۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
برچسب زدن ممنوع!

یک دکترای روانشناسی گفت: جامعه پرتنش امروزی لزوم افزایش آگاهی افراد و انجام مراقبت‌های بهداشتی و روانی از جمله توجه به ورزش یوگا، شنا و کوهنوردی را بیشتر می‌کند، شرکت در کلاس‌‎های خودشناسی و ترغیب افراد برای مراجعه به مشاور و روانشناس بدون برچسب زدن بر آنان اهمیت زیادی دارد.

احمد پدرام در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از نظر علم روانشناسی هرحالت عاطفی وقتی از حد نرمال فراتر رود یک نوع بیماری روانی محسوب می‌شود  و نیاز به توجه و درمان دارد.

وی افزود: مادری که فرزندش را به دلیل ترس از آسیب دیدن بیش از حد در آغوش بگیرد و اجازه ندهد دست به انجام کاری بزند دچار اضطراب افراطی است، این اضطراب خود را در قالب محبت افراطی به فرزند نشان می‌دهد.

این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه شاخصه‌های علمی برای سنجش رفتارهای فردی وجود دارد، خاطر نشان کرد: بنا بر ارزیابی روانشناسان و روانپزشکان زمانی که تفکر یک فرد از روند منطقی خارج شود، او از حد نرمال خارج شده است.

پدرام ادامه داد: میزان سنخیت و تناسب رفتار یک فرد با نرم معمول جامعه و بررسی اینکه این رفتار تا چه میزان موجب آزار خود و اطرافیانش می‌شود، روانشناسان و روانپزشکان را در تشخیص درست بیماری کمک می‌کند، بنابراین چنانچه هرکدام از رفتارهای آدمی از جمله محبت، عصبانیت و یا حتی عبادت از حد معمول خارج شد فرد باید در مرحله اول نسبت به رفتار نادرست خود آگاه شود.

وی تصریح کرد: همه افراد به طور معمول عصبانی می‌شوند اما چنانچه این عصبانیت از حد نرمال خارج و به صورت مکرر اتفاق بیفتد تبدیل به خشونت یا پرخاشگری می‌شود و نشان دهنده حساسیت بیش از اندازه فرد است.

تشخیص حد و مرز رفتارهای معمولی نیاز به بررسی‌های تخصصی دارد

این کارشناس روانشناسی تاکید کرد: تشخیص حد و مرز رفتارهای معمول افراد و مقایسه آن با معیارهای علمی اهمیت زیادی دارد بنابراین برچسب زدن روی رفتار دیگران کاری غیراصولی است، در این راستا آگاهی بیشتر مردم نسبت به اطلاعات بهداشت روانی و خودآگاهی اهمیت زیادی دارد تا میزان آسیب‌ها وارده به فرد و جامعه به حداقل برسد.

پدرام گفت: آموزش بهداشت روانی، آموزش سلامت روان و خود مراقبتی باید در برنامه‌های درسی مدرسه و دانشگاه و آموزش‌های همگانی در سطح جامعه ارائه شود تا فرد نسبت به رفتارهای خود و اطرافیانش آگاه شود.

وی افزود: اطلاعات عموم افراد جامعه در مورد بیماری‌های روانی اندک است و بسیاری از آنان نسبت به اضطراب، استرس و افسردگی خود آگاه نیستند به طور مثال کسی که وسواس دارد به عنوان فردی تمیز شناخته می شود در حالی که اگر رفتارهای او موجب رنجش خود و اطرافیانش شود نیاز به اصلاح دارد.

این دکترای روانشناسی گفت: توجه به آموزشهای عمومی و شرکت در کلاس‌های آموزش روانشناختی قبل از ارجاع به روانشناس بالینی اهمیت زیادی دارد زیرا افراد را نسبت به توقعات نادرست و رفتارهای غیر منطقی آگاه و در بیشتر موارد، ناهنجاری‌های رفتاری آنان را حل می‌کند.

پدرام عنوان کرد: میزان مراجعه به روانشناس برای کسب آگاهی نسبت به مسائل از جمله ازدواج، روابط زن و شوهر و روابط بین والدین و فرزندان نسبت به ده یا بیست سال گذشته بیشتر شده است و بسیاری از آنان مشتاق هستند تا خصوصیات یک انسان سالم و نرمال را بدانند.

وی افزود: جامعه پرتنش امروزی لزوم افزایش آگاهی افراد و انجام مراقبت‌های بهداشتی و روانی از جمله توجه به ورزش یوگا، شنا و کوهنوردی را بیشتر می‌کند، شرکت در کلاس‌‎های خودشناسی و ترغیب افراد برای مراجعه به مشاور و روانشناس بدون برچسب زدن بر آنان اهمیت زیادی دارد.

کد خبر 384082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.