تالاب شور گلپایگان به موته پیوست/ ایجاد "کریدور حیات"در فلات مرکزی ایران

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تالاب شور گلپایگان به پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته اضافه شد.

حسین اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به جزییات مصوبات جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست در خصوص ارتقای سطح مناطق چهارگانه استان اصفهان اظهار کرد: ۵۰۰ هزار هکتار به مناطق حفاظت شده اضافه شده و وسعت مناطق تحت مدیریت استان اصفهان که تا پیش از این یک میلیون ۲۰۰ هزار هکتار بود به یک میلیون ۷۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی افزود: بر این اساس مناطق شکار ممنوع کوه بزرگی و خارو در دو شهرستان(نایین و اردستان) به وسعت ۵۰۰ هزار هکتار به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: حمایت و حفاظت از این مناطق به دلیل دارا بودن گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض بسیار حائز اهمیت و برقراری کریدورهای حیاتی گونه‌های جانوری نیز بسیار ارزشمند است زیرا "شبکه حفاظت شده" در فلات مرکزی ایجاد می شود.

امید برای بقای پلنگ و یوزپلنگ در خارو و کوه بزرگی

اکبری تصریح کرد: با ارتقای منطقه خارو و کوه بزرگی به پناهگاه حیات وحش، پارک ملی کویر در استان سمنان به پناهگاه‌های حیات وحش یخاب وعباس آباد اصفهان و سیاه کوه استان یزد متصل می شود و در حقیقت اصفهان در یک منطقه کویری ۷۷۰ هزار هکتار پناهگاه حیات وحش دارد.

وی افزود: در پناهگاه خارو و کوه بزرگی گونه‌های جانوری شاخصی وجود دارد که از جمله می توان به جبیر، گربه شنی کاراکال، گربه وحشی، هوبره، زاغ بور اشاره کرد. پلنگ و یوزپلنگ نیز از گونه های شاخص استان در این مناطق بودند که امیدواریم هنوز در این منطقه امکان بقا داشته باشند.  

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: اظهار نظر در خصوص قطعی بودن بقای پلنگ و یوزپلنگ در این مناطق نیاز به مطالعات و ارزیابی دقیق تری دارد.

وی در ادامه به بازنگری و اصلاح مرز منطقه حفاظت شده قمصر و برزک در مصوبات شورای عالی محیط زیست اشاره کرد و گفت: بخش هایی از این منطقه در حدود دو هزار و ۸۰۰ هزار هکتار که به دلیل تداخلات توسعه روستایی، شهری و صنعتی مشکلاتی بوجود آورده بود، حذف شد اما در ازای آن یک منطقه زیستگاهی بسیار با ارزش بین منطقه حفاظت شده قمصر و برزک با منطقه حفاظت شده کرکس در مساحت سه هزار هکتار به عنوان یک کریدور حیاتی اضافه شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: کریدور ارتباطی که بین منطقه کرکس و قمصر و برزک برقرار می شود بر حفاظت پایداری و پویایی حیات وحش بسیار موثر است.

۹۵ هکتار از اراضی غربی موته حذف شد

وی همچنین به اصلاح مرزی پناهگاه حیات وحش موته در شورای عالی محیط زیست اشاره کرد و افزود: ۹۵ هکتار از اراضی مناطق غربی این پناهگاه  که با شهرگلشهر تداخل داشت حذف شد و ناحیه تالابی شور گلپایگان که ارزش حفاظتی ویژه ای دارد به پناهگاه حیات وحش موته اضافه شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: آهو، قوچ و میش از گونه های شاخص پناهگاه موته است اما از جمله گونه های شاخص در تالاب شور نیز می توان به باقرقره (کوکر)، شاهین، عقاب، پرندگان آبزی و آهو اشاره کرد.  

اکبری در پاسخ به این سئوال که آیا ساماندهی زهکش‌ها در احیای تالاب موثر بوده است؟ اظهار کرد: تالاب شور آب ندارد اما رطوبت خوبی دارد، تا حدودی حذف زهکش‌ها در افزایش رطوبت این تالاب اثر گذار بوده است با این وجود در صورت تداوم اقدامات برای احیا، تامین اعتبار و ساماندهی زهکش‌ها شاهد نتایج مطلوب‌تری در تالاب شور خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با تصویب شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور یک میلیون و هفتاد هزار هکتار به مساحت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شد. که شامل ۱۳ منطقه تحت مدیریت جدید در هفت استان شامل اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، فارس، کردستان، یزد و خوزستان است. از این مجموعه هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش و دو اثر طبیعی و یک پارک ملی است. تا پیش از این مساحت مناطق تحت مدیریت این سازمان ۱۷ میلیون و ۷۷۰ هکتار بود که با اضافه شدن این ۱۳ منطقه به ۱۸ میلیون و ۸۴۰ هکتار افزایش یافت. 

۹۵ هکتار حذف شده از موته ارتباطی با معدن تراورتن ندارد

کد خبر 383855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.