بویین‌میاندشت بیمارستان ندارد

بویین میاندشت_لزوم دسترسی همه شهروندان به امکانات بارها از سوی مسئولان مورد تأکید قرار گرفته، اما گاه کورسوی امید مردمی که در انتظار برخورداری از امکاناتی هستند، قربانی بروکراسی اداری و وعده‌های مسئولان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان بویین میاندشت، چندی است مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گرفته‌ است. مناطقی که مردمان آن کمتر طعم رفاه و برخورداری را چشیده‌اند و انتظار دارند جایی در برنامه‌ریزی مدیران داشته باشند.

مردمان بویین‌میاندشت از ۱۵ سال قبل چشم‌انتظار احداث بیمارستان و مرکز دیالیز هستند، آنان وعده‌های زیادی شنیدند که با تغییر هر یک از مدیران به فراموشی سپرده شد، اما حالا روزنه امیدی پیدا شده و نوید روزهایی بهتر را می‌دهد.

احداث بیمارستان هشت سال مسکوت مانده است

محمد صدیق یکی از شهروندان بویین‌میاندشت، می‌گوید: پروژه ساخت دانشگاه پیام نور از ۱۲ سال قبل آغاز شد، اعتباراتی اختصاص پیدا کرد و مردم زمین اهدا کردند. به گفته مسئولان ساختمان ۶۰ درصد پیشرفت کرد، اما پنج سال است که مسکوت مانده و کسی سراغ آن را نمی‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: ساخت بیمارستان ۳۵ تختی شهید مصطفی‌خمینی بویین میاندشت هم هشت سال است که نیمه‌تمام رها شده است، اگر کسی تصادف کند حداقل باید ۱۸۰ کیلومتر فاصله را طی کنند تا به بیمارستان برسد. در خصوص ایجاد مرکز دیالیز هم قول‌هایی داده شد، اما خبری نیست.

شهرستان تنها یک درمانگاه دارد

رضا کیخایی، مدیر شبکه بهداشت و درمان بویین‌میاندشت می‌گوید: مردم زمینی برای احداث مرکز درمانی و زایشگاه به شبکه بهداشت و درمان اهدا کردند. پس از ساخت زایشگاه و مرکز درمانی در سال ۸۰ چون مراجعات زیادی نداشت تعطیل شد و دانشگاه پیام نور استان هم در شهرستان مجوز تأسیس گرفته بود و مکانی نداشت به همین دلیل از طرف فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان وقت با انعقاد قرارداد امانی دو ساله این زمین تحویل دانشگاه پیام‌نور شد.

وی ادامه می‌دهد: پس از دو سال شبکه بهداشت و درمان پیگیر تمدید قرارداد مجدد نشد و با گذشت سال‌ها که بویین میاندشت به شهرستان تبدیل و شبکه بهداشت و درمان آن مستقل شد، پیگیر موضوع شدیم و دانشگاه پیام‌نور ادعای مالکیت داشت، پس از نامه نگاری‌هایی که با دانشگاه پیام‌نور استان در این خصوص انجام شد هم جوابگو نبودند در نتیجه از طریق واحد حقوقی دانشگاه علوم‌پزشکی استان پرونده به کمیته حل اختلافات بین اداری استانداری ارجاع شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بویین‌میاندشت تصریح می‌کند: سرانجام پس از یک سال  بر اساس مستندات طرفین و بررسی‌های انجام شده، مالکیت شبکه بهداشت و درمان بر این ساختمان ثابت و حکم تخلیه دانشگاه پیام‌نور صادر شد.

کیخایی می‌گوید: دانشگاه پیام باید این ساختمان را تخلیه کند و از طرفی برای جلوگیری از تعطیلی این دانشگاه می‌توانند برای سال تحصیلی جدید قرارداد منعقد کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: ساختمان فعلی دانشگاه پیام‌نور برای ایجاد مرکز درمانی و زایشگاه مستهلک شده و استانداردهای لازم را ندارد از طرفی راه‌اندازی زایشگاه و مرکز دیالیز نیاز به کادر درمانی متخصص دارد و تنها با ایجاد یک بیمارستان مجهز می‌توان تجهیزات را نصب و  راه‌اندازی کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بویین‌میاندشت می‌افزاید: مجوز برای احداث بیمارستان مجهز صادر شده، اما مشکل اعتبار وجود دارد. در حال رایزنی هستیم تا از طریق بنیاد علوی کمک شود، زمینی به مساحت شش هکتار در محل زایشگاه قبلی در اختیار داریم که با تخصیص اعتبار عملیات احداث بیمارستان اجرا می‌شود.

کیخایی می‌گوید: این شهرستان تنها یک درمانگاه شبانه‌روزی دارد که جور کمبودهای درمانی را می‌کشد و به دلیل آمار کم زایمان، متخصص زنان و زایمان را نمی‌توان به صورت تمام‌وقت مستقر کرد، پیشگیری‌ و مراقبت از مادران باردار تا زمان زایمان در خانه‌های بهداشت با حساسیت ویژه‌ای پیگیری می‌شود تا جایی که با گذشت چهار سال از ایجاد شبکه بهداشت و درمان در شهرستان تاکنون هیچ‌گونه مرگ مادر یا نوزاد اتفاق نیفتاده است و برای زایمان به بیمارستان‌ شهرستان‌های اطراف یا اصفهان ارجاع می‌دهیم، مصدومان تصادفات حاد هم به بیمارستان شهید رجایی داران اعزام می‌شوند.

ساختمان دانشگاه تکمیل می‌شود

امیر فرخزادی، رییس دانشگاه پیام‌نور بویین‌میاندشت تصریح می‌کند: ساختمان جدی دانشگاه پیام نور ۶۰ درصد پیشرفت دارد که براساس پیگیری‌ها قرار است اعتباراتی برای تکمیل آن اختصاص داده شود از طرفی دریافت تسهیلات منوط به داشتن سند است که با پیگیری‌ها در تهران و استان دستور صدور سند به اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ابلاغ شده، اما صدور سند نیازمند طی مراحل قانونی است.

وی می‌گوید: پس از صدور سند آن را در گرو بانک قرار می‌دهیم تا امکان اخذ تسهیلات فراهم شود. به مسئولان شبکه بهداشت پیشنهاد دادیم ساختمانی که برای دانشگاه در حال احداث است را به جای این مرکز تملک کنند، اما نپذیرفتند.

رییس دانشگاه پیام‌نور بویین‌میاندشت خاطرنشان می‌کند: سال گذشته شبکه بهداشت حکم تخلیه گرفته است، اگر سند دریافت شود وام دریافت می‌کنیم و ساخت و ساز شروع می‌شود. مسئولان نسبت به تأمین اعتبار برای تکمیل ساختمان پیام‌نور کم‌لطفی کردند، برای تکمیل کامل ساختمان یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فرخزادی می‌گوید: در صورت تأمین بودجه برای تکمیل دانشگاه اواخر امسال ساختمان جدید تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد، اکنون ۲۸۰ دانشجو با ۱۱ رشته تحصیلی مشغول هستند.

ساخت بیمارستان، شاه‌کلید رفع معضلات درمانی 

اکبر ترکی، نماینده مردم بویین‌میاندشت، چادگان، فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: دانشگاه پیام نور ۲۰ سال که زمین آموزشگاه بهورزی و زمین زایشگاه شهرستان را تملک کرده و مسئولان آن قول دادند که از ابتدای سال ۹۸ هم زمین بهورزی و زایشگاه را تحویل دهند که بیمارستان در آن ساخته شود، اما هنوز تخلیه نشده است.

وی می‌افزاید: در دو سال اخیر با پیگیری در وزارت بهداشت با دستوری وزیر بهداشت قرار شد یک بیمارستان در محل آموزشگاه بهورزی و زایشگاه قدیم که اکنون در دست دانشگاه پیام نور است احداث شود. این دستور نهایی شده و به صورت مشارکتی توسط معاونت بهداشت و بنیاد علوی در سال ۹۸ اجرایی خواهد شد.

نماینده مردم بویین‌میاندشت، چادگان، فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: خیران مبلغی برای خرید چهار تخت دیالیز کمک کرده‌اند، اما نظر وزارت بهداشت و درمان این است که باید بیمارستان ایجاد و سپی مرکز دیالیز راه‌اندازی شود. 

ترکی می‌گوید: برای ایجاد یک مرکز اورژانس ۱۱۵ در ماهورک پیگیر شدیم و دو آمبولانس هم درخواست کردیم، امیدواریم با ساخت بیمارستان و اورژانس مشکلات بهداشت و درمان منطقه برطرف شود.

کد خبر 383760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.