نکوداشتی برای بانوی فراموش شده

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان گفت: شهرداری سمنان در نظر دارد به مناسبت یکصدمین سال درگذشت نخستین بانوی روزنامه‌نگار سمنانی مراسم نکوداشتی برگزار کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم عمید سمنانی، ملقب به مزین السلطنه، نخستین روزنامه‌نگار زن ایران است که با اقداماتی که در زمان خود در حوزه زنان به انجام رساند توانست قدم‌های موثری برای پیشرفت جامعه زنان انجام دهد.

سمیه قاسمی، مشاور شهردار سمنان در امور بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه مریم عمید سمنانی در سال ۱۲۹۸ به دلیل عارضه قلبی از دنیا رفت، اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال یکصدمین سال درگذشت این بانوی روزنامه‌نگار سمنانی است، در نظر داریم مراسم نکوداشتی را در آبان ماه امسال با حضور مسئولان کشوری در سمنان برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه اطلاعات زیادی از محل دفن و سنگ قبر عمید سمنانی در دست نداریم، ادامه داد: در تحقیقاتی هم که در این رابطه داشتیم متاسفانه به اطلاعات دقیقی از او دست نیافتیم؛ طبق نوشته‌های «عبدالرفیع حقیقت» مؤلف و محقق سمنانی، این بانوی روزنامه‌نگار پس از سفر به زادگاه خود (سمنان) در خانه پدری فوت می‌کند اما بر سر محل دفن او نقل‌های مختلفی شنیده می‌شود و با وجود تحقیق‌های بسیار اما هنوز به سرانجامی نرسیده‌ایم و چون در سمنان منبعی برای دستیابی به اطلاعات او پیدا نکرده‌ایم، به منابع سازمان اسناد، کتابخانه ملی و مرکز اسناد مجلس و سایر مراکز روی آورده‌ایم.

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان با اشاره به آثار عمید سمنانی، گفت: روزنامه شکوفه با موضوع زنان که محوریت آن در خصوص تساوی حقوق زن و مرد و مبارزه با خرافه‌پرستی بود را در تهران به چاپ رساند.

قاسمی با اشاره به اینکه لقب عمید سمنانی، مزین السلطنه است، اضافه کرد: او بنیانگذار و راه‌انداز دو مدرسه به نام "مزینه" در تهران بود که در یکی علوم روز و در دیگری صنایع دستی به زنان آموزش داده می‌شد چراکه معتقد بود اگر بانوان صنایع دستی را به خوبی فرا گیرند می‌توانند مخارج خود را تامین کنند و از درآمد آن به خانواده کمک کنند.

وی  با بیان این که مزین السلطنه با وجود اینکه بانویی روشنفکر بود و با زبان فرانسوی آشنایی داشت و همچنین حرفه عکاسی را به خوبی بلد بود، اما بسیار معتقد و مذهبی بود و به حدود خانواده پایبند بود، خاطرنشان کرد: انجمن "همت خواتین" توسط عمید سمنانی در تهران راه‌اندازی شد و توانست در مدت زمان کوتاهی عده زیادی از بانوان را با هدف حضور در اجتماع، آشنایی با علم روز، تعالی فکری و اخلاقی جذب کند.

مشاور شهردار سمنان در امور بانوان گفت: درنظر داریم با کمک سازمان زیباسازی شهرداری سمنان سردیس این بانوی روزنامه‌نگار ساخته شده، در شهر نصب شود.

کد خبر 383958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.