رونق تولید به همکاری و تسهیلگری مسئولان نیاز دارد

فعالان اقتصادی و صنعتگران شهرک صنعتی بزرگ اصفهان، در نشست روز گذشته خود با استاندار مشکلاتی را مطرح کردند که نداشتن همکاری های لازم و سنگ اندازی مسئولان اصفهان مهمترین آنها بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته، چهارشنبه – دوم مرداد ماه – استاندار اصفهان پس از بازدید برخی واحدهای صنعتی شهرک صنعتی بزرگ اصفهان در علویجه، به همران مدیران ارشد استان پای صحبت فعالان و صنعتگران حاضر در این شهرک نشست. در این جلسه فعالان اقتصادی به بیان مشکلات این شهرک و موانع موجود برای رونق بیش از پیش تولید پرداختند و استاندار و مسئولان استانی نیز با آنها در این زمینه گفت‌وگو کردند.

کارشکنی مسئولان بیش از تحریم‌ها صنعت را زمین‌گیر کرده‌ است

حسن منصوریان قائم مقام مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان (مپنا)، از اجرایی نشدن طرح توسعه این شرکت به دلیل نبود مجوز از سوی اداره کل محیط زیست استان اصفهان گله مند است و می‌گوید: مدیران مپنا در زمان تاسیس تمایل داشتند این شرکت در سلفچگان تاسیس شود، اما در نهایت با پیگیری‌های انجام شده این شرکت در اصفهان تاسیس شد، از سال ۱۳۸۹، ۲۵ هکتار زمین در کنار شرکت خریداری شده تا طرح توسعه شرکت در آن اجرایی شود.

وی می‌افزاید: جریمه‌هایی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برای ما در نظر می‌گیرد در سایر شهرها وجود ندارد، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای راه اندازی واحدهای توسعه و واحد سند پلاست این شرکت نیاز است که انجام آن در مدت شش ماهه‌ای که سازمان محیط زیست برای ما در نظر گرفته‌است، امکانپذیر نیست.

قائم مقام مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات سپاهان با بیان اینکه شرایط کسب و کار به اندازه کافی پیچیده بوده و امید است مسئولان گره تازه به آن اضافه نکنند، می‌گوید: سختی‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها متحمل می‌شویم اما کارشکنی مسئولان استان اصفهان بیش از تحریم‌ها، ما را زمین‌گیر کرده است، نیازمند حمایت مسئولان هستیم، اما متاسفانه بستر و یکپارچگی در این استان آماده نیست باید بترسیم از روزی که صنعتگران از اصفهان مهاجرت کنند.

منصوریان ادامه می‌دهد: در این شرکت تجهیزات نیروگاه‌ها را تولید می‌کنیم، اولین آب‌شیرین کن کشور که همزمان آب و برق تولید می‌کند در این شرکت تولید شد، این واحد در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید.

به گفته وی از ۸۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور، ۵۰ هزار مگاوات آن توسط مپنا تولید شده ‌است هم اکنون نیز ما امکان تولید و تجهیز نیروگاه‌های جدید را داریم ، اما مشکلی که وجود دارد این است که تولید و تجهیز ظرفیت نیروگاهی جدید که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد، برای فقط سه ماه که پیک مصرف برق است، توجیه اقتصادی ندارد.

وی می‌گوید: شرکت ما سالانه ۲۱ هزار تن محصول تولید می‌کند، که زیر ساخت جاده‌ای شهرک پاسخگوی حمل و نقل تولیدات این شرکت نیست.

منصوریان تصریح می کند: در این شهرک طرح توسعه‌ای داریم که می‌توانیم بیش از دو هزار نفر نیرو را به کار بگیریم، اما برای توسعه نیاز به برق داریم، اکنون اداره کل برق منطقه‌ای تقاضای پرداخت ۳۶۰ میلیون تومان هزینه برای احداث پست در این شهرک از ما دارد، نمی‌دانستیم برای ایجاد پست برق در شهرک باید این مبلغ را پرداخت کنیم، ضمن اینکه توان پرداخت این مبلغ را نداریم.

مشکل، فعالیت نداشتن آنهایی است که مجوز دارند

ایرج حشمتی، مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست اصفهان می‌گوید در این شهرک ۵۶۲ مجوز احداث دادیم، ۱۷۵ واحد بهره برداری شد، ۹۰ واحد کار می‌کنند، بنابراین در این شهرک ۳۸۷ نفر باوجود داشتن مجوز هیچ کاری نمی‌کنند، آنها باید پاسخگو باشند.

وی تاکید می‌کند: شرکتی در این شهرک وجود دارد که شش دوره برنامه زمان بندی برای اجرای تعهدات آلایندگی آن تعیین کرده‌ایم اما هیچ قدمی برای سلامت شرکت و سایر شرکت‌های فعال این شهرک برداشته نشده است، نمی‌توانیم بیش از این مساعدت کنیم.

حشمتی با بیان اینکه بیش از یکسال است به این شرکت فرصت لازم را داده‌ایم اما توجهی به تذکرات نشده‌است، تاکید می‌کند: ما هر کمک که می‌توانستیم به این شرکت دادیم شرکت مپنا تصفیه خانه نیز ندارد اما به آن مجوز دادیم تا به تولید رونق بخشیم.

روندهای معیوب اداری مانع رونق تولید است

حسن فتاحی یکی از فعالان اقتصادی که در زمینه تولید شیر خشک فعالیت می‌کند، می‌گوید: در این واحد تولیدی برای شش هزار و ۷۰۰ نفر می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم، سرمایه گذاران آماده انجام کار هستند اما حمایت مسئولان را لازم داریم.

وی با بیان اینکه روندهای معیوب اداری مانع اصلی رونق تولید است، می‌افزاید: تولیدکنندگان تمام توان خود را برای رونق تولید به کار گرفته اند اما مدیران استان باید همراهی کنند تا تولید و اشتغال رونق بگیرد.

به عقیده این فعال اقتصادی، امروز در بحران قرار داریم و باید بستر اشتغال را فراهم کنیم تا فساد را کاهش دهیم و اگر می‌خواهیم رونق تولید عملی شود، مسئولان باید تولید کننده را دریابند.

اشتغال، دغدغه مشترک برای مقابله با تحریم‌ها است

 یکی دیگر از فعالان اقتصادی با اشاره به اینکه دوم مرداد ماه روز صنعت نامگذاری شده‌است، می‌گوید: برای رسیدگی به مشکلات صنعت نیاز است که به جای امروز هر روز را "صنعت" بنامیم.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی دغدغه همه مسئولان اشتغال است، می‌افزاید: تمام سیاست‌ها معطوف به اشتغال است و هدف تحریم‌ها حذف اشتغال و این مهم فقط در سایه رونق صنعت به دست می‌آید بنابراین برای دست یابی به اشتغال باید سیاست گذاری مناسبی داشته باشیم.

صنعت اصفهان سال‌ها قبل از زاینده‌رود خشک شده‌ است

نایب رییس انجمن مدیران صنایع استان اصفهان تاکید می‌کند: همه دغدغه خشک شدن رودخانه زاینده رود را دارند اما قبل از رودخانه، صنعت اصفهان خشک شده است که گویا هیچ کدام از مسئولان دغدغه آن را تاکنون نداشته اند، اگر امروز در استان اصفهان بیشترین حجم بیکاری را داریم راه حل آن فقط رشد صنعت استان است.

هنرمند می‌گوید: با تعدادی از سرشاخه‌های کار آفرین می‌توانیم صنعت استان را رشد دهیم اما در سال‌های گذشته سرشاخه های کارآفرینی استان به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند بهترین راه برای از بین بردن بیکاری تعیین شاخص ایجاد اشتغال برای سازمان‌های مختلف است تا هر سازمان وظیفه خود بداند در مدت مشخص، تعداد معینی اشتغال ایجاد کند.

وی می‌افزاید: صنعتگران اصفهانی در این شهرک بسیاری از واحدها به دلیل مسائل مالی وسرمایه گذاری با وجود داشتن طرح با مشکلات روبه رو هستند و می‌گویند بانک‌ها حاضر نیستند زمین شهرک را در رهن بگیرند تا برای توسعه،  وام در اختیار صنعتگران بگذارند، بیش از ۹۰ درصد واحدهای این شهرک با این مشکل روبه‌و هستند.

نایب رییس انجمن مدیران صنایع استان اصفهان معتقد است اگر کارگروه ویژه اشتغال تشکیل و رصد شود می‌توان به بهبود وضعیت صنعت امیدوار بود.

حذف سود مرکب بانک‌ها با مصوبه جدید مجلس

در این جلسه حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و برخوار در مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با مشکلات به وجود امده از بهره مرکب، می‌گوید: بهره مرکب جنگ با خدا است مجلس تا کنون در این جهت اقداماتی را انجام داده است اما مصوبه جدید مجلس روز سه شنبه ارائه شد و رییس کل بانک مرکزی نیز برای اجرای آن پیشقدم شده است.

وی می‌افزاید: بر اساس این مصوبه اشخاص حقیقی که تا ۵۰۰ میلیون تومان وام گرفته اند و اشخاص حقوقی تا دو میلیارد تومان، شامل سود مرکب در گذشته از ابتدای سال ۱۳۹۳ شامل نمی‌شوند و قرار شده است بانک مرکزی به فوریت این مصوبه را به بانک‌های عامل ابلاغ کند.

نماینده مردم شاهین‌شهر و برخوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات شهرک صنعتی بزرگ اصفهان به درخواست‌های سرمایه‌گذاران شهرک شمال از اداره کل راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: بهتر است اداره جاده دسترسی شهرک شمال به اتوبان اصفهان – تهران در مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی باشد، تقاطع غیر هم‌سطح  از سه‌راهی پلیس‌راه شاهین‌شهر به اتوبان علویجه متصل و یک دهنه زیرگذر از انتهای جاده اختصاصی شهرک صنعتی شمال به شاهین‌شهر در نزدیکی بیمارستان گلدیس این شهر احداث شود.

حاجی دلیگانی می‌افزاید: انتهای جاده ای که از شهرک فناوری به اتوبان آزادگان وصل می‌شود روبه روی آخرین خیابان شهرک گلدیس است، سه سال پیش قرار شد، یک پل غیر همسطح طراحی شود و به صورت مشارکتی بین شهرداری، شرکت شهرک‌ها و راهداری ساخته شود، اگر این پل احداث شود، مشکل مردم گلدیس نیز حل شده، همچنین مسیر شهرک به گلدیس بیش از هشت کیلومتر نزدیک‌تر می‌شود.

وی از اداره کل راه و شهرسازی درخواست کرد به طرح پل غیرهمسطح روبه‌روی پلیس راه در وزارت راه و شهرسازی داده شد، اما اجرایی نشده است، طرح تقاطع غیرهمسطح از جاده کنار گذر غرب تا سه راهی پلیس راه وهمچنین بررسی مشکلاتی که در دسترسی‌ها به این شهرک با توجه به دو بانده بودن جاده وجود دارد مساعدت لازم را به عمل آورد.

راه‌اندازی پست ۴۰۰ مگاوات شهرک صنعتی شمال تا پایان مهرماه

رسول موسی رضایی، مدیر کل برق منطقه استان اصفهان، با اعلام اینکه این شرکت آمادگی دارد، پست ۴۰۰ مگاوات شهرک صنعتی بزرگ اصفهان را تا دو ماه آینده راه‌اندازی کند، می‌گوید: طرح توسعه پست‌های شهرک برای تامین برق با احداث یک پست ۴۰۰  مگاوات در ضلع جنوب شرقی در حال اجرا است که ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری روی آن انجام شده است و امیدواریم تا دو ماه آینده وارد مدار شود.

 وی می‌افزاید: پس از راه‌اندازی این پست به لحاظ ظرفیت واگذاری برق به واحدهای بزرگ انرژی‌بر مشکلی نخواهیم داشت، اما اگر قرار شود یک صنعت بزرگ در شهرک احداث شود نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز آن باشیم.

به عقیده مدیر کل برق منطقه ای استان اصفهان ظرفیت خطوط، و عملیات توسعه پست‌ها که در استان اصفهان وجود دارد در هیچ استانی وجود ندارد، بنابراین به لحاظ زیرساخت، اصفهان بهترین شرایط برای سرمایه گذاری صنعتگران را دارد.

موسی رضایی به توافقنامه‌ای که بین شرکت برق منطقه‌ای و شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان منعقد شده‌است، اشاره کرده و می‌گوید: بر اساس این توافقنامه برای شهرک صنعتی بزرگ اصفهان، ۲۰ درصد آورده را صنعتگر، ۳۰ درصد شرکت شهرک‌ها، و ۵۰ درصد سهم برق منطقه ای است تا احداث پست ۴۰۰ مگاوات تسریع شود.

وی ادامه می‌دهد: در طرح ملی انتقال که از طریق سازمان برنامه بودجه کشور به ما ابلاغ شد همه پروژه‌هایی که انجام می‌دهیم تعریف شده و ردیف اعتبار دارد و در این طرح توصیه شده که منابع مورد نیاز برای شهرک‌های صنعتی توسط شرکت شهرک‌ها تامین شود، زیر ساخت لازم را داریم اما منابع لازم برای احداث پست باید فراهم شود.

مدیر کل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان می‌گوید: منتظریم توافقمان با شرکت شهرک‌ها نهایی شود تا برق را در اختیار این شهرک بگذاریم، ظرفیت برق تا پایان مهر دو برابر می‌شود.

محمد جواد بگی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در خصوص احداث پست برق در شهرک بزرگ صنعتی می‌گوید: این طرح بیش از ۲۰ سال است که اجرایی نشده اما براساس توافق انجام شده فقط با هدف تسریع در عملیات اجرای آن بود زیرا اگر احداث این پست امروز اتفاق نیفتد با تحریم‌هایی که با آن رو به رو هستیم در سال آینده هزینه آن چند برابر می‌شود از صنعتگران می‌خواهیم ما را در احداث این پست یاری دهند.

مساعدت بانک ملی برای ایجاد شعبه‌ای در شهرک صنعتی شمال

ابوالقاسم نصیری، مدیر کل بانک ملی استان اصفهان در باره احداث شعبه ای از این بانک در شهرک صنعتی بزرگ اصفهان می‌گوید: برای ایجاد شعبه ای از این بانک در این شهرک هیچ مشکلی نداریم و اگر مکانی در اختیار ما قرار داده شده و نیروی انتظامی امنیت آن را تضمین کند شعبه بانک ملی را در این شهرک راه اندازی خواهد شد.

به دستور استاندار اصفهان مقرر شد فرماندار شاهین شهر تا ۱۵ مرداد ماه ضمانت لازم برای این ایجاد شعبه بانک ملی در این منطقه را ارائه دهد.

نصیری همچنین درباره اظهارات یکی از فعالان مبنی بر به رهن نگرفتن زمین‌های این شهرک در بانک‌ها تاکید می‌کند: در بسته اعتباری برای تسهیلات سرمایه ثابت، مستلزم آن است که محل اجرای طرح را رهن بگیریم،  اگر موردی وجود دارد برای رفع آن اقدام خواهیم کرد.

وی همچنین در ارتباط با سرمایه در گردش می‌گوید: تامین این مهم از طرف بانک‌ها برای واحدهای تعطیل شده نیازمند است گواهی مالیاتی که در آن تعطیلی واحد را تایید کند، همچنین شاخص‌های مالی برای واحد هایی که کار می‌کنند تعیین کننده مبنای سرمایه در گردش است.

نصیری تاکید می‌کند: بخشی از مصوبات که خارج از اختیارات استانی است را باید از ادارات مرکزی پیگیر باشید اما مواردی که در حوزه اختیارات استانی باشد را پیگیر خواهیم شد.

مدیران استانی شرایط جنگی را نپذیرفته‌اند

یکی از صنعتگران می‌گوید مدیران دولتی استان اصفهان هیچ کدام احساس حضور در شرایط جنگی ندارند، واحدهای ما به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل شده‌است خط مقدم اقتصاد ما هستیم که در حال جنگ هستیم اما مسئولان هیچ کمکی به ما نمی‌کنند قوانین هر بار سختگیرانه تر می‌شود که ما را زمین‌گیر کرده است.

وی می‌افزاید: اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان ایران با مشکلات زیادی رو به رو بوده و وضعیت شهرک های صنعتی آن تاسف بار است، بسیاری از همکاری هایی که در سایر استان ها انجام می‌شود در استان اصفهان صورت نمی‌گیرد و سنگ اندازی‌های زیادی انجام می‌شود، دیر کرد بانک‌ها با بهره مرکب محاسبه می‌شود و مشکلات سند گذاری نیز بسیار زیاد است.

 در این بخش از جلسه استاندار از روسای بانک‌های کشاورزی، ملت، توسعه تعاون دعوت کرد و خواست که نویدی را به صنعتگران بدهند.

رییس بانک ملی عنوان می‌کند: عمده مشکلات تامین منابع برای توسعه واحدهای تولیدی بود که با حضور رییس کل بانک مرکزی دستور دادند هر یک از بانک‌های استان اعتبارات شان را دو تا سه برابر افزایش دهند همچنین شاخص های مالی نیز قرار شد در یک ماه آینده نسبت به صورت‌های مالی انجام شود که در صورت انجام بیش از ۸۰ درصد مشکلات مالی و بانکی استان حل خواهد شد.

رییس بانک ملت نیز می‌گوید: در جلسات ستاد تسهیل همواره در تلاش هستیم قوانینی که دست و پاگیر تولید است را دور بزنیم تا به تولید کنندگان کمک کنیم.

رییس بانک کشاورزی تاکید می‌کند: تمامی تبصره ها و بودجه‌های بانک کشاورزی مربوط به بخش کشاورزی است، سال گذشته تعداد طرح های اشتغال روستایی که به ما معرفی شد دو برابر اعتبار استان بود اما تعداد زیادی افراد که مصوبه کارگروه را نیز داشتند به دلیل نبود اعتبار حتی به شعب معرفی نشدند.

رییس بانک توسعه تعاون نیز از آمادگی این بانک برای پرداخت تسهیلات خبر می‌دهد و می‌گوید: در بانک توسعه تعاون برای ارائه تسهیلات سرمایه در گردش مشکلی نداریم اما مشکلی که وجود دارد تعیین شاخص ها است ما بسته حمایتی نیز تعریف کرده ایم و از نظر بودجه نیز مشکلی نداریم.

تهیه بسته حمایتی مالیاتی برای اولین بار در کشور

بهروز مهدلو، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان نیز در این جلسه می‌گوید: اگر مشکلی استانی است ما درصدد حل آن هستیم، اداره کل مالیاتی استان اصفهان در ابتدای سال جاری هر اختیار قانونی که می‌توانست تسهیلات حمایتی به صنایع بدهد طی بسته حمایتی در ۱۴ بند به شورای گفت‌و گو ارائه کرد که  به تصویب این شورا رسید و به تمام ادارات کل استان ابلاغ شد.

وی می‌افزاید: این بسته حمایتی برای اولین بار در کشور ارائه شده و هیچ استانی تا کنون چنین بسته‌ای ارائه نکرده‌ است و بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی واحدهای تولیدی یکی از بندهای این بسته حمایتی است.

مجبوریم مالیات‌های نجومی بپردازیم

یک تولید کننده می‌گوید: با وجود شعارهایی که برای رونق صادرات داده می‌شود هنوز هم موظف به پرداخت مالیات‌های نجومی هستیم.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان در پاسخ به این تولید کننده می‌گوید: صادرات و ارزش افزوده از پرداخت مالیات معاف است و اگر مبلغی پرداخت شده باشد استرداد می‌شود همچنان که در سال گذشته ۲۴۰ میلیون تومان مالیات در اصفهان استرداد شد مشکلات موردی نیز به دلیل اشتباهاتی است که در مرحله ثبت اتفاق افتاده است.

همچنین در پایان این جلسه محمد گورابی، مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان درباره بسته حمایتی این سازمان اظهار کرد: بسته حمایتی بی نظیری برای بخشودگی جرائم ارائه شده و مشوق بیمه ای برای به‌کارگیری افراد تحصیل کرده در نظر گرفته شده است.

وی اضافه می‌کند: بستر لازم برای بهبود مشکلات صنایع فراهم است، بنابراین استان اصفهان می‌تواند بهترین الگوی صنایع برای کل کشور باشد.

کد خبر 383583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.