نحوه تخصیص اعتبارات دستگاه های اجرایی استان اصفهان

فرماندار اصفهان گفت: اعتبار امسال شهرستان اصفهان نسبت به سال های گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است که امیدواریم امکان تخصیص آن هم فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان اصفهان به منظور بررسی و تصویب پروژه های پیشنهادی و تعیین اعتبار مورد نیاز دستگاه های اجرایی از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای سال ۹۸ به ریاست حسین سیستانی فرماندار اصفهان و با حضور نمایندگان مجلس، مدیران کل و مدیران شهرستان اصفهان، در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

حسین سیستانی در این جلسه اظهار کرد: قانون بودجه هر سال در زمان معین توسط دولت جمع بندی و به مجلس ارائه می شود و در مجلس طی فرآیندی، قانون بودجه تصویب و به رئیس جمهور ارائه شده و در نهایت به استان ها اعلام می شود.

وی افزود: براساس قانون بودجه‌ای که امسال متناسب با شرایط سیاسی و اقتصادی به تصویب رسیده و تعدیلی که در مجلس به دلیل وجود مشکلات در منطقه و تحریم ها در قانون بودجه ایجاد شد، شرایط به نحوی برنامه ریزی شده است که باتوجه به نرخ فروش نفت و پارامتر های دیگر، امکان ایجاد درآمد برای دولت میسر باشد.

فرماندار اصفهان ادامه داد: حدود یک ماه پیش بودجه استان اصفهان معین شد؛ اعتبار امسال شهرستان اصفهان نسبت به سال های گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است که امیدواریم امکان تخصیص آن هم فراهم شود، هر چند  سال های گذشته برخی اعتبارات جاری و عمرانی، کامل تخصیص پیدا نکرده است؛ در قانون بودجه الزاماتی نیز منظور شده که براساس آن محدودیت هایی برای تقسیم و توزیع  بودجه مدنظر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: برای تقسیم بندی بودجه امسال حدود ۶۰۰ نفر ساعت زمان صرف شده است و با توجه به محدودیت های مختلف و منابع موجود و تقاضاهای متعدد، به یک جمع بندی نهایی رسیده ایم. حجم تقاضاها و در خواست اعتبار مدیران برای حوزه‌ها  مسئولیتی، حدود پنج  یا ۱۰ برابر بیشتر از رقم اختصاص یافته است؛ کشور با محدودیت‌هایی روبرو است و همیشه منابع اندک و تقاضا بسیار زیاد است؛ مدیران در تقسیم اعتبار حوزه خود، نقش داشتند و در عین حال نیازمندی مناطق مختلف و متوازن نبودن سرمایه گذاری ها و اقدامات عمرانی اقتضا می‌کرد که هر چند اندک در برخی موارد با اعتبارات محدود به بعضی پروژه‌ها هم توجه شود. در حال حاضر امکان توجه به پروژه جدیدی وجود ندارد و عمدتا پروژه های قبلی تکمیل می شود.

فرماندار اصفهان یادآور شد: بودجه عمرانی کشور امسال نسبت به سال ۹۷ در کل کشور ۹ درصد افزایش پیدا کرده است و بودجه عمرانی استان اصفهان نیز تقریبا بر اساس همین رقم افزایش یافته است. بودجه جاری کشور حدود ۱۸ درصد و بودجه اصفهان در این بخش ۲۸ درصد افزایش یافته است. امیدواریم امسال در بودجه جاری با مشکل کمتری روبرو شویم، هرچند با وجود محدودیت ها ممکن است بودجه جاری نیز دچار چالش هایی شود.این شرایط در گذشته وجود داشته و حتی برخی مواقع حادتر نیز بوده است، اما با مدیریت خوبی که در کشور اعمال شده است به مشکل اساسی به ویژه در بودجه جاری برخورد نکردیم.

سیستانی ادامه داد: در بودجه عمرانی ممکن است نوسانات و تغییراتی تا پایان سال رخ دهد و باید به این مهم توجه داشت که این بودجه عمرانی است که می تواند در امر توسعه کشور به لحاظ اقتصادی و اجتماعی موثر باشد و قطعا وجود بودجه عمرانی در شهرستان می تواند باعث کاهش بیکاری و افزایش اشتغال شود.

وی خاطرنشان کرد: الزمات قانون بودجه‌ای که برای ما تعریف شده، اعتبارات جرائم رانندگی است که از مرکز تقسیم و توزیع شده و هیچ نقشی در توزیع آن نداشته ایم و اعتبارات متوازن نیز بر اساس چند شاخص تقسیم و توزیع شده است که قدرت مانور چندانی روی آن نداریم، سه درصد درآمد حاصل از نفت خام الزاما باید در مناطق محروم استفاده و حداقل پنج درصد نیز باید صرف اجرای طرح های روستایی شود، این الزمات باعث بسته شدن دست مسئولان در خصوص تخصیص اعتبارات شده و در هر صورت طی فرآیندی به جمع بندی  نهایی رسیده ایم که شاید مدیران از این اعتبارات راضی نباشند، اما باید به عنوان واقعیتی موجود بپذیرند.

فرماندار اصفهان گفت: تصمیم گیری برای تصویب بودجه در هر دستگاهی نهایتا توسط کمیته برنامه ریزی شهرستان انجام می شود و هرگونه تغییری در چارچوب قانون بودجه ۹۸ و الزامات قانون بودجه توسط کمیته برنامه ریزی انجام خواهد شد، بنابراین  هیچ دستگاهی نمی تواند تغییری را خود اعمال کند و به هیچ عنوان جابه جایی اعتبار و پروژه امکان پذیر نیست، مگر در فرآیندی دشوار و در صورتی که ضرورت اقتضا کند. مدیران نباید به این میزان اعتبارات در شهرستان ها و استان اکتفا کنند بلکه می توانند با پیگیر ی از برخی منابع اعتباری مرکزی استفاده کنند.

سیتانی تاکید کرد: میزان اعتبار عمرانی امسال شهرستان اصفهان حدود ۷۶ میلیارد تومان است که این مبلغ به سختی تقسیم  و توزیع شده که امید است تا پایان سال تخصیص به همین میزان انجام شود.

کد خبر 383820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.