هجرت جشنواره از اصفهان به کرمان

دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان پس از شش دوره برگزاری در شهر اصفهان به کرمان هجرت کرد و به دبیری علی اصغر غلامرضایی از ۱۴ تا ۲۰ مهر ماه ۱۳۷۵ در این شهر برگزار شد. آثار راه یافته به جشنواره در سه بخش رقابتی سینمای ایران، بین الملل و آثار ویدیویی ایران جای گرفته و داوری شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از نکات مهم این دوره، افزایش بخش های جنبی بود که از میان آن ها بخش کودکان و نوجوانان و دفاع مقدس در کنار چشم انداز نقاشی متحرک های سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی، جذاب تر از بقیه ظاهر شدند. در این دوره پانزده فیلم در بخش بلند سینمای ایران به رقابت پرداختند  که از میان آنها میتوان به فیلم هایی نظیر «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی، «کیسه برنج» ساخته محمدعلی طالبی، «خواهران غریب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و «تعطیلات تابستانی» به کارگردانی فریدون حسن پور اشاره که در تاریخ سینما ماندگار شدند.

نقاشی های متحرکی همچون «تبر» ساخته احمد عربانی و «چشم تنگ دنیادار» به کارگردانی نورالدین زرین کلک که هر دو اثر از کارهای ماندگار حوزه انیمیشن ایران به حساب می آیند در این دوره از جشنواره حاضر بودند. همین طور مروری بر آثار کامبوزیا پرتوی، مجید مجیدی و هوشنگ مرادی کرمانی که هر سه از چهره های شاخص سینمای کودک و نوجوان به حساب می‌آیند، در این دوره مورد توجه قرار داشت.

«کیسه برنج» را می توان در ادامه موجی دانست که از نیمه دهه شصت در سینمای ایران ایجاد شده و در نیمه نخست دهه هفتاد به اوج خود رسیده است. فیلم هایی مرتبط با کودکان و نوجوانان که گاه به اشتباه به سمت سیاه نمایی رفته و تصویری از ایران را به مخاطب آن سوی مرزها نشان می داد که واقعی به نظر نمی رسید اما طالبی در «کیسه برنج» به سراغ وجوه انسانی رفته و با پررنگ کردن آن ها، از مرز سیاه نمایی به سلامت عبور کرده است.

«کیسه برنج» هم از آن گروه فیلم هایی است که مقطعی به آن ها فیلم های شریف گفته می شد و پروانه های زرین بهترین فیلم بخش مسابقه سینمای ایران و ویژه هیات داوران بخش بین الملل را نصیب طالبی کرد.

هیات داوران متشکل از عزت الله انتظامی، کمال تبریزی، علی اکبر قاضی نظام، مصطفی رحماندوست و پوران درخشنده بود.

در این دوره آثار ویدیویی بین الملل هم در بخشی جداگانه حضور داشته و مورد داوری قرار گرفتند. تعداد آثار حاضر در بخش آثار ویدیویی ایران ۵۴ فیلم بود. هفتاد و پنج انیمیشن ایرانی ساخته شده از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۴ در قالب بخش «چشم انداز نقاشی متحرک های سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی» در این دوره از جشنواره نمایش داده شدند.

پوستر این دوره به خوبی توانسته بود هجرت جشنواه را نشان دهد و نمادی از شهر کرمان را به دوش کشید تا معرف شهر باشد.

کد خبر 383831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.