دختری با کفش‌های کتانی بر روی جدول‌های جشنواره کودک

چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از بیست و چهارم تا سی‌ام مهر ۱۳۷۸ در اصفهان برگزار شد؛ علاوه بر هیئت های داوری یک هیئت داوران متشکل از صد کودک و نوجوان که در میانشان داور ناشنوا هم حضور داشت، به تماشای آثار و داوری آن‌ها نشستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دبیر این دوره جشنواره نیز حسین پاکدل بود. از میان آثار این دوره جشنواره می‌توان به فیلم‌های شاخصی همچون دختری با کفش‌های کتانی به کارگردانی رسول صدرعاملی، بید و باد ساخته محمدعلی طالبی، رنگ خدا اثر مجید مجیدی و کودک و سرباز ساخته رضا میرکریمی اشاره کرد که همگی آنها با استقبال گرم مخاطبان جشنواره روبرو شدند.

دختری با کفش‌های کتانی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای جامعه محور است که این روزها به سینمای اجتماعی مشهور شده و بخش مهمی از تولیدات سالانه سینمای ایران را به خود اختصاص داده است. با این تفاوت که نگاه صدرعاملی، نگاهی موشکافانه به موضوع بلوغ و تأثیر آن بر روح و روان یک نوجوان است. پیمان قاسمخانی که فیلمنامه این فیلم را نوشته، قهرمان داستان خود را دختری نوجوان از طبقه مرفه انتخاب کرده که به پسری اندکی بزرگتر از خودش علاقه مند شده و پس از آن که در پارک دستگیر و به کلانتری برده می‌شود، قید خانه و خانواده را زده و شبی را در خیابان سپری می‌کند.

صدرعاملی در این فیلم که یکی از بهترین ساخته‌های سینمایی‌اش به حساب می‌آید، کاملاً تکنیک را در خدمت محتوا به کار گرفته و با فیلمنامه پیش رفته بدون این که اسیر فرم شود. دیگر نقطه قوت فیلم هم بازی درخشان پگاه آهنگرانی در نقش تداعی است که لحظه‌های درخشان بسیاری در بازیش به چشم می‌خورد و پروانه طلایی بهترین بازیگر را نیز به دست آورد.

رنگ خدا هم دیگر فیلم مهم جشنواره چهاردهم است که در بازار بین الملل به موفقیت خیره کننده‌ای دست پیدا کرد و یک نمونه آن فروش دو میلیون دلاریش در آمریکا بود. داستان پسر کم سن و سال نابینایی که در یک مرکز شبانه روزی مخصوص نابینایان درس خوانده و زندگی می‌کند تا اینکه در آغاز تابستان و پس از پایان امتحانات همراه پدر روانه روستای زادگاهش می‌شود. با این تفاوت نسبت به سال‌های گذشته که دیگر بازگشتی به تهران در کار نبوده و پدر او را به کارگاه نجاری مرد نابینای روستا می‌برد.

 فیلم موضوع تلخی دارد که به عمق جان مخاطبانش نشسته و او را به همزاد پنداری با محمد نابینا وادار می‌کند. هیئت داوران نیز به همین خاطر پروانه طلایی بهترین فیلم و کارگردانی را به مجیدی اعطا کرد که کاملاً شایسته دریافت آن به نظر می‌رسید.

رضا میرکریمی که توانسته در سال‌های اخیر فیلم‌های تاثیرگذاری بسازد، با نخستین ساخته سینمایی خود کودک و سرباز در این دوره از جشنواره حضور داشت. سرباز وظیفه بهمن امین پور که می‌خواهد با استفاده از تعطیلات نوروز به زادگاه خود در شمال کشور رفته و مقدمات خواستگاریش را فراهم کند، با امتناع فرمانده اش برای دادن مرخصی روبرو می‌شود.

کودک و سرباز قصه تلخ آدم‌هایی است که هر یک برای رسیدن به خواسته خود به آب و آتش می‌زنند اما در رسیدن به هدفشان موفق نمی‌شوند. کودک و سرباز از اختتامیه دوره چهاردهم دست خالی بیرون نیامد و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نوجوان و جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد.

آثار ویدیویی ایران یکی از پرتعدادترین بخش‌های رقابتی جشنواره بود در این بخش ۶۰ فیلم به رقابت پرداختند. یرژی مسکوویچ مدیر مرکز بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان (سیفژ) از جمله میهمانان این دوره از جشنواره بود. او فیلم‌های ایرانی را دارای معنویتی دانست که در فیلم‌های اروپایی مشابه آن وجود ندارد.

در این دوره هیئت داوران گوناگونی از جمله هیئت داوری سیفژ، هیئت داوران نوجوان بخش آثار ویدیویی بین المللی، هیئت داوران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، مجمع سینمای کودک و نوجوان، آموزش و پرورش اصفهان، شورای شهر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان به بررسی آثار بخش رقابتی پرداخته و جوایزی را به برگزیدگان از دید خود اهدا کردند.

کد خبر 384203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.