قیمت خودرو شدیدترین نوسانات را داشته‌است/ بازار خودرو در انتظار ثبات دلار

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: آینده بازار خودرو هنوز معلوم نیست، این بازار منتظر تثبیت قیمت ارزهای خارجی به‌ویژه دلار است زیرا نبود نوسان در نرخ دلار، ثبات را برای بازار خودرو به همراه می‌آورد بنابراین دولت می‌تواند با مدیریت بازار ارز قیمت خودرو را کنترل کند.

یاور رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نوسانات اخیر قیمت خودرو در بازار، اظهار کرد: شدیدترین نوسانات دهه گذشته مربوط به قیمت خودرو بوده و خودروسازان بیشترین منفعت را از نوسانات اخیر این بازار کسب کرده‌اند. این در حالی است که خودروسازان بزرگ ادعا می کنند هنوز به میزان قابل توجهی بدهکاری به قطعه سازان دارند.

وی افزود: وقتی همه شاخص‌های اقتصادی به طور همزمان در حال تضعیف شدن است دولت نمی تواند تنها به یکی از آنها بپردازد و بقیه را رها کند. دولت مجبور است همزمان تمام بازارها را کنترل کند، به همین دلیل وقتی برای بازارها به طور همزمان مشکلی پیش می‌آید دو لت در مدیریت شرایط پیش آمده ناکام می ماند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: بسیاری از منتقدان دولت، راهکار کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو را باز شدن مرزها و ورود خودروهای خارجی بدون حق گمرک می دانند اما توجهی به تعداد افرادی که در کارخانه های خودرو سازی و قطعه سازی به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند ندارند.

رضایی ادامه داد: بی شک ورود خودروهای خارجی به کشور برای شکستن انحصار در صنعت خودروسازی ایران لازم و واجب است اما باید ابتدا تدبیری برای کارگران و شاغلانی که با این اقدام بیکار می شوند، کرد. وقتی نوسانات نرخ ارز قیمت همه اقلام حتی مواد خوراکی را به صورت چشمگیری افزایش داده نباید انتظار داشته باشیم که خودرو ساز قیمت خودرو را افزایش ندهد.

وی یادآور شد: باید عامل روانی که باعث بروز نوسانات عجیب و غریب در بازار ها می شود شناسایی و کنترل شود؛ در این صورت بازار خودرو نیز رنگ آرامش به خود گرفته و در کنار سایر بازارها فشار مضاعفی به مردم تحمیل نمی کند.

برنامه وزارت صمت برای ارتقای صنعت خودرو فراموش شده‌است

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: سیاستمداران و دولتمردان کشور معتقدند چون خودروهای مختلف داخل کشور تولید می شود بنابراین در این صنعت وابستگی به دیگر کشورها نداریم در حالی که بالا و پایین رفتن نرخ پول یک کشور خارجی می‌تواند بزرگترین آشوب‌ها را در بازار خودرو به راه بیاندازد.

رضایی با اشاره به نوسانات اخیر قیمت انواع ارز در بازار افزود: نوسانات نرخ دلار تاثیر مستقیم روی قیمت اتومبیل دارد و دولت مدعی است که صنعت خودرو وابسته نیست. اگر بالا و پایین شدن قیمت خودرو همراه با نرخ دلار وابستگی نیست، پس چیست؟!

وی اضافه کرد: البته مردم نیز در آشفتگی بازار خودرو نیز غیر قابل انکار است زیرا بالا رفتن نرخ خودرو را ملاک و شاخص قرار می دهند و قیمت خودروهایشان را افزایش می دهند. در حقیقت حضور افراد غیر متخصص و لزوما سرمایه دار در بازار خودرو علت ایجاد برخی از آشوب‌ها در بازار است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بعد از کاهش نرخ ارز در بازار، تولیدات کارخانه سایپا کمترین کاهش قیمت را داشته است، این در حالی است که خودرو های تولید سایپا بیشترین افزایش قیمت را پس از افزایش نرخ دلار داشت و به نظر می رسد سایپا از کاهش قیمت خودروهایش هراس دارد.

رضایی ادامه داد: خودروهای تولید ایران خودرو و سایر کارخانه های خودروسازی تقریبا کاهش قیمت مناسب و قابل توجهی را پس از کاهش اخیر نرخ ارز تجربه کردند و این نشان می دهد که ایران خودرو قصد فروش بیشتر در بازار را دارد.

وی تاکید کرد: نباید به دلیل مشکلات به وجود آمده در بازار خودرو، تنها به کمیت تولیدات کارخانه‌ها توجه کنیم و بخواهیم بازار را اشباع کنیم. کیفیت خودروها هم مهم است و تاثیر زیادی در سلامت شهروندان دارد. وزارت صمت برنامه کیفی و کمی مناسبی برای خودروساز ها در نظر گرفته بود اما دیگر کسی از این برنامه صحبت نمی کند و گویا به فراموشی سپرده شده است.

کد خبر 383864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.