی جنگ یمن بر ثبات خاندان سلطنتی عربستان پس از شکست فاجعه بار در یمن و تأثیر آن بر روحیه نیروهای نظامی و افکار عمومی در این کشور هستند. این نگرانی به دلیل ترس از سقوط این حکومت مانند آن چیزی است که پس از بمب‌گذاری ۱۱ سپتامر اتفاق افتاد، یعنی زمانی که آمریکا در عراق مداخله کرد تا در صورت سقوط عربستان، آن را به سکوی نفتی به نفع خود تبدیل کند. این یک روایت ناشناخته برای افکار عمومی بین‌المللی است و در اسناد اطلاعاتی فرانسه یافت می‌شود.

آمریکا یگان‌های نظامی را به عربستان اعزام کرده که بیشتر آنها متخصص در زمینه رهگیری موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین هستند. این نخستین باری نیست که آمریکا به عربستان نیرو می‌فرستد. نخستین بار در اواسط سال گذشته میلادی بود که پنتاگون تصمیم گرفت کلاه سبزهای خود را برای رهگیری موشک‌های بالستیک در صحرا به مرز مشترک عربستان و یمن اعزام کند، اما پس از شکستی که عربستان طی ماه‌های گذشته متحمل شد نیروهای دیگری را به این کشور اعزام کرد.

گفتگوی تلفنی بن سلمان و عمران خان

نخست وزیر پاکستان با ولیعهد عربستان تماس تلفنی برقرار کرد و وی را در جریان آخرین تحولات کشمیر قرار داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری "واس" عربستان، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در جریان گفت‌وگویی تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به بررسی آخرین تحولات منطقه و تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص پرداخت.

عمران خان در جریان این تماس تلفنی ولیعهد سعودی را جریان آخرین تحولات کشمیر قرار داد.

دولت هند روز دوشنبه طی حکمی، "وضعیت ویژه" ایالت‌ جامو و کشمیر را لغو کرد. این منطقه تا مدت‌ها مورد مناقشه این کشور با پاکستان بوده‌ و هند تمایل دارد تا قوانین خودش را در آنجا اعمال کند.

نخست وزیر هند: فردایی بهتر در انتظار کشمیر است

نارندرا مودی، مدعی است که اقدام جدید درخصوص کشمیر، سبب نیک‌بختی مردم آن خواهد شد و توسعه منطقه را به دنبال خواهد داشت.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند سه‌شنبه تصویب قانون‌ جدید درخصوص ایالت جامو و کشمیر را "رویدادی خطیر" در دموکراسی پارلمانی هند عنوان کرد.

وی طی چند پیام توییتری اظهار کرد: "به خواهران و برادرانم در جامو، کشمیر و لداخ، جهت بردباری و شجاعت‌شان تهنیت می‌گویم. برای سال‌ها، گروه‌های ذی‌نفعی که به باج‌گیری‌ احساسی مقید بودند و برای توانمند کردن مردم ارزشی قائل نبودند. جامو و کشمیر حال از قید و بند رها شده است؛ سپیده‌دمی جدید و فردایی بهتر در انتظار است!".

او همچنین اظهار کرد که این اقدامات باعث می‌شوند تا جوانان فرصت پیدا کنند استعدادها و مهارت‌هایشان را شکوفا کنند.

در همین رابطه او نوشته است: "تبریکات ویژه به مردم لداخ؛ این موضوع که درخواست بلندمدت آن‌ها جهت شناخته شدن به عنوان ایالتی در "سرزمین فدرال" هند برآورده شده است، مایه سرور است. این تصمیم سبب نیک‌بختی مردم منطقه خواهد شد و توسعه به دنبال خواهد داشت".

گوگل، تحت نظارت ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته،دولتش موتور جستجوگر گوگل را برای رصد هرگونه تاثیرگذاری‌اش بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از نزدیک تحت نظر دارد.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته، "سونداری پیچای"، مدیر گوگل به وی گفته که این کمپانی در انتخابات ۲۰۱۶ تاثیر نگذاشته اما رئیس جمهور آمریکا بدون هیچ سند و مدرکی معتقد است که این کمپانی تلاش می‌کند تا به صورت غیر قانونی در کمپین انتخاباتی‌اش خرابکاری کند.

او در این راستا به گفته های یکی از کارمندان سابق این کمپانی اشاره کرد و گفت که این فرد بر سر دیدگاه‌های سیاسی محافظه کارانه‌اش اخراج شد؛ یکی از سخنگوهای گوگل اخراج کارمندان این کمپانی بر سر دلایل سیاسی را رد کرده و گفته است: ما سیاست‌های کاری خود را به دور از دیدگاه‌ها و نقطه نظرهای سیاسی اجرایی می‌کنیم.

ترامپ در توئیتی نوشت: مدیر گوگل در دفتر کار کاخ سفید بود و سخت تلاش می‌کرد تا توضیح دهد که چقدر من را دوست دارد و دولت چه کار بزرگی انجام می‌دهد و اینکه گوگل با ارتش چین کاری ندارد و به هیلاری در انتخابات کمک نکرده و آنها قصدی برای خرابکاری در انتخابات ۲۰۲۰ ندارند.

بولتون: آمریکا حامیان مادرو را هم تحریم می کند

جان بولتون اظهار کرد، دستور اجرایی ترامپ درباره ونزوئلا به واشنگتن اجازه می‌دهد هر طرفی را که از نیکلاس مادورو حمایت می‌کند، تحریم کند.

به نظر می‌رسد جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا با بیان این اظهارات قصد هشدار به چین و روسیه را داشته است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه حکمی اجرایی را امضا کرد که دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا از جمله دارایی‌های بانک مرکزی ملی ونزوئلا و شرکت نفت دولتی این کشور را مسدود می‌کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، بولتون در این باره اظهار کرد، به موجب این حکم اجرایی می‌توان هر فرد خارجی را که از وابستگان به دولت ونزوئلا حمایت می‌کند یا کالا و خدمات به آن‌ها ارائه می‌دهد، تحت تحریم قرار داد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: این حکم اجرایی گسترده به دولت آمریکا اجازه می‌دهد هر فردی را که از حکومت غیرقانونی نیکلاس مادورو (رییس جمهور ونزوئلا) حمایت می‌کند، شناسایی کرد، هدف قرار داد و علیه او تحریم‌هایی وضع کرد.

عمران خان: جنگ هند و پاکستان جهانی خواهد بود

نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به تصمیم دولت هند در لغو موقعیت ویژه منطقه کشمیر، اعلام کرد که جنگ میان این دو کشور، همه دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به تصمیم دهلی‌نو در ابطال وضعیت ویژه منطقه کشمیر، اظهار کرد: هیچ طرفی در جنگ میان پاکستان و هند برنده نخواهد بود اما این جنگ همه دنیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگر دنیا در کشوری که نه حقوق داخلی خود و نه قوانین بین‌المللی را رعایت می کند، مداخله نکند، نتایج بدی به همراه خواهد داشت.

عمران خان که در مجلس پاکستان صحبت می‌کرد، با اشاره به این که پس از رسیدن به قدرت درصدد توسعه روابط و رفتار توأم با حسن نیت با همسایگان از جمله هند بوده است، تصریح کرد: اولین واکنش دهلی‌نو به حسن نیت ما شکایت از سازمان‌های تروریستی در پاکستان بود. به آنها گفتیم که دیگر هیچ سازمان تروریستی در کشور ما وجود ندارد و کشور نیز با مشارکت همه احزاب فعالیت می‌کند اما من احساس کردم که دهلی‌تمایلی به ایجاد دیالوگ دوجانبه ندارد. بعدتر در نشست همکاری شانگهای و دیروز نیز در تصمیم مرتبط با کشمیر این موضوع را مجددا مشاهده کردیم.

در گذشت وزیر خارجه سابق هند

خبرگزاری آسوشیتد پرس از درگذشت سوشما سواراج، وزیر امور خارجه پیشین هند در سن ۶۷ سالگی خبر داد.

بر اساس این گزارش سواراج بر اثر حمله قلبی و پس از انتقال به اورژانس درگذشته است.

او در دوران نخست‌وزیری نارندرا مودی از سال ۲۰۱۴ تا آخر مه سال میلادی جاری وزیر امور خارجه هند بود.

برده داری پلیس در آمریکا

اقدام پلیس تگزاس آمریکا در شیوه بازداشت و انتقال یک سیاه‌پوست که شبیه دوران برده‌داری، با طناب به دنبال دو پلیس اسب‌ سوار راه می‌رود، با واکنش شدید شبکه‌های اجتماعی همراه شد و در نتیجه پلیس گفته دستورالعمل‌های خود در این زمینه را بازبینی می‌کند.

در دوران برده‌داری آمریکا، متهمان سیاه‌پوست را به یکدیگر بسته و آنها را پیاده انتقال می‌دادند آن هم در حالی که مردان سفیدپوست شلاق به دست و تفنگ به دوش سوار بر اسب در جلو و پشت صف آنها حرکت می‌کردند.

براساس گزارش رسانه‌های غربی، چندی پیش عکسی از اقدام پلیس تگزاس منتشر شد که یک مرد سیاه‌پوست که دستانش با طناب بسته شده، به دنبال دو پلیس اسب‌سوار راه می‌رود.

بازنشر این عکس در شبکه‌های اجتماعی، اعتراض‌ها و جنجال زیادی به همراه داشته و بسیاری آن را زنده‌ کردن دوران برده‌داری در آمریکا دانسته‌اند.

در واکنش به این اعتراض‌ها، پلیس تگزاس عذرخواهی کرده وگفته ضمن بازبینی دستورالعمل‌های خود در این زمینه، در آیین‌نامه‌ای استفاده از این روش برای انتقال دستگیرشدگان توسط پلیس‌سوار را متوقف کرده است.

حمایت روسیه از ایران در برابر آمریکا

تارنمای آسیا تایمز در تحلیلی به روابط نزدیک تهران و مسکو پرداخته و نوشته است روابط روبه رشد ایران و روسیه باعث شده است تا مسکو در برابر فشارهای غرب بر تهران، حمایت هایش را از ایران افزایش دهد و با تحریم های واشنگتن علیه تهران بشدت مخالفت کند.

تارنمای آسیا تایمز روز چهارشنبه در مطلبی با اشاره به اینکه ایران و روسیه دو متحد قدیمی هستند که با یکدیگر مناسبات گسترده ای دارند نوشته است حمله به ایران حمله به روسیه به حساب می آید روسیه دیگر اجازه نخواهد داد تا غرب بخصوص آمریکا در این منطقه یکه تازی کند.

در این گزارش آمده است که روسیه به دنبال یک اجماع بزرگ منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای با حضور ایران است تا باعث تقویت ثبات و امنیت منطقه شود.

آسیا تایمز تصریح می کند روس ها نمی خواهند کنفرانس و یا سازمانی مانند ساختارهای امروز در کشورهای عربی در منطقه خاورمیانه داشته باشند بلکه به ساختاری فراگیرتر از این می اندیشند و نمی خواهند ایران خارج ازچنین چارچوب هایی باشد.

ناکامی آمریکا در کنترل صادرات نفت ایران

شبکه تلویزیونی الجزیرره قطر در گزارشی از وضعیت صادرات نفت ایران ، گزارش داد ؛ با وجودی که آمریکا از دوم ماه می گذشته ( پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ) صادرات نفت ایران را به طور کامل تحریم کرد اما هم اکنون و پس از گذشت سه ماه از آن تاریخ کاملا روشن شده که طرح کنترل صدور طلای سیاه ایران از سوی واشنگتن ناکام مانده است.

تارنمای شبکه تلویزیونی الجزیره قطر روز چهارشنبه با اعلام این مطلب افزود: ایران به منظور پشت سر گذاشتن این تحریم ها در صدد گسترش بخشیدن به  تجارت خود با چین، هند، روسیه و ترکیه برآمد و کاملا مشخص است این کشورها نمی خواهند به مجازات های آمریکا گردن نهند .

الجزیره با بیان اینکه اکثر کشورهای اروپایی تصمیم آمریکا مبنی بر خارج شدن از طرح برنامه جامع مشترک (برجام) یا توافق هسته ای را به ویژه به دلیل نیاز شدید به نفت ایران  تایید نمی کنند، افزود :بر همین اساس اتحادیه اروپا در اوایل سال ۲۰۱۹ به منظور آسان کردن مبادلات تجاری با ایران با ارزی غیر از دلار مکانیزم تقویت مبادلات تجاری با ایران را ایجاد کرد. هر چند تعامل با این مکانیزم شامل بخش نفت نمی شود اما ایران راه برون رفتی از این وضع یافته و همین امر نگرانی واشنگتن را برانگیخته است.

پمپئو: ایران را مجبور به مذاکره می کنیم

وزیر خارجه آمریکا با انتشار یک یادداشت پر از اتهام‌ و گستاخی گفت که هدف واشنگتن «مجبور کردن ایران به نشستن بر سر میز مذاکره» است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با انتشار یک یادداشت در رسانه آمریکایی، ادعاهای سراسر ضد ایرانی و بی اساس دولت خود را تکرار کرد و از «مجبور کردن ایران برای نشستن بر سر میز مذاکره» حرف زد.

وزیر خارجه آمریکا در «یواس‌ای‌تودی» یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «فشار دولت ترامپ در حال تضعیف کردن رژیم ایران است».

رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در این مطلب مدعی شده که دولت ترامپ از «کارزار فشار علیه رهبران ایران» دو هدف اصلی را دنبال ‌می‌کند، اول «محروم کردن رژیم ایران از پولی که برای رفتارهای ثبات‌زدا از آن استفاده می‌کند و دوم، اجبار ایران به «نشستن بر سر میز مذاکره برای بستن یک توافق جامع و بلندمدت».

پامپئو در حالی که از اجبار ایران برای مذاکره بر سر یک توافق جامع حرف زده است که دولت آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی از توافق بین‌المللی برجام که تاییدیه شورای امنیت سازمان ملل را دارد، خارج شده است.

وزیر خارجه آمریکا در یادداشت تازه خود با لحنی گستاخانه گفته است که «توافق جامع» مدنظرش با ایران باید به این چهار موضوع اصلی بپردازد: «برنامه هسته‌ای، تولید و اشاعه موشک بالستیک، حمایت از گروه‌های تروریستی و نیابتی، رفتار و بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی».

وی سپس ادعاهای پیشین خود درباره ناکارآمدی برجام در مقابله با آنچه که وزیر خارجه آمریکا «رفتار شرورانه ایران» خواند را تکرار کرده است.

دیدار اردوغان و وزیر خارجه ازبکستان

«عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان در شهر «آنکارا» با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

عبدالعزیز کامل‌اف سلام و بهترین آرزوهای «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان را به رئیس جمهور و مردم ترکیه ابلاغ کرد.

رئیس جمهور ترکیه در این دیدار چشم انداز روابط دوجانبه راهبردی بین ازبکستان و ترکیه را خوب ارزیابی و بر نقش کلیدی شوکت میرضیایف در ارتقاء روابط ۲ کشور و مردم تاکید کرد.

کد خبر 385039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدرضا IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    0 0
    چقدر خوب