افزایش ۱۷.۵ درصدی شهریه مدارس غیردولتی/۸۵ درصد مدارس استیجاری است

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ۱۷ درصد دانش‌آموزان استان در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند که شهریه آن‌ها برای سال تحصیلی جدید ۱۷.۵ درصد افزایش نرخ داشته است.

حسن محبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت مدارس غیردولتی استان اصفهان، اظهار کرد: بیش از ۲۲۰۰ مدرسه غیردولتی در استان اصفهان وجود دارد که حدود ۸۵ درصد آنها استیجاری‌ است.

وی در خصوص بکارگیری نیرو در مدارس غیردولتی افزود: در مدارس غیر دولتی از بین نیروهای بازنشسته، حق التدریس، قراردادی پاره وقت، تمام وقت و نیروی آزاد نیرو جذب می‌شود و با توجه به نیاز هر مدرسه از این نیروها استفاده می‌شود.

رئیس اداره مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص نظارت بر  مدارس غیر دولتی تصریح کرد: براساس ماده سه قانون تأسیس و راه‌اندازی مدارس و مراکز غیر دولتی، شورای نظارت مرکزی، استانی و منطقه‌ای جهت نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی تشکیل می‌شود، همچنین دوایر مختلف نظارتی آموزشی و پرورشی نیز بر روند عملکرد این مدارس نظارت دارند.

و ی با بیان اینکه هیچ کمک یارانه‌ای یا حمایتی از مدارس غیردولتی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: این مدارس چالش‌های بسیاری شامل کمبود فضاهای مناسب جهت راه‌اندازی مدارس، هزینه‌های بالای اجاره بها، بالا بودن هزینه‌های جاری، عدم پرداخت تسهیلات و کمک‌های دولتی را پیش رو دارند.

محبی در خصوص چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی گفت: به استناد ماده ۱۵ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی توسط شورای سیاستگذاری برنامه‌ریزی و نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی تهیه می‌شود، این الگو پس از تأیید وزیر آموزش و پرورش قابل اجراست که برای سال تحصیلی جدید با توجه به عملکرد مدارس متوسط بازه افزایش نرخ شهریه ۱۷.۵ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه فضای فیزیکی مدارس غیردولتی از نظر کنترل ایمنی به شدت مورد توجه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه قبل از صدور مجوز راه‌اندازی مدارس غیردولتی، باید فضای معرفی شده مؤسس، توسط اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان بازدید و تأیید گردد، بنابراین تا فضای پیشنهادی از نظر ایمنی و استحکام تأیید نشود هیچگونه مجوزی برای تأسیس و راه اندازی مدارس غیردولتی صادر نمی‌شود.

رئیس اداره مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه ۱۷ درصد از دانش‌آموزان استان در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند، افزود: این مدارس تا حدودی باعث کاهش هزینه سرانه آموزش و پرورش در بخش دولتی هستند همچنین مانند مدارس دولتی ملزم به رعایت کلیه دستورالعمل‌ها و قوانین آموزش و پرورش بوده و در صورت عدم رعایت ضوابط و قوانین تذکرات لازم به آنها داده می‌شود.

وی در خصوص تایید معلمان و پرسنل این مدارس گفت: آن‌ها باید به هسته گزینش اداره کل معرفی شده و تأییدیه‌های لازم را دریافت کنند.

کد خبر 384104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.