۹۵ هکتار حذف شده از موته ارتباطی با معدن تراورتن ندارد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حذف ۹۵ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش موته از تحت حفاظت محیط زیست هیچ ارتباطی با معدن تراورتن ندارد.

حمید ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه با تصویب شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور یک میلیون و هفتاد هزار هکتار به مساحت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شده است، اظهار کرد: اتفاق خوبی که برای استان اصفهان رخ داد منطقه خارو و کوه بزرگی (نایین) به عنوان مناطق چهارگانه و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شد.  

وی افزود: مساحت پیشنهاد داده شده برای این منطقه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بیش از ۵۰۰ هزار هکتار بود که براساس مصوبات شورای عالی محیط زیست قرار شد با سازمان مراتع و جنگل‌ها حد و حدود را به طور دقیق بررسی کنیم و پس از توافق دو سازمان مصوبه در شورای عالی تایید می‌شود.    

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: از این رو اتفاق بزرگی است زیرا پارک ملی کویر استان سمنان به مناطق حفاظت شده استان اصفهان و یزد متصل و در حقیقت شبکه‌ای از مناطق حفاظت شده ایجاد می‌شود.  

ادغام دو منطقه حفاظت شده کرکس و قمصر و برزک  

ظهرابی همچنین به اصلاح حد و حدود منطقه حفاظت شده قمصر و برزک در شورای عالی محیط زیست اشاره کرد و گفت: طی سال‌ها به دلیل تداخل حریم و محدوده‌های قانونی شهرها و روستاها با منطقه حفاظت شده قمصر و برزک مردم دچار مشکل بودند، براین اساس امسال در جلسه شورای عالی محیط زیست و در پی اصلاحات اراضی مناطق حفاظت شده، حدود دو هزار و ۸۰۰ هزار هکتار در این منطقه از مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست خارج شد.  

وی ادامه داد: مناطق حذف شده در حریم شهرها و محل سکونت مردم، زمین های کشاورزی و باغات بود که به طور عمده به دلیل اشتباه کارشناسی داخل این محدوده قرار گرفته بودند، اما به ازای حذف این مناطق، بخشی از منطقه به مساحت سه هزار هکتار که ارزش اکولوژیکی و حفاظتی مطلوبی داشت و زیستگاه حیات وحش بود به محدوده منطقه اضافه شد که کریدور (محل اتصال) دو منطقه حفاظت شده قمصر و برزک و کرکس است. 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا  ۹۵ هکتار اراضی حذف شده از پناهگاه حیات وحش موته در محدوده معدن تراورتن بوده است، اظهار کرد: ۹۵ هکتار حذف شده هیچ ارتباطی با معدن و واحد فرآوری موته نداشته است.   

ظهرابی افزود: بخشی از منطقه موته که در جوار شهر گلشهر گلپایگان است و پیش از این حجم زیادی از باطله‌های معادن سنگ در آنجا تخلیه شده بود از موته جدا شده و در حریم شهر گلشهر قرار می‌گیرد.  

وی گفت: حریم بخشی از مناطق که دارای ارزش اکولوژیکی است، اما داخل حریم شهر گلشهر قرار گرفته، براساس تصویب شورای عالی شهرسازی معماری در منطقه کاهش می‌یابد زیرا حد و حدود منطقه موته با حریم شهر گلشهر تداخل داشت از این رو تصمیم بر این شد که به طور مشترک بخش‌های حریم شهر از منطقه خارج شود.  

ظهرابی خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای اجرای سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای اصلاح حد و حدود مناطق است، زیرا براساس بند (ز) ماده ۳۸ برنامه ششم توسعه سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به اصلاح حد و حدود مناطق تحت مدیریت است.  


به گزارش خبرنگار ایمنا، با تصویب شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور یک میلیون و هفتاد هزار هکتار به مساحت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شد. که شامل ۱۳ منطقه تحت مدیریت جدید در هفت استان شامل اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، فارس، کردستان، یزد و خوزستان است. از این مجموعه هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش و دو اثر طبیعی و یک پارک ملی است.

تا پیش از این مساحت مناطق تحت مدیریت این سازمان ۱۷ میلیون و ۷۷۰ هکتار بود که با اضافه شدن این ۱۳ منطقه به ۱۸ میلیون و ۸۴۰ هکتار افزایش یافت. 

بیشتر بخوانید:

ظهرابی: پروانه بهره‌برداری معدن تراورتن موته لغو شد

کد خبر 383477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.