۱۲ تیم سیار کاهش آسیب اعتیاد در اصفهان فعال است

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: ۱۲ تیم سیار کاهش آسیب در استان اصفهان فعال است، همچنین دو مرکز موبایل سنتر در اصفهان و لنجان خدماتی گسترده تر از کاهش آسیب را به معتادان پاتوق‌ها ارائه می‌کنند.

محمدسعید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت مراکز دی‌آی‌سی بهزیستی اظهار کرد: در استان اصفهان پنج مرکز دی‌آی‌سی داریم که بیشتر در مناطقی هستند که مناطق معتادخیز هستند.

وی در تشریح حوزه عملکرد مراکز دی‌آی‌سی افزود: مراکز دی‌آی‌سی به منظور کاهش آسیب‌های اعتیاد ایجاد شدند و خدماتی در این خصوص به معتادانی که مایل یا قادر به ترک نیستند، ارائه می‌دهند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه شرط فعالیت این مراکز قابل دسترس بودن آنها است، تصریح کرد: این مراکز با خدمات خود باعث کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد به شخص معتاد، اطرافیان او و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند می‌شوند و با ارائه وسایل پیشگیری کننده از ابتلا یا انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز، هپاتیت یا بیماری‌های مقاربتی در آنها جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کنار مراکز دی‌آی‌سی تیم‌های سیار هم در زمینه کاهش آسیب فعال هستند، اظهار کرد: تیم‌های سیار کاهش آسیب با وسیله نقلیه یا موتورسیکلت در پاتوق‌ها و مکان‌های تجمع معتادان حضور می‌یابند و کلیه خدمات کاهش آسیب شامل در اختیار گذاشتن سرنگ، وسایل بهداشتی یا وسایل پیشگیری را ارائه می‌دهند.

محمدی با اشاره به فعالیت ۱۲ تیم سیار کاهش آسیب در استان اصفهان گفت: علاوه بر این تیم‌های سیار نوع دیگری از ارائه خدمات با عنوان موبایل سنتر هم  در بهزیستی فعالیت دارند که عملکرد آنها تا حدودی گسترده‌تر است که یک موبایل سنتر در لنجان و دیگری در شهر اصفهان به مناطق حاشیه‌نشین و پاتوق‌ها مراجعه می‌کنند.

ارائه خدمات مراکز دی‌آی‌سی‌ در سه ماهه امسال به ۸۴۰ معتاد

وی در خصوص فعالیت موبایل‌سنترها تصریح کرد: موبایل سنتر با شناسایی پاتوق‌ها و مراجعه هر روزه به آنها علاوه بر خدمات بهداشتی و درمانی خدمات دیگری همچون یک وعده غذای گرم و پوشاک را بین معتادان توزیع می‌کنند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در خصوص تعداد خدمات این تیم‌های سیار اظهار کرد: در سه ماهه اول امسال به حدود ۷۵۰ نفر توسط تیم سیار سرویس داده شده و مراکز گذری دی‌آی‌سی هم به حدود ۸۴۰ نفر ارائه خدمات داشتند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی مراکز دی‌آی‌سی هم زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند، افزود: در صورت توسعه این مراکز بسیاری از آسیب‌های معتادان طرد شده از خانواده که در پاتوق‌ها زندگی می کنند و به ترک هم علاقمند نیستند کاهش می‌یابد چرا که این معتادان رفتارهای پرخطری همچون استفاده از از سرنگ مشترک یا رفتارهای جنسی محافظت نشده دارند که باعث انتقال بیماری‌ها می‌شوند.

محمدی در خصوص مراکز سرپناه یا شلتر گفت: در اواخر سال ۹۷ مرکز سرپناه زنان بهزیستی راه‌اندزای شد که زنان حاضر در پاتوق‌های معتادان به این مرکز ارجاع داده می‌شوند این مراکز از ۷ عصر تا ۷ صبح فعالند و خدمات آنها شامل ارائه یک وعده غذای گرم و وسایل پیشگیری، خدمات بهداشتی و مشاوره است.

توسعه مراکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته ضروری است

وی با تاکید بر لزوم توانمندسازی زنان معتاد گفت: در اصفهان تنها مرکز توانمندسازی مردان را داشتیم که مرکز توانمندسازی زنان را هم راه‌اندازی کردیم تا برای معتادان متهاجر کارتن خواب مراکزی خدمات آموزشی و حرفه آموزی ارائه شود.

محمدی با فعالیت مراکز توانمندسازی را ضروری دانست و افزود: درصد بسیاری از معتادان بعد از ترخیص دوباره وضعیت نابسامان خود را ادامه می‌دهند که ایجاد مراکز توانمندسازی برای این دسته افراد که جا و مکانی برای بازگشت ندارند ضروری بود.

 وی در تشریح فعالیت مراکز توانمندسازی اظهار کرد: معتادان بهبود یافته از کمپ‌ها که خانواده‌ای برای بازگشت ندارند می‌توانند سه تا شش ماه در آنجا بمانند همچنین توسط روانشناس و مددکار بر ماندگاری درمان آنها کار می‌شود و بدین ترتیب زمینه بازگشت آنها به اجتماع فراهم می‌شود همچنین حرفه‌آموزی هم از مولفه‌های اصلی این مراکز است.

کد خبر 384063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.