آیت‌الله بهشتی موافق رسیدگی های خلخالی نبود

تحولات امروز و فعالیت و اظهار نظر چهره های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

شهید بهشتی نیز با شیوه رسیدگی آقای خلخالی مخالف بودند

علی رازینی رئیس وقت سازمان قضایی نیروهای مسلح در دوران جنگ و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری گفت:  در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه قضایی موافق اعدام های آقای خلخالی بودند؟ اظهار کرد: نه؛ موافق شیوه رسیدگی بودند. زیرا شیوه رسیدگی ایشان قاطع بود و طوری بود که خروجی اش پاسخگوی شرایط بود و باعث شده بود که مصرف مواد مخدر کم شود. ولی این دلیل نمی شود که ما برای اینکه فعالین مواد مخدر را تحت فشار قرار دهیم و موازین شرعی را رعایت نکنیم. در دادگاه های با عجله طبعا موازین شرعی دقیق رعایت نمی شود. ممکن است کسی بیگناه باشد و فرصت دفاع کافی پیدا نکند و بعد به حبس محکوم شود. به هر حال، این شیوه مورد انتقاد بود و این انتقادها به امام منعکس شد و ایشان هم بعد از بررسی به این نتیجه رسیدند که اشکال وارد است. لذا نه تنها ادامه دادگاه های آقای خلخالی را به مصلحت ندیدند بلکه به شهید قدوسی دستور دادند که حتی پرونده های قبلی را هم بررسی کنند.علی القاعده شهید بهشتی نیز با شیوه رسیدگی آقای خلخالی مخالف بودند.

کشورهای دوست در خرید نفت ایران فعال‌تر عمل کنند

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر دوشنبه در دیدار سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین با تأکید بر این که با وجود آگاهی از روبرو بودن کشورهای دوست نظیر چین با برخی محدودیت‌ها، اما انتظار داریم که کشورهای دوست در خرید نفت ایران فعال‌تر عمل کنند، افزود: گاز مهمترین انرژی آینده جهان است و ایران از بیشترین ذخایر گازی در دنیا برخوردار است و آمادگی داریم از طریق خط انتقال پاکستان، گاز به کشور چین صادر کنیم.جهانگیری با تأکید بر این که باید مسایل و موانع پیش روی مبادلات مالی میان ایران و چین هر چه سریع‌تر برطرف شود و ساز و کار مالی مناسبی میان دو کشور مهیا گردد، گفت: هفته آینده هیاتی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ایران به چین سفر خواهند کرد که امیدوارم مذاکرات سازنده‌ای در خصوص تدوین سازوکار مبادلات مالی میان دو کشور انجام شود.

عراقچی طرح ایران را به مکرون ارائه کرد

سید عباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به رفت و آمدهای دیپلماتیکی که در چند وقت اخیر در کشور وجود داشته است خاطرنشان کرد: ما هفته پر ترافیکی را پشت سر گذاشته‌ایم و این روند دیپلماتیک ادامه خواهد داشت. ما از نظر دیپلماسی در شرایط خاص و تعیین کننده‌ای قرار داریم. آقای ظریف سفری به نیویورک داشتند و پس از شرکت در نشستی در سازمان ملل به آمریکا لاتین رفتند و سپس به سنگال سفر داشتند. در این سفرها گفت‌وگوها و رایزنی‌های خوبی صورت گرفت و نقاط عطفی را در این سفرها شاهد بودیم. این سفرها پربار و موفقیت آمیز بود و به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کرد.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد سفر اخیر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به فرانسه جهت تحویل پیام رئیس‌جمهور به مکرون و محورهای این پیام اظهار کرد: همانطور که می‌دانید فرانسوی‌ها در راستای اجرای تعهدات خود در برجام و بعد از تحولات اخیر در منطقه رفت و آمدهایی را به ایران داشتند. چنانکه در این مدت دو بار مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به تهران سفر کرد و با مقامات ایرانی گفت‌وگو داشت. آنها طرح‌هایی را ارائه کردند که به نظر ما در آنها چیز جدیدی نبود و قابل توجه نیز نبود.وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران معتقد است که نباید پنجره دیپلماسی بسته شود طرح‌های پیشنهادی را بررسی کرد و خود نیز طرحی را تهیه و جمع‌بندی کرد که این طرح توسط آقای عراقچی به عنوان نماینده رئیس جمهور به آقای مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز ارائه شد و آنها نیز در حال بررسی این طرح هستند.

 باب گفت‌وگو با سعودی باز است

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در گفت‌وگو با شبکه العالم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقداماتی از سوی کشورهای مختلف برای میانجی گری در منطقه صورت گرفته است؟ گفت: ضمن اینکه به اقدامات سازنده و خیرخواهانه برخی دوستان منطقه ای احترام می‌گذاریم، تهران و ریاض این ظرفیت را دارند که به طور مستقیم با هم گفتگو کنند. ایران همواره باب گفت‌وگو و بازگشت به روابط عادی با سعودی را باز گذاشته است این سعودی ها هستند که باید انتخاب کنند. وی همچنین درباره پیام های سفر هیاتی از حماس به ایران گفت:این سفر خود نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران و گروه های مقاومت فلسطینی خیلی تحت تاثیر بازی های سیاسی آمریکا و صهیونیست ها قرار ندارند و بر هیچ کس پوشیده نیست که تهران به حمایت های خودش از مقاومت ادامه خواهد داد و صهیونیست ها،این پیام را باید دریافت بکنند که زمان برای نتانیاهو و ادامه سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی رو به پایان است و طرحی چون طرح به اصطلاح معامله قرن در کنار سایر طرح های آمریکایی در گورستان کاخ سفید دفن خواهد شد.

 تصمیم گیری در مورد کنوانسیون دریای خزر وابسته به تصمیم مجلس است

محمد جواد ظریف در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس در پاسخ به سوال مصطفی کواکبیان، محمد حسین قربانی و عبدالکریم حسین زاده در خصوص سهم ایران از بستر و زیر بستر دریای خزر و رژیم حقوقی ایران در دریای خزر بیان کرد:در این کنوانسیون ما در زمینه پهنه  یا بستر دریای خزر به نتیجه نرسیده‌ایم و قرار شد براساس قراردادهای دوجانبه مذاکره صورت گیرد.  در مورد سطح آب قرار شد تنها قوانینی وضع شود که مورد تایید هر پنج کشور باشد سواحل دریای خزر در بخش ایران مناسب نیست و برخلاف سایر کشورهای حوزه دریای خزر ایران سواحل مناسبی ندارد و لذا قرار شد در ترسیم خط مبدا موردی تصویب شود  که همه کشورها آن را تایید کنند. در ماده یک کنوانسیون اعلام شده است که کشورهای که  سواحل آنها در حوزه نامناسبی قرار گرفته است در تعیین خط مبدا از وضعیت ویژه‌ای برخوردار هستند  جمهوری اسلامی ایران نیز در هنگام تصویب این کنوانسیون اعلام کرد که این بند در خصوص جمهوری اسلامی ایران است. وضعیت حقوقی دریای خزر برخلاف وضعیت ایران و عراق در اروند رود دو جانبه نیست و در دریای خزر پنج کشور حضور دارند. ما در این کنوانسیون توانستیم بندی را بگنجانیم که خط مبدا هیچ کشوری بدون توافق سایر کشورها ترسیم نشود و از آن جا که سواحل ایران وضعیت نامناسبی دارند مورد توجه ویژه قرار گیرد. وی افزود: به جز این مورد هیچ تصمیم دیگری در خصوص تقسیم بستر یا زیربستر یا پهنه دریای خزر گرفته نشده است. در کنوانسیون حقوقی دریای خزر ترتیبات زیست محیطی و کشتیرانی مورد توجه قرار گرفته است. نکته مهمی که وابسته به امنیت ملی در این کنوانسیون است این است که سیاست ما سیاست نزدیکی با همه همسایگانمان است و این توافق تضمینی خواهد کرد که ما با همسایگان خود روابط خوبی برقرار کنیم. از سوی دیگر این توافق اجازه نمی‌دهد پهنه آبی مشترک باعث شود تا دریای خزر منطقه‌ای برای حضور نیروهای خارجی شود. این نکته بسیار حائز اهمیت است که اجازه نمی دهد کشورهای بیگانه در دریای خزر حضور یابند.

صداقتی را از آمریکایی ها و اروپایی ها در موضوع حقوق بشر نمی‌بینیم

آیت الله صادق آملی لاریجانی، ریس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار سونگ تائو، وزیر بین الملل حزب حاکم چین با خوش آمدگویی به مهمانان چینی جمهوری اسلامی ایران گفت:ما صداقتی را از آمریکایی ها و اروپایی ها در موضوع حقوق بشر نمی بینیم. شما فجایع انسانی و ظلم هایی که غربی ها و تروریست های مورد حمایت آنان در افغانستان و عراق و سوریه روا داشتند یا نگهداری کودکان مهاجر در مرزهای آمریکا در وضعیت غیر قابل قبول و در قفس ها را می بینید. اینها نشان دهنده عدم صداقت و معیارهای غیر قابل پذیرش در حقوق بشر غربی است.وی با اشاره به دشمنی های آمریکا با چین افزود: ما احساس می کنیم که آمریکایی ها به دنبال تحریک قومیت ها در چین هستند. ما از سیاست چین یکپارچه حمایت می کنیم و با هر گونه دخالت بیگانگان در امور چین، مخالف هستیم.

از تلاش نیروهای امنیتی و قضایی در پرونده جاسوسان آمریکایی تشکر می‌کنم

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه کینه ملت ایران به دلیل جنایات آمریکا نسبت به هیأت حاکمه این کشور همواره در حال افزایش است، بار دیگر از تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان (عج) و همکاران خود در دستگاه قضایی به دلیل وارد آوردن ضربه سنگین به شبکه جاسوسی آمریکا در کشور، قدردانی و ابراز امیدواری کرد که بیش از پیش با هوشیاری و بصیرت خود، فضا را رصد کنند تا مانع از هرگونه اقدام علیه امنیت ملی توسط دشمنان شوند.رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع نظارت اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت توجه ویژه همه مدیران و مسئولان در دستگاه‌های گوناگون نسبت به نظارت درون‌سازمانی اظهار کرد: به عنوان یک اصل غیرقابل تردید، هر سازمان و دستگاهی که درون مجموعه خود را به خوبی کنترل می‌کند، میزان جرم و تخلف در آن سازمان به شکل محسوسی کاهش می‌یابد.

حمایت همه‌جانبه سپاه از طرح‌های ناجا در ارتقاء امنیت عمومی جامعه

سردار سرلشکر حسین سلامی در جلسه مشترک فرماندهان و مسئولان سپاه و ناجا ضمن تقدیر از تلاش ارزشمند و مجاهدت‌های مظلومانه و در عین حال مقتدرانه ناجا در انجام وظایف خطیر و حفظ ارزش‌ها، اظهار کرد: در تمام دنیا پلیس یک نهاد مجری قانون، نظم و انضباط اجتماعی است.وی تصریح کرد: اقدامات پلیس و برخورد با ناهنجاری ها و مقابله با مفاسد اجتماعی از سوی مردم پذیرفته شده و جزء مطالبات جدی آنهاست.فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر حمایت همه جانبه سپاه از طرح‌های هدفمند ناجا در ارتقای امنیت عمومی جامعه تاکید کرد.

در فضای انتخاباتی تخریب‌ها علیه دولت بیشتر می‌شود

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح طلب ربا اشاره به اینکه تندروها دولت را نزدیک به جریان اصلاحات می دانند؛ گفت: چون اصلاح طلبان را حامی دولت می دانند به  همین دلیل علیه دولت موضع گرفته و انتقاد می‌کنند تا در چالش‌های موجود اصلاحات را مقصر معرفی کنند. در حالی که اصلاح طلبان بر اساس نیاز کشور و منافع ملی بدون هرگونه سهم خواهی از دولت حمایت کرده اند اما تصمیات دولت به صورت مستقل و فراجناحی گرفته می‌شود.رئیس بنیاد باران با اشاره به اینکه موضع گیری رئیس دولت اصلاحات برای حضور موثر در انتخابات؛ برخی از تندروها را نگران کرده است، گفت: طرح موضوع عدم تحریم انتخابات از سوی رئیس دولت اصلاحات؛ القائات تندورها را درباره عدم مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات باطل کرد.

دریادار خانزادی از ناوگان نیروی دریایی روسیه بازدید کرد

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن حضور در مراسم نیروی دریایی فدراسیون روسیه، از ناوگان دریایی آن کشور بازدید کرد.

امیر دریارار خانزادی در صدر هیئت نظامی با حضور در مراسم گرامیداشت روز نیروی دریایی روسیه که بیش از ۲۰ کشور در شهر سنت پترزبورگ برگزار شد؛ ضمن بازدید و حضور در چندین ناوشکن های نیروی دریایی ارتش روسیه، با فرماندهان آنان گفت وگو کرد.

وی که روز گذشته به منظور انجام سفری سه روزه وارد سن پترزبورگ شده بود، اعلام کرد که بنا به دعوت همتای روس خود برای توسعه تعاملات دوکشور راهی روسیه شده است و ضمن گفت و گو با فرمانده نیروی دریایی روسیه قرار است به توافقاتی در حوزه دریایی با روسیه دست پیدا کند.

کد خبر 384135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.