به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله برخی وزارتخانهها، نهادها و سازمانهای دولتی بخشی از نیروهای مورد نیاز خود را از طریق آزمون استخدامی جذب میکنند و این افراد پس از گزینشهای لازم و البته گذراندن دوره آموزشی میتوانند به کار در نهاد برگزار کننده آزمون مشغول شوند.
اما این فرایند برای ۱۶ هزار نفر پذیرفته شده آزمون استخدامی سال گذشته آموزش و پرورش پیچیدهتر از دیگر نهادها بوده و پس از گذشت حدود ۱۵ ماه از زمان آزمون همچنان روند آزمودن این افراد به شیوههای مختلف ادامه دارد و مهارت آموزان سختترین و البته مهمترین مرحله آن موسوم "آزمون اصلح" را تا چندی دیگر پیشرو خواهند داشت.
مهارت آموزانی که از طریق ماده ۲۸ اساس نامه دانشگاه فرهنگیان به این مرکز آموزش عالی دولتی راه پیدا کردهاند پس از قبولی در آزمون استخدامی، گذراندن مصاحبه در زمان اندک با تعداد مراجعین بسیار و بعد از عبور از هسته گزینش (تحقیق میدانی و مصاحبه) وارد یک دوره آموزشی دو نیم ساله شدند؛ این درحالی بود که دانشگاه فرهنگیان برای دانشجویان استخدامی هیچ امکاناتی از قبیل خوابگاه، غذا، سایت اینترنتی و... در نظر نگرفته بود و از طرفی حتی برای صرفهجویی در هزینههای خود، آموزش پذیرفته شدههای رشته های مختلف را در یکدیگر ادغام کرد.
گذران دوره در شهری دور از خانه
همین امر باعث شد بیشتر مهارت آموزان مجبور شوند این دوره یکساله را در مراکز استانها یا استان دیگری بگذرانند. کلاسها حداقل سه روز در هفته برگزار میشد و این صرفهجوییها برای دانشگاه فرهنگیان، هزینه های گزافی روی دست قبولیهای ماده ۲۸ آموزش و پرورش گذاشت.
افرادی که اعتراضهای شبیه به هم دارند: "هزینه رفت و آمد و اسکان سه شبانه روزیام در هفته در این مدت پنج تا شش میلیون تومان هزینه داشته و هیچ حقوق و مزایا و بیمهای هم نداریم؛ هر وقت هم که اعتراضی میکردیم میگفتند ما در دفترچه نوشتهایم که هیچ امکاناتی در اختیارتان نمیگذاریم و خودتان با اختیار تمام این مسیر را انتخاب کردید."
یکی از خطرهای سفر به استان دیگر در طول این مدت میگوید و دیگری از تامین هزینههای خود با تمام مشکلات مالی خانوادهاش "ما در یکی از روستاهای محروم آذربایجان غربی زندگی میکنیم؛ خانوادهام هرجور که بود هزینه رفت و آمدم را تامین کردند اما تا امروز مدام سختگیریها اضافه میشود و نمیدانم میتوانم بالاخره با معلم شدنم کمک خرج خانوادهام باشم یا نه!"
این سختگیریها صدای اعتراض دیگران را نیز درآورده و آنان از ایرانیزه نشدن مطالب درسی، تئوری بودن بیش از حد مطالب و دهها ایراد دیگر در این یک سال سخن میگویند "از آبان ماه سال گذشته که پودمان یک مهارت آموزی شروع شد کل مدت دوره هرچقدر ما به اساتید میگفتیم فنون تدرس و مهارتهای کلاس داری آموزش بدهند، به همان مطالب تئوری که ما در کلاسهای دانشگاهی در دوره لیسانس و ارشد و دکتری خوانده بودیم تاکید داشتند؛ کل این دو پودمان ما در هفته یک روز کارورزی داشتیم که مدرسه می رفتیم و فقط همان یک روز مفید بود چون مابقی مطالبی که تدریس میشد همگی تکراری بودند و خیلی از افراد مجبور بودند برای گذراندن آن کیلومترها در مسیر محل زندگی تا محل برگزاری دوره در رفت و آمد باشند."
جای خالی بومی گزینی
این موارد درحالی بیان میشود که بومی گزینی بیش از هرچیز دیگری توسط آموزش و پرورش مورد تاکید بوده است.
پس از گذشت این دو پودمان، با آغاز تابستان سال جاری پودمان فرهنگی با برگزاری دورههای کمکهای اولیه، نقشه راه، اردو و مصاحبه به صورت فشرده از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب برگزار میشود تا در پایان این پودمان تابستان شلوغ و پرکار مهارت آموزان ماده ۲۸ با برگزاری آزمون مجازی فرهنگی برای تمام رشتهها ادامه پیدا کند که البته بسیاری از منابع این آزمون برای رشتههای دبیری و آموزگاری غیر تخصصی بودند.
با این حال روز برگزاری آزمون که به صورت مجازی برگزار میشد، مهارت آموزان متوجه شدند که بسیاری از سوالات اشتباه بوده و یا خارج از منابع اعلام شده مطرح شدهاند و همین امر باعث شد بسیاری از مهارت آموزان نمره حد نصاب قبولی را کسب نکنند.
به گفته مهارت آموزان دو جزوه مدیریت فرهنگی و سیاست گذاری فرهنگی با آنکه در میان منابع آزمون بارگذاری نشده بودند حدود ۱۰ سوال را به خود اختصاص دادند و این گاف عجیب قرار است با برگزاری آزمون مجدد برای کسانی که نتوانستند نمره قبولی بگیرند، جبران شود.
اما در گام پایانی قرار است آزمون جامعی با نام اصلح که پیشتر از آن سخن به میان آمد برگزار شود که سرنوشت بیش از یک سال تلاش مهارت آموزان را مشخص میکند؛ آزمونی که این افراد معتقد هستند به دلیل حجم مطالبی که دقیقا مشخص نیست از چه منابعی در نظر گرفته شده حتی از کنکور کارشناسی ارشد و دکتری رشتههایی همچون علوم تربیتی نیز سختتر خواهد بود.
این آزمون میزان تسلط مهارتآموزان را بر شش پایه تحصیلی مورد ارزیابی قرار میدهد و تنها یک ماه فرصت برای آمادگی این آزمون وجود دارد درحالی که زمان برگزاری آزمون مصادف است با ایامی که مهارت آموز باید از فرصت باقی مانده تا اول مهر برای آمادگی و مسلط شدن نسبت به پایه تحصیلی خود استفاده کند نه برای همه پایه ها به صورت طوطی وار.
این چالش بزرگ درحالی برای مهارت آموزان مطرح میشود که آنها بیش از یک سال از زندگی خود را صرف پودمانهای مورد نیاز برای ورود به تدریس کلاسهای درس کردهاند و این امر خود سبب بروز مشکلات بزرگی برای مهارت آموزان شده است؛ مهارت آموزانی که نه با آزمون مشکلی دارند نه با گذراندن دورههای مختلف بلکه از ضابطهمند نبودن و مشخص نبودن اهداف مورد نظر در طول این یک سال گلهمند هستند.
با این وجود مسئولان آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان هربار بر وجود الزامی این آزمون تاکید کردهاند، رضا کچوئیان معاون نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در اینباره معتقد است "برای افرادی که تیر ماه ۹۷ در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده اند در دفترچه راهنمای آزمون به صراحت موضوع برگزاری آزمون جامع مطرح و عنوان شده بود. مهارت آموزان علاوه بر گذراندن دو پودمان، ملزم به شرکت و موفقیت در این آزمون نیز هستند."
البته وی به این نکته اشاره نکرده که چه دلیلی وجود دارد تا این آزمون با ۴۵۰ نمره از هزار نمرهای که در کل دوره مهارت آموزی دارد بدون آنکه منبعی مشخص برای آن تعریف شود برگزار خواهد شد، اگر بنا به سنجش مهارت آموزان است آیا آزمون استخدامی و مصاحبهها این توانمندیها را نمیسنجد؟ و آیا برگزاری پودمانها در این یک سال نتوانسته این مهارت را ارتقا بخشد؟ اگر آزمونها و پودمانها موثر بوده پس چه نیازی به برگزاری آزمون است و اگر چنین نیست پس چه لزومی وجود داشت که این یک سال با تمام هزینههای مادی و معنوی بر مهارت آموزان تحمیل شود؟
نامه اعتراضی هشت هزار مهارت آموز
همین موارد باعث شد تا هشت هزار نفر از مهارت آموزان نامه اعتراضی خود را به کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ارسال کنند و اگرچه این امضا با پیوستی از درخواست پیگیری رئیس کمیسیون برای بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش ارسال شد، اما مهارت آموزان جواب درخوری در پاسخ به این نامه نگرفتند.
با این حال و با وجود آنکه مهارت آموزانی که گام در راه هفت خان استخدام در آموزش و پرورش گذاشتهاند آزمون اصلح را درپیش دارند و دغدغه آنان این روزها تنها همین آزمون است، کچوئیان به آنها برای آزمون پیشرو امید میدهد "جایی برای نگرانی نیست. حتی اگر مهارت آموزان در آزمون اول شهریورماه -روز برگزاری آزمون- هم حد نصاب قبولی را کسب نکنند مجددا اگر مجوز جبرانی داده شد سه ماه بعد در آزمون جبرانی و در غیر این صورت حداکثر در سال ٩٩ مجددا فرصت شرکت در آزمون جامع را خواهند داشت همچنان که هم اکنون ورودیهای باقیمانده سال ٩٥ هم در این آزمون با سرفصلهای مختص خود حضور دارند."
وی ادامه میدهد "مطمئنم بعضی از دوستان از قضاوت های عجولانهای که این روزها کردند، و مدام با اطلاعی غیر مسئولانه دچار استرس شدند، پس از آزمون اول شهریورماه، احساس نامناسبی داشته باشند.
این سخنان اگرچه بر پرابهام بودن و مشخص نبودن منابع آزمون صحه میگذارد اما نقطه امیدی نیز میتواند برای مهارت آموزان باشد تا آنان دلگرم باشند که زحمات یک ساله آنان به فراموشی نخواهد رفت.
نظر شما