نقوی حسینی: کریمی قدوسی ایرانی الاصل نیست

تحولات حائز اهمیت امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی پیش رو مطالعه کنید.

برگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

هیچ مسیری جز صندوق رای برای اصلاح جامعه وجود ندارد

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور پیرامون اظهارات اخیر رئیس دولت اصلاحات گفت: به نظر من مطالب ایشان بسیار متین، دقیق و با شناخت عمیقی است که ایشان از جامعه ایران و مناسبات سیاسی داخلی کشور و همین طور وضع فعلی جامعه دارند. ما هیچ مسیری را جز صندوق رای برای تغییر و اصلاح جامعه نمی شناسیم و به همین دلیل سیاست ورزی و حضور و مشارکت فعال در انتخابات برای ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، اما این مشارکت فعال  الزاماتی دارد، واقعیت این است که اگر قرار باشد تمام اصلاح طلبان رد صلاحیت شوند و نتوانند مشارکت سیاسی داشته باشند، اصل موضوع منتفی می شود. مساله این است که اصلاح طلبان هم بتوانند برای حضور در مناسبات سیاسی و اجرایی کشور در انتخابات حضور و مشارکت موثر چه در همراهی و ائتلاف با دولت و چه به صورت مستقل داشته باشند.

کنایه واعظی به کریمی قدوسی

محمود واعظی درباره انتشار فهرست دوتابعیتی‌ها از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: ایشان دو سه سال بود که می‌گفت: من لیست دوتابعیتی‌ها را دارم. ما خوشحال شدیم از اینکه ایشان بالاخره این لیست را منتشر کرد. جلوی هر کدام این فهرست اسامی نوشته؛ احتمالاً، بر اساس شواهد و قرائن. معنای این جدول این است که شما بر اساس احتمال و شواهد راجع به هر موجودی در هر جای دنیا هر چیزی را می‌توانید، مطرح کنید. رئیس دفتر رئیس جمهوری اضافه کرد: معلوم می‌شود که حرف‌هایی که این آقایان می‌زنند، هیچکدام پایه و اساس ندارد که نمونه اش همین است. به نظر می‌رسد این افراد به دلیل اینکه نمی‌دانیم ریشه‌شان چیست و از کجا آمده، این حرف‌ها را مطرح می‌کنند تا کسی در مورد خود آن‌ها چیزی نگوید.

آذری جهرمی: من هم دو تابعیتی ام

 با اینکه اسم آذری جهرمی در لیست دو تابعیتی‌هایی که کریمی قدوسی منتشر کرده، نبود اما در این باره واکنش نشان داد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته با کنایه درباره لیست دو تابعیتی هایی که کریمی قدوسی منتشر کرده به خبرنگاری گفت: من هم دو تابعیتی هستم، «جهرم و تهران».

 شورای نگهبان با افکار آقای جنتی عمل می کند، راهی جز تحمل نیست

علی مطهری، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رئیس دولت اصلاحات و همچنین نقد و نظرهای گوناگون در جبهه اصلاحات در مواجهه با انتخابات پیش رو گفت: هرچند من نماینده جریان اصلاحات نیستم، اما به نظرم اصلاح طلبان باید به طور فعال و گسترده در انتخابات شرکت کنند ما تجربه ای در مجلس نهم داشتیم که عملا اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کردند و دیدیم که به ضرر کشور شد. در آن مجلس اقلیت خیلی کمی از آن‌ها حضور داشتند. حتی وضعیت بدتر از مجلس هشتم شد. بنابراین شرکت نکردن در انتخابات به نظرم درست نیست. مطهری با اشاره رد صلاحیت چهره‌های شاخص جریان اصلاحات در انتخابات‌های گذشته گفت: به هر حال ظاهرا چاره ای از رد صلاحیت های شورای نگهبان نیست. فعلا هم کاری نمی‌شود کرد. شورای نگهبان بیشتر با افکار آقای جنتی عمل می‌کند و تا زمانی که ترکیب شورای نگهبان تغییر نکند، راهی جز این نیست و باید تحمل کنیم.

تابعیت کاشنگتن سیتی را دارم

نمکی درباره ادعای کریمی قدوسی مبنی بر دو تابعیتی بودن وزیر بهداشت گفت: قبل از انقلاب که دانشجو بودم همه قبل از عید می‌گفتند به فرانسه یا انگلیس سفر می‌کنم، من هم که بچه کاشان بودم به مزاح می‌گفتم می‌روم کاشنگتن سیتی. احتمالا این نماینده خبرهای آن دوران را یادش است. او ادامه داد: من نفس کشیدن در این سرزمین را همیشه به تابعیت‌های دنیا ترجیح دادم. این اخبار کذب محض است و تقارن این حرف‌ها را وقتی با سایر بحث‌ها، کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم که قضیه چیست. وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه این اخبار تخریب دولت است، خاطر نشان کرد: آنقدر کارهای نکرده برای مردم در حوزه بهداشت، درمان و دارو داریم که دیگر صلاح نمی‌دانیم که با این حرف‌ها خود را مشغول کنیم. این‌ها تخریب من و سایر اعضای دولت است.

لیست امید یک تجربه ناموفق بود

محسن مهرعلیزاده معاون رئیس دولت اصلاحات درباره بستن لیست حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم هم گفت: با توجه به این که جریان اصلاحات یک جریان قوی و مطرح روز بود و تعداد خیلی زیادی از مردم هم استقبال می‌کردند، برای چنین جریانی بستن لیست حداقلی زیبنده نبود و گمان می‌کردیم از میان افرادی که تأیید صلاحیت شدند، می‌شود افراد را جمع کرد. اگر فضاهای کاری برای احزاب بیشتر باز بود که می‌توانستند بیشتر فعال باشند و نیروهای خود را بسازند، چنین نقیصه‌ای به وجود نمی‌آمد. وی هم‌چنین با اشاره به تجربه ناموفق لیست امید گفت: من می‌توانم بگویم لیست امید یک تجربه ناموفق برای کل روند تصمیم‌گیری و اجرا در انتخابات بود. شما نمی‌توانید یک کشتی گیر بفرستید مسابقه بدهد و شما یک دست و یک پایش را ببندید و بعد بگویید تجربه ناموفقی بود و تو نتوانستی کاری بکنی. روند کار باید صحیح باشد. اصلاح طلب‌ها در یک روند مشخص افراد خود را به جامعه معرفی می‌کنند. لیستی از افرادی که در نظام کار می‌کنند و شناخته شده‌اند، تهیه می‌کنید، رد صلاحیت می‌شوند و می‌گویید که از میان نیروهای آزاد انتخاب کنید.

با چقدر حقوق می‌شود زندگی آبرومندانه داشت؟

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس در نطق میان دستور خود گفت: در تهران و بعضی از شهرستان‌های دیگر با حقوق ماهیانه کمتر از هفت یا هشت میلیون تومان نمی‌توان زندگی آبرومندانه داشت، قیمت مواد غذایی و هزینه‌های زندگی در کشور گران‌تر از کشورهای غربی است، اما دریافتی مردم حداکثر یک بیستم آنجاست... علی اکبری، نماینده شیراز در این باره گفت: نمی‌دانم استدلال این سخن چیست؟ اما این رقم نسبی است و با توجه به توقعات افراد از زندگی، متفاوت است. یحیی کمال پور، نماینده جیرفت و عنبرآباد هم در این زمینه گفت: خیلی نمی‌خواهم واژه آبرومند را تایید یا نقض کنم، اما در همه شهرهای کشور به ویژه تهران، شرایط زندگی برای مردم سخت است. در جنوبی‌ترین نقطه تهران با درآمد دو، سه میلیون تومان به سختی می‌توان زندگی کرد.

روایت نماینده جبهه پایداری از انصراف عجیب حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان/ خیلی طبیعی بود

حجّت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات علی مطهری مبنی بر دخالت‌ برخی اعضای شورای نگهبان در روند انتخاب گزینه‌های حقوق‌دان شورای نگهبان، گفت: من متأسفم که برخی در مجلس با نگاه سوء ظن به همه مسائل نگاه می‌کنند.در بسیاری از مقاطع شاهد این هستیم که نماینده‌هایی که خود را برای عرصه‌های مختلف نامزد می‌کنند، به علل گوناگون از کاندیداتوری انصراف می‌دهند یا به نفع سایر همکاران کنار می‌کشند. گاهی هم مشاهده شده که نماینده‌ای، شرایط را برای رأی‌آوری خودش مناسب نمی‌بیند و انصراف می‌دهد. هیچ منع قانونی هم در این زمینه وجود ندارد.

کریمی قدوسی تابعیت ایرانی دارد، اما ایرانی الاصل نیست

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص "اظهارنظرها درباره نداشتن تابعیت ایرانی کریمی قدوسی" گفت: در اینکه کریمی قدوسی ایرانی است و شناسنامه ایرانی و تابعیت ایرانی دارد تردیدی وجود ندارد. بین استان خراسان و سیستان بلوچستان با کشورهای همسایه مراودات زیادی وجود داشته است. خیلی از کسانی که در آن طرف مرز بوده اند به داخل ایران آمدند و شناسنامه و تابعیت ایران را دریافت کردند. در ایرانی بودن آقای کریمی قدوسی بحثی نیست؛ اما در اینکه ایرانی الاصل باشند بحث وجود دارد. اگر کاندیدای ریاست جمهوری شوند حتما رد می‌شوند، اما ایشان تابعیت ایران و شناسنامه ایران دارند.

بایستی سازوکار بستن لیست تغییر اساسی کند

تاجرنیا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه «در انتخابات قبلی کسانی در لیست قرار گرفتند که حتی سابقه یک روز کار حزبی نداشتند» گفت: «اینکه افرادی کارشناس خوبی هستند به منزله این نیست که می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های کلان مسائل را همه‌جانبه نگاه کنند. واقعیت این است که نمایندگی مجلس و عضویت در شورای شهر تهران جایگاهی است که باید افراد را همه‌جانبه نگر کند. اگر در عمر کوتاه شورای شهر تعویض سه شهردار را مشاهده می‌کنیم و یا برخی تصمیمات به دلیل عدم کارشناسی تغییر می‌کند نشان دهند این است که همکاران و دوستانی به آنجا راه پیدا کرده‌اند که نتوانسته‌اند نسبت به وظایف خود نگاه همه جانبه داشته باشند» وی افزود: «در مجلس به همین دلیل و به دلیل رد صلاحیت چهره‌های شناخته شده با مجلسی مواجه شدیم که بر حسب ظاهر لیست امید در آن اکثریت قابل ملاحظه‌ای داشت، اما در عمل فراکسیون امید یکی از غیرتاثیرگذارترین فراکسیون‌ها در مجلس بود.» این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه راهکار عدم ارائه لیست مشابه در انتخابات آتی مجلس چیست؟ گفت: «از نظر من بایستی سازوکار بستن لیست تغییر اساسی کند و کسانی در لیست قرار بگیرند که یک حزب شناخته شده با وزن مشخص بتواند آنان را تضمین کند و نسبت به رفتارهای آنان پاسخگو باشد. اینکه ما می‌شنویم در انتخابات‌های مختلف مجلس برخی اعضای لیست امید با اعضای فراکسیون‌های دیگر هماهنگ می‌شوند نشان‌دهند این است که  افراد با استحکام در مواضع اصلاح طلبی در لیست نبوده‌اند.»

کد خبر 383675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.