آقای قرمز، کلاه ماندگار

فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسر خاله به کارگردانی ایرج طهماسب محصول سال ۱۳۷۳ سینمای ایران است. این فیلم که اولین حضور شخصیت کلاه قرمزی در سینما محسوب می‌شود، در دهمین دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نمایش در آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سابقه حضور عروسک کلاه قرمزی به اوایل دهه شصت و در برنامه کودک‌های تلویزیونی باز می‌گردد. این عروسک با بلوز آبی رنگ و راه راه‌های سفیدش توانست از میان بقیه شخصیت‌های عروسکی که همراهش بود، راهش را سینما بازکند و تبدیل به شخصیت ماندگاری در ذهن مردم شد.

فیلم سینمایی کلاه قرمزی پسرخاله به نویسندگی ایرج طهماسب، حمید جبلی و همایون اسعدیان و با بازی فاطمه معتمد آریا، حمیده خیرآبادی، ایرج طهماسب و با صدا پیشگی حمید جبلی، روایتگر داستان کلاه قرمزی است که به مدرسه رفته است اما در درس‌هایش تجدیدی آورده و تلاش‌هایش برای پیدا کردن کار، به خاطر بازیگوشی‌هایش، راه به جایی نمی‌برد.

کلاه قرمزی عاشق تلویزیون است و روزها به دیدن برنامه کودک از مغازه تلویزیون فروشی محله‌شان می‌رود. او شیفته مجری این برنامه است تا جایی که به خاطرش راهی تهران می‌شود. بعد از تلاش‌های زیاد، کلاه قرمزی بالاخره به آقای مجری نزدیک می‌شود و می‌خواهد به او کمک کند تا با دختر موردعلاقه‌اش، نرگس با بازی فاطمه معتمد آریا، ازدواج کند اما مسبب دردسرهای زیادی می‌شود.

شخصیت کلاه قرمزی، ابتدا یک عروسک مورچه بود در برنامه کودک "سقاهک و شانه به سر دانا" که در سال ۱۳۶۰ به کارگردانی ایرج طهماسب از تلویزیون پخش می‌شد. سازنده او مسعود صادقیان بروجنی بود که طراح عروسک‌های چون هادی و هدی است. در سال هفتاد و دو برای برنامه "جغجغه و فرفره" به سراغ عروسک‌های آن برنامه رفتند و آن مورچه عروسکی، توسط مرضیه محبو مجدداً طراحی و ساخته شد تا به شکل امروزی‌اش تبدیل شد.

کلاه قرمزی با چشم‌هایی که رنگ‌هایش متفاوت و بدون گوش، سال هفتاد و سه به برنامه صندوق پست رفت و باوجود در کنارش عروسک‌های دیگری هم حضور داشتند، اما بازی گوشی‌ها و لحن حرف زدن و ویژگی‌های خاصش، پای این عروسک را به سینما باز کرد و تبدیل به ماندگارترین عروسک فرهنگ ایران شد.

تأثیر موسیقی و شعرهایی که همراه کلاه قرمزی هستند، بر ماندگاری این عروسک و فیلمش غیر قابل انکار است. موسیقی که توسط محمد رضا عقیلی بر روی اشعاری از حمید جبلی و ایرج طهماسب نشست به همراه نحوه بیان و خواند آن شعرها، از شیرین‌ترین نوستالژی‌های این فیلم است که دهان به دهان خوانده شد و تقریباً تمامی بچه‌ها در همه زمان ه با آنها آشنا هستند.

کلاه قرمزی و پسر خاله‌اش یا به قول نگهبان بیمارستان در این فیلم، "آقای قرمز کلاه"تبدیل به یک شاخصه ماندگار فرهنگی برای نمایش ایران شده‌اند.

کد خبر 384815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.