تهدید به خودکشی را جدی بگیرید/ارائه ۱۴۳ مشاوره ممانعت از خودکشی

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: خانواده‌ها تهدید به خودکشی را جدی بگیرند و در کمترین زمان ممکن اورژانس اجتماعی در جریان قرار دهند.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص چگونگی برخورد با افرادی که تمایل به خودکشی دارند، اظهار کرد: یکی از خدمات اورژانس اجتماعی که در قالب خط ۱۲۳ در دسترس مردم قرار دارد ارائه مشاوره به افرادی است که قصد خودکشی دارند.

وی در خصوص کسانی که برای مشاوره خودکشی با ۱۲۳ تماس می‌گیرند، افزود: اختلالات خلقی این افراد هنوز به مرحله شدید نرسیده که ممکن است این افراد خود یا خانواده آنها تهدید به خودکشی را اعلام کنند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: افرادی که افکار خودکشی دارند ممکن است به خط ۱۴۸۰ که خدمات مشاوره روانشناسی ارائه می‌دهد یا به خط ۱۲۳ تماس بگیرند تا این افراد را به کلینیک‌های مددکاری ارجاع دهند.

وی با بیان اینکه اطرافیان کسانی که تصمیم قطعی به خودکشی دارند، می‌توانند از مشاوره این خطوط مشاوره استفاده کنند، اظهار کرد: اطرافیان، دوستان یا خانواده چنین افرادی که افکار خودکشی دارند می‌توانند به خط ۱۲۳ یا ۱۴۸۰ تماس بگیرند و در مورد چگونگی برخورد با این افراد اطلاعات لازم را به دست آورند.

ناجی با تاکید بر اینکه نباید تهدیدات افراد مبنی بر خودکشی را نادیده گرفت، گفت: خانواده‌ها نباید با نوجوانان یا افرادی که تهدید به خودکشی می‌کنند، لجبازی کنند و این گفته‌ها یا هر اقدامی در این زمینه را باید جدی بگیرند و حتما به ۱۲۳ یا اورژانس اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه در افرادی که اقدام ناموفق به خودکشی داشته‌اند احتمال اقدام مجدد وجود دارد، تصریح کرد: اگر عضوی از یک خانواده اقدام به خودکشی کند احتمال اینکه عضو دیگری از خانواده هم این اقدام را تکرار کند، وجود دارد بنابراین چنین خانواده‌ای همواره در معرض خطر بوده و نیازمند خدمات حمایتی است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان عمده‌ترین علت اقدام به خودکشی را افسردگی دانست و افزود: اگر کسی زمینه افسردگی دارد حتی اگر تا به حال افکار خودکشی هم نداشته برای پیشگیری اولیه باید علت زمینه‌ای افسردگی آنها درمان شود و این بیماران نباید به حال خود رها شوند.

لزوم درمان قطعی بیماران مبتلا به افسردگی

وی در خصوص علائم افسردگی گفت: مهمترین علت افسردگی فقدان علاقه و انگیزه است که افراد افسرده به فعالیت‌های روزمره‌ای که قبلا علاقه داشته‌اند کاملا بی‌علاقه می‌شوند، مانند نوجوانی که علاقمند به تفریح و بازی با دوستان بوده اما امروز اینطور نیست یا افراد بزرگسالی که تمایل به تفریح و فعالیت‌های مورد علاقه قبل خود ندارد.

ناجی با تاکید بر اینکه افراد افسرده تمایل به غمگین بودن و گوشه‌گیری دارند، تصریح کرد: افراد افسرده با دید ناامیدی به آینده و سرنوشت خود نگاه می‌کنند که خانواده‌ها باید نشانه‌های افسردگی را جدی بگیرند و نسبت به درمان آنها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت خودکشی در ایران نسبت به دیگر کشورها بهتر است، افزود: مسائل اعتقادی و فرهنگی خود عامل پایین بودن میزان خودکشی است و در اصفهان هم میزان خودکشی نسبت به دیگر استان‌ها کمتر است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه خودکشی آسیبی است که فرد خود را مورد هجمه قرار می‌دهد، افزود: در موضوع خودکشی حتی موارد اندک آن هم زیاد است و کسی که خود را مورد آسیب قرار می‌دهد نگاه خوبی به خود ندارد و قطعا این افراد حمایت کمتری از دیگران دارند.

زنان بیشتر خودکشی می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه اقدام به خودکشی در زنان بیشتر است، اظهار کرد: اما خودکشی موفق که باعث نابودی فرد می‌شود در مردان بیشتر است چرا که خودکشی را به عنوان یک فرآیند تعریف می‌کنند که از افکار شروع می‌شود و به تصمیم، اقدام و عمل نهایی منجر می‌شود.

ناجی در خصوص آمار افرادی که در خوص موضوع خودکشی خدمات مشاوره‌ای دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: در سه ماهه ۹۸ حدود ۱۴۳ نفر از خدمات مشاوره‌ای در خصوص موضوع خودکشی استفاده کرده‌اند که آمار کل سال ۹۷ در این زمینه ۵۶۲ مورد بوده است.

کد خبر 384219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.