او صدای ایران است

همسویی مواضع تندروهای داخلی و جنگ‌سالاران خارجی در موضوع تحریم ظریف، سفر حسن روحانی به استان آذربایجان شرقی و خروج آمریکا از پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان برد تعدادی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -شنبه ۱۲ مردادماه - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی اختصاص داده و در تیتر یک خود به نقل از رئیس جمهور نوشته است: «ممکن است به نتایج مثبتی در مذاکرات برسیم» رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تاکنون کاهش تعهدات در دو مرحله انجام شده و در هر مرحله دو تعهد را کنار گذاشتیم، تأکید کرد: البته همزمان مشغول مذاکره و گفت وگو هستیم، اما در عین حال بر مبنای اینکه به نتیجه نمی‌رسیم، عملکردها و برنامه‌های مدیریتی خود را پیش می‌بریم و بودجه و قیمت دلار بر این مبنا تنظیم می‌شود. می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم، اما بر مبنای احتیاط نسبت به آینده است که گام برمی‌داریم. روحانی با بیان اینکه امروز دنیا به این نتیجه رسیده که ملت ایران بزرگتر از آن است که با فشار و تهدید آنها در هم بشکند، اظهار کرد: امروز هم با برخی از کشورها در حال مذاکره هستیم و آنها پیشنهادهایی ارائه کردند که متوازن نمی‌دانیم، لذا آن پیشنهادها را نپذیرفتیم. اما ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل قبول دست پیدا کنیم و امکان دارد که به این نتیجه نرسیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد روحانی در همین بخش از سخنان خود، به تلاش‌های دولت برای افزایش حقوق کارکنان و کارگران در همین شرایط اشاره و تأکید کرد: کاملاً آگاه هستیم که فشار اصلی در جامعه بر دوش کسانی است که از درآمد ثابت برخوردار هستند، لذا در حد توان تلاش کردیم که حقوق کارکنان و کارگران را افزایش دهیم تا مردم بتوانند مشکلات را پشت سر بگذارند.

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به همسویی مواضع تندروهای داخلی و جنگ‌سالاران خارجی در موضوع تحریم ظریف اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «تیم «ب»داخلی» روزنامه همدلی در ادامه توضیخ داده است: جان بولتون مشاور عالی رییس جمهور آمریکا در امنیت ملی، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیدگاه مشترکی در خصوص ایران دارند. دیدگاهی که در آن برخورد مستقیم و گزینه جنگ حرف اول و آخر را می‌زند. محمدجواد ظریف معتقد است که این گروه چهار نفره ساختارهای سیاسی در خصوص دیپلماسی و گفت‌وگوی مستقیم را بر هم زده‌اند و در هر لحظه مشوق جنگ مستقیم آمریکا علیه ایران هستند. ظریف از این گروه به عنوان «تیم ب» یاد می‌کند که در ذیل دولت آمریکا شکل گرفته است. همزمان در داخل کشور نیز تندورها که بیشتر نواصول‌گرا و وابسته به جبهه پایداری هستند، آرزوی آمریکایی ـ اسرائیلی ـ سعودی را به زبانی دیگر اما از رویکردی کاملاً مشابه بیان می‌کنند. «تیم ب» خارجی، جنگ را تنها ابزار ممکن برای یکسره کردن کار جمهوری اسلامی می‌دانند و «تیم ب» داخلی هم جنگ را تنها ابزار یکسره کردن کار اسرائیل و عربستان سعودی و نیز حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس می‌پندارند. «تیم ب» داخلی به موازات دولت در دل نهادهای قدرت‌طلب و به صورت غیررسمی ایجاد شده است.داخلی‌های تندرو، بدون توجه به منافع ملی و اینکه وزیر امور خارجه فعلی از زمان آغاز فعالیت‌اش مورد حمایت مقام معظم رهبر بوده است، ظریف را غرب‌گرا و دوست کفار می‌نامند. بگذریم که سریال «گاندو» صداوسیمای ملی این پیام را به آمریکایی‌ها داد که دل قدرت‌طلبان و تمامیت‌خواهان در ایران با ظریف صاف نیست و تحریم وزیر خارجه کاردان و کاربلد ایران، موافقانی در ایران دارد، موافقانی که از طنز تلخ درونش، به شکل عجیبی با سیاست‌های این روزهای آمریکا علیه ایران همراه هستند. از خروج آمریکا از برجام شادمان می‌شوند و از تحریم ظریف، استقبال می‌کنند.

روزنامه آفتاب یزد، در بخشی از صفحه نخست امروز خود خبر از گفت و گو با فیاض زاهد از فعالان سیاسی کشور درباره دلایل تحریم ظریف از سوی آمریکا داده و در تیتر این مطلب نوشته است: «آمریکا و گاندوسازان همنوایی یا سوء تفاهم؟!» زاهد با بیان اینکه نباید مخالفان با رفتارشان در داخل بخشی دیگر از پازل آمریکا علیه ایران باشند، گفت: چراکه این رفتارها منجر به سوء استفاده مخالفان خارجی ایران به ویژه آمریکا خواهد شد. او افزود: وقتی در داخل کشور با تمساح‌های گاندو به سراغ وزیر خارجه و رئیس جمهور می‌روند این پالس را به تندروها در آمریکا ارسال می‌کنند که ظریف باید از سر راه بر داشته شود. این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: متاسفانه همواره تندروها در سراسر جهان از یکدیگر حمایت و تبعیت می‌کردند. چراکه تندروها به طور مستقیم و غیر مستقیم یکدیگر را تقویت می‌کنند. تندروها دیگر از کشورهای جهان سبب شدند که ترامپ به قدرت برسد و به دروغ بگویند که ما به دنبال پیشبرد دموکراسی در خاورمیانه هستیم. چیزی که برای آمریکا اهمیت دارد تاراج منابع منطقه است و بزرگترین مشکل آنها وجود دولت‌های مستقل است. به همین دلیل امید می‌رود که با درک این واقعیت تاریخ، آنچه که به صلاح کشور است، انجام دهیم. به امید این که دیگر گاندوسازان که قطعا ناآگاهانه است در دام نیفتند و منافع ملی را بیشتر پاس بدارند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی تاثیر توییت ترامپ بر بازارهای جهانی پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «حمله تمام عیار به اقتصاد چین» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیخ داده است: همزمان با آغاز دور جدید گفت‌وگوهای تجاری دو غول اقتصادی دنیا، دونالد ترامپ با توییتی جدید، اقتصاد چین را مورد حمله تمام‌ عیار قرار داد. براساس اعلام رئیس‌جمهوری آمریکا، از یکم سپتامبر (۱۰شهریور ماه)، ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی هدف تعرفه ۱۰ درصدی قرار خواهد گرفت. پیش از این نیز آمریکا ۲۵۰ میلیارد دلار از واردات چینی را هدف تعرفه ۲۵ درصدی قرار داده بود. با این اقدام جدید که بزرگ‌ترین تهدید تعرفه‌ای ترامپ است، عملا تمام حجم واردات آمریکا از چین مشمول افزایش تعرفه می‌شود. کارشناسان تنش اخیر را به یک حمله تمام‌عیار تشبیه کردند. البته رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده درصورتی‌که همتای چینی او نتواند تلاش‌های خود را برای دستیابی به توافق تجاری تسریع کند، نرخ‌ تعرفه‌ها باز هم افزایش می‌یابد. تهدیدی که برای اقتصاد جهان خوشایند نیست. در مقابل، طرف چینی نیز اعلام کرد تعرفه‌های اضافی راه‌حل سازنده برای حل تنش‌های تجاری و اقتصادی دو کشور نیست و این اقدام را تلافی خواهد کرد. شوک ترامپ به جنگ تجاری بازارهای جهانی را غافلگیر کرد. قیمت نفت روز پنج‌شنبه به دلیل نگرانی‌ها از تضعیف رشد اقتصاد جهان بیشترین افت روزانه خود را ظرف نزدیک به چهارسال گذشته تجربه کرد. طلا نیز از کف دو هفته‌ای تا سطح ۱۴۵۰ بالا آمد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی  ابعاد سیاسی و حقوقی مخالفت دولت با ارائه گزارش سالانه به مجلس  پرداخت و در تیتر خود نوشته است: «گریزِ پاستور از ناگزیر بهارستان» روزنامه اعتماد در ادامه توضیخ داده است: پنجم تیرماه سال گذشته مصوبه‌ای در قالب اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی پارلمان تصویب و چندی بعد با تایید شورای نگهبان به قانونی لازم‌الاجرا تبدیل شد که براساس آن رییس‌جمهوری و وزرای دولت مکلف شدند که مردادماه هر سال، نسبت به عملکرد خود، به مجلس گزارش دهند. دولت البته امروز مخالف این مصوبه است، چنانکه رییس‌جمهور در بیان این مخالفت، نامه‌ای به رهبری نوشته، اما نماینده دولت که در زمان تصویب مصوبات این قانون، مطابق معمول در صحن علنی مجلس حاضر بود، هرگز لب به مخالفت با آن نگشود تا مواد ۲۳۵ تا ۲۳۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، عملا بعد از گذشت بیش از یک سال، به جنجالی انکارناپذیر میان قوای مجریه و مقننه بدل شود. حالا اختلاف میان دو نهاد انتخابی بالاگرفته و نه‌تنها رفاقت دیرین روسای قوای مجریه و مقننه با سابقه طولانی در جریان اصولگرایی و قرار گرفتن در زمره اعتدال‌گرایان امروز، بلکه حتی رابطه منطقی دولت و مجلس در این سال‌های اخیر هم نتوانسته مرهم این زخم تازه باشد، که هم چهره پاستور و هم چهره بهارستان را مجروح کرده است.

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) اختصاص داده و در عکس یک خود نوشته است: «بازگشت به جنگ سرد اتمی» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیخ داده است: «آنتونیو گوترس» دبیرکل سازمان ملل متحد  پیشتر گفته بود: «با انقضای تاریخ این پیمان، جهان یک مکانیسم ارزشمند برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای را از دست می‌دهد. هایکو ماس وزیرخارجه آلمان درباره به راه افتادن یک مسابقه تسلیحاتی جدید در جهان هشدار داد. او ضمن تأکید بر اهمیت توافق بر سر پیمانی که ساخت سلاح‌های هسته‌ای را منع کند، گفت: «چالش‌هایی که ما اکنون با پایان قرارداد با آن روبرو هستیم، محدود به اروپا نیست. مقامات عالی رتبه ناتو و اتحادیه اروپایی همزمان با اقدام آمریکا نسبت به چشم انداز توسعه موشک‌های میان برد اتمی ابراز نگرانی کرده‌اند. بازگشت آمریکا و روسیه به معادلات دوران جنگ سرد در شرایطی که تهدیدات تروریستی جامعه جهانی را تهدید می‌کند یک اتفاق ناخوشایند است. نقش ایران و تنش‌های خلیج فارس هم دغدغه دیگری است که ذهن اروپا را به شدت نگران کرده است. بروکسل نگران است که در چارچوب معادلات جنگ سرد، ایران به عنوان متحد روسیه و احتمالا چین در مقابل ایالات متحده ایفای نقش کند که دود آن مستقیما به چشم قاره سبز خواهد رفت. 

کد خبر 384578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.