لاک‌پشت ها در دوره نوزدهم پرواز کردند

نوزدهمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ مهرماه ۱۳۸۳ برگزار شد. این جشنواره برخلاف دوره قبل بخش‌های جنبی زیادی داشت. بخش‌هایی نظیر سینمای آسیا، چشم انداز آثار کوتاه کره، چشم انداز سینمای کودک هند، منظری از نقاشی متحرک تایوان از بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده ۲۵ سال سینمای کودک ایران یکی دیگر از بخش‌های جنبی این دوره از جشنوره بود که برای بسیاری از علاقه مندان حرفه‌ای سینمای کودک و نوجوان و اهالی رسانه تجربه جذابی را به همراه داشت. در میان آثار سینمای ایران که در بخش‌های مختلف شرکت کرده‌اند، می‌توان به عناوین آثاری چون لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند ساخته بهمن قبادی، پشت پرده مه به کارگردانی پرویز شیخ طادی، جنگ کودکانه ساخته ابوالقاسم طالبی اشاره کرد که جوایز اصلی جشنواره را از آن خود کرده‌اند.

لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند هم نظیر زمانی برای مستی اسب‌ها در مناطق مرزی کردنشین عراق می‌گذرد و قهرمان آن نوجوانی به نام سوران ملقب به کاک ستلایت است که بزرگان روستا را مجاب به نصب آنتن ماهواره می‌کند. سوران که سردسته بچه‌های روستا است، از طریق خنثی کردن مین و فروش لاشه آن درآمد کسب کرده و بچه‌ها را هم در آن سهیم می‌کند.

لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند در ابتدا به نظر فیلم چندان تلخی نمی‌رسد به ویژه در سکانس‌های نخست که رگه‌هایی از طنز هم در آن به چشم می‌خورد اما فیلم هرچه پیش می‌رود، با لایه‌های عظیمی از تلخی و سیاهی رو به رو می‌شویم که بخش مهمی از آن مربوط به حضور نیروهای نظامی آمریکایی و اروپایی در عراق است. سوران یا همان کاک ستلایت به عنوان مرکز ثقل فیلمنامه، شخصیت تاثیرگذار و مهمی است که خوب نوشته شده و قصه را به جلو می‌برد. فیلم به لحاظ تکنیکی در اوج قرار داشته و تصاویر کاملاً چشم نوازی دارد که فضای بصری فوق العاده ای را بر آن حاکم کرده است. سوران ابراهیم هم با وجود نابازیگر بودن، بازی قابل تاملی را به نمایش گذاشته و به شخصیت سوران عمق بخشیده است.

این نخستین فیلمی بود که پس از اشغال عراق توسط آمریکا، در عراق ساخته شد. این فیلم به‌عنوان نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۰۴ انتخاب شد و با دریافت ۴۲ جایزه و حضور در ۷۳ جشنواره بین‌المللی در سراسر جهان، به پرافتخارترین فیلم ایران در عرصهٔ جهانی مبدل گشت.

جنگ کودکانه دیگر فیلم سینمای کودک و نوجوان ایران است که با نگاهی به حمله نیروهای آمریکایی و اروپایی به عراق و اشغال آن ساخته شده است. طالبی در این فیلم، قصه خود را در یک روستای مرزی عراق روایت کرده که پس از حمله هواپیماهای آمریکایی به یک مخروبه تبدیل شده است. در همین حین وارد زندگی پسری دوازده ساله به نام علی می‌شویم که در این حمله تمام خانواده خود را به جز برادر یک ساله‌اش از دست داده و حال به دنبال پیدا کردن او به هر دری می زند.

طالبی با انتخاب یک پسر نوجوان که خانواده‌اش را از دست داده، بخشی از مسیر موفقیت را رفته و با حرکت دادن او در راه پیدا کردن برادرش به خوبی مخاطب را هم با او همراه کرده است. مجموعه اتفاق‌هایی که برای علی در این مسیر رخ می‌دهد، به او به عنوان قهرمان سروشکل خوبی داده و تماشاگر را به همذات پنداری وا می‌دارد. در عین حال جنگ کودکانه از پایان خوبی هم برخوردار است.

پشت پرده مه که در اختتامیه دوره نوزدهم، پروانه زرین بهترین فیلم بخش سینمای ایران و پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان را به چنگ آورد، فیلمی گرم و صمیمی با محوریت نوجوانی ناشنوا به نام مرتضی است که پس از مرگ پدر، همراه مادرش در شمال ایران زندگی می‌کند. مرتضی به خاطر شیطنت‌ها و درس نخواندن‌هایش با معلم تازه وارد مدرسه به مشکل خورده و تا جایی پیش می‌رود که مادرش به مدرسه فراخوانده می‌شود. معلم که مجرد است به مرور به مادر مرتضی علاقه مند می‌شود. در حالی که مرتضی نمی‌تواند او را به عنوان پدر بپذیرد.

نقطه قوت اصلی فیلم، فیلمنامه سرراست و روان آن است که از شخصیت جذابی به نام مرتضی به عنوان ستون خود بهره می‌برد. نوجوان ناشنوا و کم بینایی که همچون همه همسن و سال‌هایش حس خوبی نسبت به یک مرد غریبه نزدیک حریم خانواده خود نداشته و شیخ طادی نقاط عطف فیلمنامه خود را براساس همین رابطه میان مرتضی و معلم شکل داده است. فیلم در عین حال پایان خوش و امیدوارکننده‌ای دارد که با توجه به مخاطبان اصلی فیلم (کودکان و نوجوانان)، اجتناب ناپذیر هم جلوه می‌کند.

پوستر نوزدهمین دوره باز هم المان های شهر اصفهان را در خود گنجانده بود و به معرفی آن پرداخت.

کد خبر 384790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.