لوپوس چه اندام‌هایی را درگیر می‌کند؟

التهاب ناشی از لوپوس می‌تواند بر بسیاری از سیستم‌های بدن مانند مفاصل، پوست، کلیه‌ها، سلول‌های خونی، مغز، قلب و ریه اثر بگذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لوپوس یک بیماری خود ایمنی طولانی مدت است و زمانی رخ می‌دهد که فعالیت سیستم ایمنی بدن، بیش از اندازه شده باشد و به بافت‌ها و اندام‌های سالم و طبیعی خود حمله کند. در ادامه شما را با بعضی از مشکلات مرتبط با بیماری لوپوس آشنا می‌کنیم:

مشکلات کلیوی

با پیشرفت لوپوس، عملکرد سایر اعضای بدن نیز دچار اختلال می‌شود. در سه نفر از چهار فرد مبتلا به بیماری لوپوس، مشکلات کلیوی ایجاد می‌شود که ممکن است بدون علائم و نشانه باشد. اگرچه برخی افراد متوجه تورم در نواحی پا یا مچ پا می‌شوند، اما اکثر بیماران تنها زمانی از مشکلات کلیوی خود اطلاع می‌یابند که در ادرار آن‌ها خون دیده شود و یا آزمایش خون، سطح غیرطبیعی پروتئین را نشان دهد.

مشکلات قلبی

شایع‌ترین مشکل قلبی مرتبط با لوپوس، التهاب غشاء نازک کیسه مانند اطراف قلب است. این امر باعث ایجاد درد شدید در سمت چپ قفسه سینه می‌شود. همچنین احتمال تشکیل پلاک‌ در افراد مبتلا به لوپوس بیشتر است؛ ایجاد این پلاک‌ها، رگ‌ها را تنگ یا مسدود کرده و باعث ابتلا به بیماری شریان کرونری می‌شود. بیماری دریچه قلب و التهاب عضلات قلب از عوارض دیگر لوپوس است؛ در صورت احساس درد در قفسه سینه، این بیماران باید با شماره اورژانس تماس بگیرند.

 مشکلات ریوی

بافت اطراف ریه‌ حدود یک سوم افراد مبتلا به لوپوس، ملتهب می‌شود؛ این امر منجر به تنفس دردناک و یا حتی درد در قفسه سینه شود و یا ممکن است هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. گاهی اوقات لوپوس باعث ایجاد درد در قفسه سینه می‌شود اما این درد به ریه‌ و قلب مربوط نیست و به دلیل درد ناشی از التهاب عضله سینه یا مفصل ران ایجاد می‌شود. در صورت هر گونه احساس درد در قفسه سینه افراد باید توسط پزشک معاینه شوند.

مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی در بیماران مبتلا به لوپوس شایع نیست، اما ممکن است بعضی افراد درد شکم، تهوع، استفراغ، دشواری در بلع و یا التهاب کبد و پانکراس را تجربه کنند. این امر می‌تواند مربوط به لوپوس یا داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری باشد. همچنین وزن برخی از افراد با شدت‌یافتن بیماری لوپوس، کاهش می‌یابد.

 کم‌خونی

ابتلا به بیماری لوپوس و داروهای مورد استفاده برای درمان آن در کم‌خونی برخی بیماران نقش دارد، بدین معنی که تعداد سلول‌های قرمز خون در بدن آن‌ها کاهش می‌یابد. در این زمان بدن به اندازه کافی، سلول خونی تولید نمی‌کند و یا گلبول‌های قرمز سریع‌تر از اینکه جایگزین شوند، از بین می‌روند؛ علائم کم‌خونی شامل خستگی و تنگی نفس است.

کد خبر 384292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.