آمریکا از ظریف می ترسد

کاهش تعهدات در برجام تا تامین خواسته ها، گسترش روابط میان ایران و کردستان عراق، دیدار رییس دانشگاه تکریت با سفیر ایران، نشست دوجانبه گارد ساحلی ایران و امارات؛ از جمله اخبار برجسته دستگاه دیپلماسی کشور طی هفته جاری بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاست خارجی از مهمترین ارکان یک نظام حکومتی محسوب می شود، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبر رسانی و آگاهی بخشی خود در نظر دارد آخرین اخبار سیاست خارجی را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین موضعگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور و تحولات سیاست خارجی را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

موسوی: آمریکا از ظریف می ترسد

سخنگوی وزارت خارجه بامداد روز پنجشنبه به تصمیم اخیر آمریکا در قرار دادن نام ظریف در لیست تحریم‌های این کشور واکنش نشان داد.

سید عباس موسوی در صفحه توییتر خود  در این ارتباط نوشت : « اوج  تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره‌ای نمی دانندT اما با نابخردی محض دست به تحریم او می زنند آمریکایی ها از منطق دکتر ظریف و هنر مذاکراتی او به شدت واهمه دارند.» بر اساس این گزارش روز چهارشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا نام محمد جواد ظریف را در لیست تحریم‌های این کشور قرار داد. این موضوع با واکنش توییتری وزیر امور خارجه کشورمان روبرو شد .

پاسخ ظریف به تحریم جدید آمریکا

به دنبال تحریم وزیر امور خارجه کشورمان، محمدجواد ظریف در حساب توییتری خود نوشت: دلیل اینکه آمریکا مرا تحریم کرده این است که من «سخنگوی اول ایران در سراسر جهان هستم».

این حقیقت واقعا دردناک است؟ این اقدام تاثیر روی من یا خانواده‌ام ندارد. چون من دارایی یا منافعی خارج از ایران ندارم. از شما تشکر می‌کنم که مرا به عنوان چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان محسوب می‌کنید.

قاسمی: قوانین پزشکی آمریکا هیچ گاه در جهان پذیرفته نخواهد شد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در پیامی به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس انستیتو پاستور ایران نوشت: پذیرش قوانین قلدرمآبانه آمریکا در حوزه پزشکی نقطه ای تاریک برای همیشه در تاریخ خواهد ماند.

متن پیام بهرام قاسمی به شرح زیر است:

انستیتو پاستور ایران به عنوان یکی از مهمترین نماد همکاری های مشترک علمی _ پزشکی بین ایران و فرانسه در آستانه یکصدمین سال تاسیس خود قرار دارد.
مرکزی که با همکاری مدیران، پزشکان ایرانی و متخصصین فرانسوی تاسیس گردید، امروز علیرغم گذشت ده ها سال از تحریم های ظالمانه و ضد بشری ایالات متحده آمریکا و اعمال محدودیت های تحریمی هر چه بیشتر جهت تهیه دارو و واکسن های مورد نیاز کودکان و کهنسالان تبدیل به یک انستیتوی بزرگ و کم نظیر مرجع در زمینه های : پیشگیری از بیماریهای عفونی، آموزشی، درمانی و تحقیقات بیولوژیکی و همچنین تولید انواع واکسن گردیده است به نحوی که با توجه به پیشرفت های صورت گرفته طی دهه های گذشته، این مرکز به عنوان یکی از یگانه های تولید واکسن در جهان شناخته می شود.

ظریف: پمپئو پاسخ خبرنگاران ایرانی را بدهد

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری از مایک پمپئو خواست تا به جای طرح درخواست‌های توخالی، درخواست‌های متعدد خبرنگاران ایرانی برای گفت‌وگو را بپذیرد.

محمدجواد ظریف، ویزر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت: آقای پمپئو باید توضیح دهد که چرا خود و رئیسش ایران را کشوری تروریستی می‌خوانند، به منظور خود شیرینی نام تاریخی خلیج فارس را برای دست‌نشانده‌هایشان تغییر می‌دهند، برای کرنش کردن در برابر یکی از اعضای تیم "ب" حتی انجیل را تحریف می‌کنند و از تروریسم اقتصادی علیه کل مردم ایران استفاده می‌کنند.

ظریف در توییت دیگری نوشت: پمپئو، به جای طرح پیشنهادات توخالی و ریاکارانه، می‌تواند پیشنهاد تعداد کثیری از خبرنگاران ایرانی برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی را بپذیرد. وی تاکنون تمامی در خواست‌ها را رد کرده چراکه می‌داند باید پاسخگوی سوالات موشکافانه‌ی خبرنگاران باشد، درست همانطور که رسانه‌های آمریکایی این کار را با من می‌کنند.

نشست دوجانبه گارد ساحلی ایران و امارات

وزارت خارجه امارات اعلام کرد نشست روز گذشته گادر ساحلی این کشور با همتایان ایرانی خود در تهران، در راستای تکمیل دیدارهای دوره‌ای پیشین بوده است.

بر اساس گزارشی از شبکه اسکای نیوز، روز گذشته یک هیئت از گارد ساحلی امارات در تهران با نماینده گارد ساحلی کشورمان دیدار کردند. یک منبع در وزارت خارجه امارات با اشاره به این دیدار اعلام کرد این نشست ششمین نشست بین‌المللی مشترک میان گارد ساحلی ایران و امارت بوده و در راستای تکمیل نشست‌های پیشین برگزار شده است.

این مسئول اماراتی گفت: در نشست تهران موضوع ورود صیادان دو کشور به آب‌های طرف مقابل، آزادی صیادان ناقص قوانین صید و مبارزه با قاچاق مورد بررسی قرار گرفت.

ناتو: درخواستی برای حضور در تنگه هرمز دریافت نکرده ایم

دبیرکل ناتو گفت: این ائتلاف درخواستی رسمی برای پیوستن به آنچه آمریکا ماموریت دریایی در تنگه هرمز می‌خواند، دریافت نکرده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو  روز (چهارشنبه) گفت: هیچ درخواست رسمی برای کمک نظامی این ائتلاف به ماموریت دریایی در تنگه هرمز ارائه نشده است.

مقامات آمریکایی به تازگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند برای به اصطلاح محافظت از دریانوردی آزاد در خلیج فارس یک ماموریت نظامی در این منطقه با مشارکت کشورهای سراسر جهان ایجاد کنند.

ظریف: برای دستیابی به سلاح هسته ای باید مشتری آمریکا باشید

وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از اقدامات خصمانه آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه در توییتی نوشت: اگر کشوری مشتری آمریکا باشد -حتی اگر تعداد زیادی از آمریکایی‌ها را بکشد- باز هم اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را خواهد داشت.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به صحبت‌های بولتون که می‌گفت "هر کشوری که شعار مرگ بر آمریکا و یا مرگ بر اسرائیل سر دهد، نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد" در توییتی نوشت: اگر بیش از سه هزار آمریکایی رو بکشید، اما یکی از مشتری‌های آمریکا باقی بمانید، نه تنها می‌توانید سلاح هسته‌ای داشته باشید، بلکه آمریکا خود نیز به شما کمک می‌کند تا به این سلاح‌ها دست یابید، اما اگر به هوا و هوس‌های تیم "ب" تن ندهید، حتی نمی‌توانید انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز در اختیار داشته باشید. انگار این مسئله اهمیتی ندارد که ایران در حال نابودی داعش است، در حالی که مشتریان آمریکا این گروهک تروریستی را مسلح می‌کنند.

تبریک انتصاب امیر جدید ایزدی ها از سوی سفیر ایران در بغداد

سفیر ایران در بغداد، در پیامی انتخاب" امیرحازم تحسین بیک" را به عنوان امیر ایزدی‌ها در عراق و جهان تبریک گفت.

در پیام ایرج مسجدی خطاب به" امیر حازم تحسین بیک" آمده است:"

احتراما، مایلم صمیمانه‌ترین تبریک‌ها و تهنیت‌ها را به مناسبت انتخاب جنابعالی به عنوان امیر ایزدی‌ها در عراق و جهان اعلام کنم. ضمن آرزوی توفیقات روزافرزون برای جنابعالی امیدوارم شاهد تحکیم پیوندهای دوستی و برادری بین تمام ملت‌های منطقه و جهان و همچنین رفع اندوه و تهدیدات تروریستی از تمام جوامع بشری به ویژه ایزدی‌ها باشیم. از خداوند متعال برای شما، موفقیت و سلامتی و برای همه ایزدی‌های جهان به ویژه در کشور دوست و برادر عراق، پیشرفت و شکوفایی روزافزون مسألت دارم."

ارائه توضیحاتی درباره نفت کش های توقیفی از سوی بعیدی نژاد

سفیر ایران در لندن در گفت‌وگو با اسکای نیوز درباره توقیف غیرقانونی کشتی حامل سوخت ایران توسط انگلیس و نیز توقیف نفتکش انگلیسی توسط کشورمان توضیحاتی داد.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز، در رابطه با رخ‌دادهای اخیر و توقیف غیرقانونی کشتی حامل سوخت ایران توسط انگلیس و توقیف نفت‌کش انگلیسی که به طور غیرقانونی به آب‌های ایران وارد شده بود، گفت: در رابطه با این دو کشتی باید گفت که این‌ها دو مشکل جداگانه هستند که نیاز است به طور جداگانه با آن‌ها مواجه شویم اما حل یک مسئله می‌تواند به حل شدن مسئله‌ای دیگر کمک کند.

بعیدی‌نژاد افزود: ما بسیار مشتاقیم که ببینیم انگلیس تمامی اقدامات لازم را برای آزادسازی هرچه سریع‌تر کشتی گریس ۱ انجام می‌دهد.

امضای دفتر یادبود رییس جمهور فوت شده تونس توسط ظریف

وزیر خارجه کشورمان با حضور در سفارت تونس در تهران دفتر یاد بود رئیس‌جمهور فقید این کشور را امضا کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح روز چهارشنبه با حضور در سفارت تونس در تهران، دفتر یادبود رئیس جمهور فقید این کشور، مرحوم الباجی قائد السبسی را امضا کرد.

تردید عراقچی از نیت های آمریکا در افغانستان​

خانم «اینگرید هیدن» معاون سیاسی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان که جهت رایزنی با مقامات کشورمان در خصوص مسائل افغانستان به تهران سفر کرده است، عصر سه شنبه با سید عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، وضعیت امنیتی افغانستان و چشم انداز تحولات سیاسی آینده، بویژه انتخابات ریاست جمهوری و روند صلح در آن کشور، مورد تبادل نظر قرار گرفت.

 معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این دیدار ضمن ابراز تردید نسبت به نیات آمریکا در افغانستان، با اشاره به لزوم اتخاذ رویکرد منطقه ای و مشارکت فعالانه کشورهای همسایه برای پیشبرد روند صلح با محوریت و مشارکت دولت افغانستان، مشورت با تمامی جناحهای سیاسی آن کشور را شرط دستیابی به صلح پایدار دانست. وی با رد رویکرد حذفی و یکجانبه گرایانه در روند صلح، تاکید کرد: مشورت با کشورهای همسایه افغانستان و رفع نگرانی آنها تضمین کننده موفقیت دولت افغانستان در اجرای هر گونه توافق صلح خواهد بود.

سرکنسول کراچی: در حال آماده سازی شرایط برای بازگشت دادن ایرانیان هستیم

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی با تشریح وضعیت سه خواهر ایرانی اهل چابهار که گفته شده به پاکستان فرار کرده‌اند، گفت: در حال حاضر دو نفر از این افراد احراز هویت شده‌اند، منتظر احراز هویت نفر سوم هستیم تا اقدامات قانونی لازم برای بازگشت این افراد به کشور را انجام دهیم.

احمد محمدی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی درباره اخبار منتشر شده مربوط به فرار سه خواهر ایرانی به پاکستان گفت: حدود دو هفته پیش به همکاران بنده در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کراچی اطلاع داده شد که سه خواهر ایرانی به طور غیر مجاز وارد خاک پاکستان شده و اکنون تمایل دارند به کشور برگردند.

سفیر اتریش: گلستان بیشترین ظرفیت را در حوزه گردشگری دارد

سفیر اتریش در ایران گفت: استان گلستان یک استان بسیار باز با تنوع بسیار زیاد است که این فرصت را برای افزایش همکاری‎ها در حوزه گردشگری در اختیار دست‎اندرکاران قرار می‎دهد.

اشتفان شولتز امروز در دیدار با استاندار گلستان با بیان اینکه ما نه تنها احساس علاقه بلکه احساس تعهد می‎کنیم تا تمام تلاش خود را برای حفظ معاهده برجام به کار بگیریم، اظهار کرد: تمام مردم ایران حق برخورداری اقتصادی حاصل از قرارداد برجام را دارند.

وی افزود: اتریش برای سالیان زیاد میزبان گفت‎وگوها و مذاکرات برجام بود و بر همین اساس ما نه تنها احساس علاقه بلکه احساس تعهد می‎کنیم تا تمام تلاش خود را برای حفظ معاهده برجام به کار بگیریم.

سفیر ایران در کویت: آماده مذاکره با ریاض هستیم

سفیر کشورمان در کویت در گفت‌وگو با روزنامه الرای این کشور به مسائلی همچون برجام، آخرین تحولات منطقه، روابط ایران با کویت و روابط ایران با عربستان پرداخت.

محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفت‌وگو با روزنامه الرای در رابطه با روابط دوجانبه ایران و کویت گفت: روابط ما با کویت تاریخی است و شرایط کنونی فرصتی را فراهم کرده است تا آن را تقویت و گشترش دهیم. ما هیچگونه مشکل اساسی در روابط ایران و کویت نمی بینیم و نقاط قوت زیادی در روابط دو کشور وجود دارد. اگر اختلاف نظری هم وجود دارد حاشیه‌ای است و تا زمانی که اراده قوی از سوی رهبران دو کشور وجود دارد تمام تلاش های ما در راستای تقویت و تحکیم روابط ریشه دار و تاریخی فی‌مابین است.

وی با اشاره به اینکه ملت و مسئولان ایرانی از "تلاش حکیمانه" امیر کویت در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه تقدیر و تشکر می کنند افزود: امیدواریم روابط میان دو کشور به بالاترین سطح خود برسد، ما شاهد ویژگی‌های مشترک و زمینه مناسب برای تقویت روابط دوجانبه ایران و کویت هستیم اما این مساله نیازمند زمان است.

دیدار دستیار ظریف با وزیرخارجه تونس

حمیدرضا دهقانی، دستیار وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا که به عنوان نماینده ایران در مراسم ترحیم «الباجی قائد السبسی» رئیس‌جمهور تونس سفر کرده‌است، با «خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه تونس دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دهقانی مراتب تسلیت دولت و ملت ایران را به وزیر خارجه تونس ابلاغ و بر ضرورت همفکری دو کشور در تحولات منطقه تاکید کرد.

جهیناوی وزیر خارجه تونس نیز ضمن تشکر از دولت و ملت ایران و مشارکت هیات کشورمان در مراسم تشییع آقای سبسی بر ضرورت تبادل نظر بیشتر در خصوص تحولات منطقه تاکید کرد. 

نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن

سفارت ژاپن در تهران به مناسبت بزرگداشت نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، نمایش عمومی نورپردازی سه بعدی را در محل کاخ گلستان تهران برگزار می‌کند.

سفارت ژاپن در ایران از تاریخ ۱۰ تا ۱۱ مرداد به مناسبت بزرگداشت نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ژاپن و ایران، نورپردازی سه بعدی که بیانگر روابط دوستانه بین دو کشور است را در مکان کاخ گلستان به نمایش خواهد  گذاشت.

برای اولین بار در تاریخ ایران ۹۰ سال پیش (سال ۱۹۲۹ میلادی) آقای کاساما، اولین دیپلمات فرستاده از ژاپن به‌عنوان وزیر مختار ژاپن در ایران در محل کاخ گلستان استوارنامه خود تقدیم کرد. 

نورپردازی سه بعدی به تکنولوژی گفته می‌شود که با استفاده از پروژکتور، تصویر ساخته شده توسط کامپیوتر به صورت سه بعدی بر روی ساختمان یا شیء منعکس می‌شود و با منعکس کردن تصویر  به صورت سه بعدی بر روی ساختمان یا شیء، تصویر مسطح به صورت تصویر عمق دار به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایش نورپردازی سه بعدی اجرای عمومی پنجشنبه ۱۰ مرداد و جمعه ۱۱ مرداد در سه مرحله زمانی ساعت ۲۱، ۲۱:۳۰ و ۲۲ در کاخ گلستان انجام خواهد شد. ورود هم برای عموم آزاد است. 

دیدار رییس دانشگاه تکریت با سفیر ایران

" جهاد ذیاب" رئیس دانشگاه تکریت عراق با ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار و رایزنی کرد .

جهاد ذیاب رئیس دانشگاه تکریت در دیدار با ایرج مسجدی، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت این دانشگاه، اظهار  کرد : این دانشگاه در سال ۱۹۸۸ میلادی تاسیس شده و در حال حاضر دارای ۲۲ دانشکده مختلف است وی

وی تاکید  کرد : دانشگاه تکریت با ۲۷ هزار دانشجو و ۳ هزار استاد، سومین دانشگاه بزرگ عراق، پس از دانشگاه بغداد و دانشگاه موصل است.

جهاد ذیاب با اشاره به جایگاه ویژه و رتبه های ممتاز دانشگاههای ایران در سطح جهان، خواستار گسترش همکاری های علمی و دانشگاهی و مبادله دانشجو میان دانشگاه تکریت و دانشگاههای ایران شد. 

بعیدی نژاد: مبادله نفت کش ها غیر ممکن است

سفیر ایران در لندن گفت: مبادله پایاپای برای کشتی‌های توقیف شده انگلیسی و ایرانی غیر ممکن است.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، در پیامی توییتری نوشت: غیرممکن است مبادله پایاپایی برای کشتی‌های توقیف شده انگلیسی و ایرانی، آن‌گونه که رسانه‌های انگلیسی پیشنهاد می‌کنند انجام شود.

وی افزود: انگلیس کشتی حامل سوخت ایران را به طور غیرقانونی توقیف کرده است، این در حالی است که کشتی انگلیسی به دلیل تخطی از برخی مقررات مهم حفاظتی/امنیتی در تنگه هرمز توقیف شده است.

محکومیت حمله عربستان به بازار سعده

سخنگوی وزارت امور خارجه حمله نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به بازاری در استان صعده یمن را که منجر به شهادت و مجروح شدن ده ها نفر غیرنظامی شد، به شدت محکوم و ضمن اعلام انزجار شدید از اینگونه اقدامات "وحشیانه و غیرانسانی" با مردم یمن بویژه خانواده قربانیان این حادثه، ابراز همدردی کرد.

سیدعباس موسوی در بیانیه خود آورده است: نیروهای نظامی مهاجم به یمن با گذشت بیش از چهارسال از آغاز جنگ ویران‌گر، دست آوردی جز نابودی یمن نداشته اند و می خواهند شکست های سیاسی و میدانی را با کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان جبران کند.

سفیر انگلیس: رفع تنش در خلیج فارس اولویت اول ماست

سفیر انگلیس در تهران با اشاره به آن‌چه تلاش‌های دولتش تا به امروز برای کاهش تنش‌های خلیج فارس می‌خواند، اظهار کرد: آرام کردن سطح تنش‌ها همچنان در اولویت اول سفارت و بریتانیا باقی می‌ماند.

راب مک ایر در صفحه توییتر خود با ارجاع به گزارشی که در وبگاه رسمی دولت بریتانیا درباره تلاش‌های دولت این کشور تا به امروز جهت کاهش تنش‌های خلیج فارس انجام شده، نوشت: آرام کردن سطح تنش‌ها همچنان در اولویت اول سفارت و بریتانیا باقی می‌ماند.

یک فروند نفتکش انگلیسی با نام استنا ایمپرو ۲۸ تیرماه هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

گسترش روابط میان ایران و کردستان عراق

سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه با فرزند جلال طالبانی که خود از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق است دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارشی از الفرات نیوز، مهدی شوشتری، سرکنسول جدید ایران در سلیمانیه روز (یکشنبه) با بافل طالبانی، فرزند جلال طالبانی، رئیس پیشین اتحادیه میهنی کردستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بافل طالبانی که خود از رهبران اتحادیه میهنی کردستان است در این دیدار بر تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

در این دیدار که یاسین رش، مسئول روابط اتحادیه میهنی کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت در رابطه با آخرین تحولات سیاسی منطقه و دیدگاه دو طرف در رابطه با مسائل سیاسی و اقتصادی بحث و تبادل نظر شد.

بافل طالبانی همچنین انتخاب مهدی شوشتری به عنوان سرکنسول ایران در سلیمانیه را به وی تبریک گفت و بر تقویت و کسترش روابط میان دو طرف به منظور ایجاد صلح و ثبات سیاسی و اقتصادی در منطقه تاکید کرد.

بن علوی: مسقط میانجیگری نکرده است

وزیر خارجه عمان با بیان اینکه هماهنگی‌هایی میان ایران و عمان برای ساماندهی عبور و مرور در تنگه‎ها وجود دارد، افزود: مسقط هیچ گونه وساطتی در خصوص تنش‎های اخیر در منطقه انجام نداده است.

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان روز یکشنبه پس از دیدار با مقامات کشورمان در گفت وگو با تلویزیون رسمی عمان گفت که هماهنگی هایی میان ایران و عمان برای ساماندهی عبور و مرور در تنگه‎ها وجود دارد و برای اینکه به خطوط کشتیرانی بین‌المللی صدمه وارد نشود، باید بین همه طرف‌ها هماهنگی و ارتباط وجود داشته باشد.

وی نقش میانجی‎گری عمان در خصوص افزایش تنش‎ها در منطقه را رد کرد و گفت که مسقط هیچ گونه وساطتی در خصوص تنش‎های اخیر در منطقه انجام نداده است.

وزیر خارجه عمان تاکید کرد که برای اجتناب از اتفاقات و رخدادهای بیشتر در تنگه هرمز، لازم است همه طرف‌ها با یکدیگر در ارتباط باشند.

برجام آزمایش بزرگی برای اروپا است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: ایران و چین معتقدند تنها راه مقاومت در برابر فشارهای آمریکا است.

کمال خرازی عصر روز یکشنبه پس از دیدار با سانگ تائو، وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین در جمع خبرنگاران درباره محورهای مذاکراتش با این مقام چینی اظهار کرد: ایران و چین با مشکلات مشترکی از جمله زورگویی‌های آمریکا مواجه هستند و این مشکلات رو به افزایش است و ایران و چین معتقدند تنها راه مقاومت در برابر فشارهای آمریکاست.

وی ادامه داد: ایران و چین نسبت به آینده خوش‌بین هستند و بر این موضوع تاکید دارند که با همکاری با یکدیگر و مقاومت می‌توانند امور را به پیش ببرند و بر مشکلات غلبه کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: در این دیدار بر نقش ایران و چین در جهت ایجاد ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه تاکید شد. همچنین بر نقش ایران در تامین انرژی چین و نقش چین در توسعه اقتصادی ایران.

کاهش تعهدات در برجام تا تامین خواسته های ایران

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اعلام کرد در هنگام جمع ‌بندی، تمامی کشورهای باقی مانده در برجام بر پایبندی به تعهدات‌شان ذیل توافق هسته‌ای تاکید کردند.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: امروز جلسه کمیسیون مشترک برجام به دلیل شکایت متقابلی که ایران و سه کشور اروپایی از نحوه اجرای برجام داشتند، برگزار شد. بحث‌های خوبی صورت گرفت و طرفین منطق‌ کارهای خود را ارائه دادند.

وی در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار کرد: ما در یک ماه گذشته تحولاتی در نحوه اجرای برجام داشته‌ایم. امروز بحث‌های مفصلی بر سر گزارشات آژانس مبنی بر کاهش تعهدات برجامی ایران و قصور کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای داشتیم. بحث‌ها سازنده بود. در هنگام جمع ‌بندی، تمامی کشورهای باقی مانده در برجام بر پایبندی خود به تعهدات‌شان ذیل توافق هسته‌ای تاکید کردند. ایران نیز تاکید کرد که تا زمان تامین نشدن خواسته‌هایش، به روال خود در کاهش تعدات برجامی‌ ادامه خواهد داد.

زکزاکی مظهر اسلام است

وزیر اسبق امور خارجه گفت: در فضایی که بر طبل اختلاف و جنگ شیعه و سنی می‌کوبند، حضور شیخ زکزاکی در مساجد اهل سنت و ارتباطش با اهل سنت مصداق بارز اسلام تقریبی بود.

منوچهر متکی امروز در همایش زبرالحدید در حمایت از شیخ ابراهیم زکزاکی رهبرشیعیان نیجریه در آمفی‌تئاتر دانشگاه رضوی، اظهار کرد: کندوکاوی گذرا در زندگی این زعیم عالی‌قدر مسلمانان نیجریه و خصوصا شیوه فعالیت‌ها، روش، رفتار و برخورد او به ما بسیار کمک می‌کند تا چرایی این جنایت برنامه‌ریزی شده را در نیجریه بهتر درک کنیم.

وی افزود: شیخ زکزاکی از زمان دانشجویی و بعد هم در فعالیت‌های عمومی و اجتماعی خود در مساجد و محافل به نحوی عمل می‌کرد که کسی دوگانگی در بین مسلمانان احساس نمی‌کرد. در این فضایی که حساب شده بر طبل اختلاف و جنگ شیعه و سنی می‌کوبند، حضور شیخ زکزاکی در مساجد اهل سنت و ارتباطش با اهل سنت مصداق بارزی از این شیخ تقریبی بود که تقریبی بودن ایشان از قول مقام معظم رهبری بیان شد.

متکی ادامه داد: شیخ زکزاکی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود. در نشست شورای عالی در بیروت که بیش از ۴ سال پیش برگزار شده بود، شرکت کرده بودند. نقل‌هایی از رفتار و تعامل ایشان در جامعه نیجریه وجود دارد. شیخ زکزاکی مجسمه وحدت، همگرایی و هم‌افزایی بین مسلمانان و مظهر اسلام تقریبی بود و اینکه امروز مسلمان باید ید واحده باشد.

دیدار سفیر انگلستان با ذوالنور

سفیر انگلیس در ایران در صفحه توییتر خود از دیدارش با مجتبی ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد.

راب مک‌ایر اعلام کرد: جلسه خوب و مفصلی درباره مسائل زیادی با رییس جدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران حجت الاسلام ذوالنور داشتم. آنچه مهم است این است که بتوانیم این مسیرهای گفت‌وگو را باز نگه داریم.

کد خبر 384404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.