۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
چرا صورت کودکان جوش می‌زند؟

عوامل بسیاری باعث ایجاد جوش صورت در نوزادان و کودکان می‌شود اما در اکثر مواقع جایی برای نگرانی نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پوست نوزاد تازه متولد شده، مستعد بروز انواع جوش‌هاست. خوشبختانه اکثر این جوش‌ها بی‌ضرر است و به خودی خود از بین می‌رود. در این گزارش با عوامل ایجاد جوش صورت در کودکان و راه‌های پیشگیری از آن آشنا می‌شویم:

کرم ضد آفتاب و تحریک پوست

کرم ضد آفتاب، محفاظ خوبی برای پوست است، اما بعضی از فرمولاسیون‌ها باعث ایجاد مشکلاتی پوستی در کودکان حساس می‌شود. در این موارد کرم‌های ضد آفتاب فاقد اسید "پارآمینوبنزوئیک" (PABA) گزینه‌های مناسب‌تری است، زیرا این  محافظت‌ کننده ممکن است باعث تحریک پوست شود. برای کودکان بالای شش ماه، کرم ضد آفتاب طیف گسترده (broad-spectrum sunscreen) با SPF ۳۰ یا بیشتر توصیه می‌شود. استفاده از یک کرم ضد آفتاب با اکسید روی نیز ایده‌ای مناسب است. برای محافظت از پوست نوزادان کمتر از شش ماه بهتر است والدین از پزشک مشاوره بگیرند.

استفاده از صابون‌های معمولی

استفاد از صابون‌های مایع ضدباکتری ممکن است برای کودکان با خطراتی همراه باشد. عنصر رایج "تریکلوزان" (triclosan) ممکن است برای کودکان دارای پوست حساس، محرک باشد. سازمان غذا و دارو نیز به علت تاثیر این ماده شیمیایی بر رشد و نمو کودکان، آن را تحت بررسی قرار داده‌ است. به گفته محققان برای از بین بردن میکروب‌ها، صابون معمولی و آب نیز به اندازه صابون‌های آنتی‌باکتریال موثر است.

اگزما در اثر استفاده از لوسیون‌ها

نرم نگه‌داشتن پوست نوزاد با لوسیون، کمی وسوسه‌کننده به نظر می‌رسد، اما بعضی از مرطوب‌کننده‌ها حاوی رایحه‌هایی است که پوست‌های حساس، مخصوصا پوست کودکان مبتلا به اگزما را تحریک می‌کند. همچنین، ایجاد مشکلات هورمونی توسط بعضی مواد تشکیل‌دهنده لوسیون‌ها مانند "فتالات‌ها"، موضوعی است که جای بحث دارد. برای پوست‌های خشک استفاده از صابون ملایم، حرکت آهسته و آرام حوله بر پوست پس از حمام کردن کودک و مشورت با پزشک متخصص اطفال توصیه می‌شود.

دستمال مرطوب یا لیف حمام؟

بعضی از دستمال‌های مرطوب یکبار مصرف، به علت دارا بودن الکل و رایحه زیاد، باعث تحریک پوست می‌شود. بعضی از آن‌ها نیز حاوی مواد نگهدارنده‌ است که باعث درماتیت تماسی آلرژیک (Contact dermatitis) می‌شود. در این موارد استفاده از  لیف حمام مرطوب، جایگزین مناسب‌تری است. در هنگام سفر، می‌توان لیف حمام مرطوب را در یک کیسه‌ پلاستیکی زیپ‌دار با خود همراه برد.

ایجاد جوش‌ به علت استفاده از مواد شوینده 

مواد شیمیایی موجود در بعضی از شوینده‌ها ممکن است باعث درماتیت تماسی تحریکی شود. در این صورت به دلیل تماس پوست با مواد محرک مانند شوینده‌ها، جوش‌هایی روی صورت کودکان ایجاد می‌شود. این عارضه در کودکان مبتلا به اگزما شایع‌تر است. برای پیشگیری از بروز درماتیت تماسی باید از مواد شوینده ملایم بدون رایحه و رنگ استفاده کرد. علاوه بر این، به منظور اطمینان از خارج‌شدن بقایای مواد شوینده باید لباس‌های کودک، ملافه‌ها و حوله‌ها حداقل دو بار آبکشی شود.

حساسیت به شامپو و حالت‌ دهنده موی سر

قبل از شستشوی موی کودک باید برچسب ترکیبات آن را بررسی کرد. بعضی رایحه‌ها و مواد شیمیائی موجود در شامپوها و نرم کننده‌های مو، ممکن است باعث ایجاد جوش در پوست سر شود. بررسی‌های محققان نشان داده است بعضی مواد تشکیل دهنده شامپوها مانند فتالات و فرمالدئید، عامل احتمالی ایجاد مشکل در سلامت پوست و موی آن‌هاست. برای پیشگیری از این مشکل، محصولات طبیعی با کمترین رایحه و مواد شیمیایی توصیه می‌شود.

کد خبر 383808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.