هیچ ردپایی از کربن در این ساختمان نیست!

شورای ساختمان‌های سبز کانادا (CaGBC)، نخستین ساختمان اداری "کربن صفر" این کشور موسوم به "evolve1"را به عنوان الگویی برای بناهای سبز کانادا برشمرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این ساختمان اداری ۱۰ هزار مترمربعی که برای کارکنان خدمات تکنولوژی طراحی و در نزدیکی یک ایستگاه راه‌آهن جدید ساخته شده است، در شهر "واترلو" واقع در جنوب استان "انتاریو" قرار دارد. شهر واترلو سرچشمه آغاز استارت‌آپ‌های تکنولوژی و توسعه آن‌ها در کانادا است. ایجاد یک ساختمان کربن صفر در این شهر، گام ارزشمندی در راستای پیشگامی پروژه‌های دوستدار محیط در دنیای پیشرفته امروزی است؛ چرا که اگر یک زیرساخت یک بنا، کربن صفر نباشد تنها می‌توان نسبت به افزودن پانل‌های خورشیدی یا خرید انرژی‌های دوستدار محیط برای آن اقدام کرد درحالی‌که ایجاد یک ساختمان کربن صفر مزایای فراوانی دارد.

بنای کربن صفر به عنوان مکانی شناخته می‌شود که دارای میزان انرژی بسیار کارآمد است و یا به عنوان محلی تعریف می‌شود که سالانه مقادیر کافی انرژی تجدیدپذیر و فاقد کربن برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای خصوصا کربن تولید می‌کند. هدف کانادا از صدور مجوز ساخت برای ساختمان کربن صفر CaGBC، بهره بردن از فرصت بی‌نظیر و بزرگی است که برای سنجش تلاش‌های به‌کار رفته خود در مسیر ایجاد ساختمانی با کارایی بالا در اختیار آن قرار می‌دهد. اهداف تعیین شده برای این ساختمان، تضمین می‌کند که طراحان ساختمان تمرکز بر تهیه و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را مقدم دانسته‌اند. 

به منظور دستیابی به تعادل کربن صفر در ساختمان CaGBC، طراحان لازم می‌دانند که انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با عملیات ساختمانی را با استفاده از تکنولوژی های انرژی تجدیدپذیر که دارای شدت کربن منفی است، برطرف کنند. استفاده از تکنولوژی های انرژی تجدیدپذیر با کربن منفی، می‌تواند انتشار کربن حاصل از تکنولوژی های انرژی سوخت فسیلی متعارف را جبران نموده و در نتیجه شدت کربن کلی سیستم‌های انرژی را کاهش دهد.

البته بنابر مجوز ساختمان، طراحان و سازندگان آن ملزم به تأمین حداقل پنج درصد از کل انرژی مصرفی آن با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شده در خود ساختمان، همچنین گزارش میزان و ساعات اوج مصرف هستند. لازم به ذکر است که این میزان نیازی به انطباق با شدت مصرف انرژی (EUI) بنا ندارد. EUI عبارت است از کل انرژی عملیاتی مصرفی یک ساختمان از جمله میزان انرژی موردنیاز تمامی سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، تهویه، روشنایی و غیره.

ساختمان CaGBC، یک بنای اداری است که احتمالا با سرورهای کوچک بیت‌کوین پر خواهد شد؛ بنابراین تعیین تنظیمات و اندازه‌گیری انرژی برای آن لازم است. از سوی دیگر لازم است که شدت انرژی حمل و نقل به این ساختمان و میزان کربنی که هر یک از کارمندان برای تردد به آن تولید می‌کنند نیز اندازه‌گیری و ارائه شود. مدیرعامل شرکت اجرا کننده این طرح معتقد است که جمع‌آوری این اطلاعات، برای پیشرفت استانداردهای ساختمان مفید خواهد بود و می‌تواند CaGBC را به یک سازمان استاندارد ملی واقعی تبدیل کند که به زودی تبدیل به الگویی مناسب برای صفرشدن کربن تمام بناهای شهر می‌شود.

کد خبر 384840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.