دیپلماسی برای صلح

پیام روحانی به مکرون، ابراز تاسف از سخنان نژاد پرستانه ترامپ، این بار درباره افغانستان، تبریک و توصیه ظریف به بوریس جانسون، همتای سابقش و نخست وزیر فعلی انگلیس و ابراز نگرانی ایران در خصوص وضعیت سلامت شیخ ابراهیم زکزاکی؛ از جمله اخبار برجسته دستگاه دیپلماسی کشور طی هفته جاری بوده است.

سیاست خارجی از مهمترین ارکان یک نظام حکومتی محسوب می شود، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبر رسانی و آگاهی بخشی خود در نظر دارد آخرین اخبار سیاست خارجی را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین موضعگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور و تحولات سیاست خارجی را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

پیام روحانی به مکرون رسید

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به پاریس، پیام حسن روحانی را تقدیم امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه کرد.

سید عباس عراقچی، فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار و ضمن تسلیم پیام کتبی رئیس جمهور کشورمان به وی بر بهره‌برداری از دیپلماسی به منظور ایجاد فضای مورد نیاز جهت برقراری امنیت و صلح در جهان تاکید کرد.

در این دیدار طرفین به‌طور مبسوط درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله مسائل منطقه ای و بین المللی و چگونگی یافتن راهکارهایی به منظور کاهش تنش ها در منطقه و همچنین استمرار حفاظت از برجام به عنوان یک تفاهم بین‌المللی و چندجانبه و یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماسی در عصر حاضر بحث و تبادل نظر کردند.

در این جلسه، استفاده از دیپلماسی به منظور ایجاد فضای مورد نیاز جهت ایجاد و استحکام ثبات و امنیت در بهترین شکل ممکن با توجه به شرایط و وضعیت کنونی جهان و منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

واکنش به اظهارات نژاد پرستانه ترامپ 

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت اظهارات نژادپرستانه رئیس جمهور آمریکا ضد ملت افغانستان و غیرقابل پذیرش دانستن این سخنان آن را تهدید صلح و امنیت بین المللی خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران خود را در کنار مردم مقاوم، دولت و فرهیختگان کشور برادر و همسایه افغانستان می داند.

بازدید سفیر نروژ از تخت جمشید

سفیر نروژ در ایران در سفری به شیراز از مجموعه باستانی و تاریخی "پرسپولیس" بازدید کرد.

لارس نوردوم، سفیر نروژ در ایران در صفحه توییتر خود با انتشار تصویری اظهار کرد: این هفته از "پرسپولیس"  در شیراز استان فارس بازدید کردم. شگفت‌انگیز است دیدن میراث غنی فرهنگی ایران.

ظریف: انگلیس در پروژه های تیم "B" مشارکت نکند

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تیم "B" زمین بازی را در ایالات متحده آمریکا از دست داده است و حالا نیات خود را از طریق انگلستان پیگیری می‌کند.

در ویدئویی که به تازگی از نشست مطبوعاتی مشترک وزیران امور خارجه ایران و نیکاراگوا در فضای مجازی منتشر شده است، ظریف در بخشی از سخنان خود در این ویدئو می‌گوید: ما ۱۵۰۰ مایل مرز ساحلی در خلیج فارس داریم. ما مسئول تامین امنیت و کشتیرانی آزاد در منطقه خلیج فارس هستیم. این وظیفه مادام‌العمری ماست.

وی خطاب به مقامات انگلستان تاکید کرد: برای انگلستان بسیار بهتر است که در پیاده‌سازی پروژه تیم "B" (بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن زائد و بن سلمان) شرکت نکند. تیم "B" زمین بازی را در ایالات متحده آمریکا از دست داده است و حالا نیات خود را از طریق انگلستان پیاده می‌کند.

وی گفت: من فکر می‌کنم اینها سیاست یکسانی است که در ایالات متحده شکست خورده و در انگلستان نیز شکست خواهد خورد.​

بوریس جانسون کاهش تنش ها را دنبال کند

سفیر کشورمان در انگلیس با اشاره به نخست وزیر شدن بوریس جانسون، نسبت به کاهش تنش‌ها و بهبود روابط میان ایران و انگلیس ابراز امیدواری کرد.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در انگلیس در توییتی نوشت: آقای بوریس جانسون نخست وزیر جدید ظاهرا تنها نخست وزیر انگلستان در ۴۰ سال گذشته است که این فرصت را داشته که از جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده و مستقیما با مسئولین ارشد ایران گفت‌وگو نماید. امیدواریم این تجربه، به ایشان کمک نماید که انگلیس فوری سیاست کاهش تنش و بهبود روابط را پیگیری کند.​

سفیر ایران در بلغارستان: به دنبال تنش نیستیم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان در گفت‌و گو با یکی از نشریات این کشور با بیان اینکه دلیل افزایش تنش در منطقه را باید در رفتار سرشار از بدعهدی و تروریسم اقتصادی دولت کنونی آمریکا علیه ایران دانست، اظهار کرد: علاقه‌ای به تشدید تنش ها در منطقه مان نداریم زیرا اگر اتفاق بدی رخ دهد، اول ایجاد کنندگان تنش و سپس ما بقی بازنده خواهند بود.

تبریک ظریف به بوریس جانسون

وزیر امور خارجه ایران ضمن یادآوری چند نکته مهم از جمله اهمیت ایران برای حفاظت از خلیج فارس و تامین امنیت منطقه، به بوریس جانسون برای رسیدن به مقام نخست‌وزیری انگلیس تبریک گفت.

 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی توییتری نوشت: «توقیف (نفتکش حامل) نفت ایران توسط دولت ترزا می و به فرمان ایالات متحده، به زبان ساده و روشن، دزدی دریایی است. نخست‌وزیر شدن همتای سابقم بوریس جانسون را تبریک می‌گویم. ایران به دنبال تقابل نیست. ولی ما در خلیج فارس، ۱۵۰۰ مایل ساحل داریم. این آب‌های ما است و از آن محافظت خواهیم کرد.»

میانجی گری سوئد بین ایران و انگلیس

وزارت خارجه سوئد اعلام کرد که برای آزادسازی نفتکش توقیف شده با پرچم انگلیس، در حال رایزنی با ایران و انگلیس است.

بر اساس گزارشی از رویترز، سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد درحال مذاکره با ایران، انگلیس و دیگر کشورها بر سر این نفتکش توقیف شده است. این نفتکش هفته گذشته توسط جمهوری اسلامی ایران توقیف شده است.

وزارت خارجه سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد: سوئد نسبت به تحولات تنگه هرمز ابراز نگرانی می‌کند. برای سوئد و اتحادیه اروپا، حفاظت از آزادی کشتیرانی حیاتی است. با توجه به شرابط حاد منطقه، اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش تنش‌ها حائز اهمیت است.

در ادامه این بیانیه آمده است: سوئد در سطوح مختلف با طرفین ایرانی، انگلیسی و سایر سرمایه‌گذاران در  حال مذاکره است. ما امیدواریم که راه‌حلی برای این مسئله و کاهش تنش از شرایط حاد کنونی بیابیم.

واکنش وزارت امور خارجه به وخامت سلامت زکزاکی

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز نگرانی شدید از درگیری‌های روز گذشته در ابوجا، خشونت و توسل به زور در این تظاهرات را محکوم کرد.

سید عباس موسوی با اشاره به  وخامت حال شیخ زکزاکی و گذشت بیش از دوماه از انتشار گزارش تیم پزشکی مبنی بر نیاز فوری وی و همسرش به درمان در خارج از کشور اظهار داشت: از مسئولین نیجریه انتظار می‌رود در اسرع وقت نسبت به انتقال شیخ ابراهیم زکزاکی به خارج از بازداشتگاه برای دسترسی ایشان به خدمات  درمانی مناسب و فوری اقدام نمایند.  

موسوی با تاکید بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات در نیجریه  و آسایش مردم خواستار حفظ آرامش دوطرف، خویشتنداری مسئولین نیجریه، تسریع در روند درمان شیخ زکزاکی و رفع نگرانی های موجود نسبت به وخامت حال ایشان  و همچنین حل مشکلات موجود از طریق گفت‌وگو شد.

سفیر برلین: آلمان متعهد به اجرای برجام است

میشائیل کلور-برشتولد با اشاره به سفر تعدادی از اعضای اتحادیه تجاری «NUMOV» آلمان به ایران در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: بازدید اتحادیه تجاری NUMOV آلمان، با بیش از ۱۵ کارآفرین آلمانی با پتانسیل بالای همکاری. آلمان متعهد به اجرای برجام.

ظریف: آمانو بی باک از برجام حمایت کرد

وزیر امور خارجه ایران ضمن ابراز ناراحتی از درگذشت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جانشین وی خواست راه او را در حمایت از برجام ادامه دهد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی توییتری در واکنش به درگذشت یوکیا آمانو، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: " از شنیدن خبر درگذشت نابهنگام یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، غمگین هستم. فکر و دعای ما با عزیزان وی است. غریق آرامش باشد. ایشان از همان ابتدا، حامی سرسخت برجام بود و ما انتظار داریم که جانشین ایشان نیز همین مسیر را دنبال کند."

ابراز نگرانی فرانسه نسبت به وضعیت خلیج فارس

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه در اظهاراتی جانبدارانه با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت خلیج فارس گفت که ایران باید نفتکش انگلیسی را آزاد کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره طرح انگلیس برای ایجاد نیروی دریایی در خلیج فارس با مشارکت سایر کشورهای اروپایی گفت: وضعیت در خلیج (فارس) بسیار نگران کننده است. آزادی دریانوردی در آنجا به چالش کشیده شده است. این نه تنها خطری برای تجارت در آن منطقه که برای اقتصاد جهان مهم است، به شمار می‌آید بلکه موجب تشدید تنش می‌شود.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه فرانسه، وی افزود: این مسئولیت متوجه ایران است که با آزادی کشتی "استنا ایمپرو" و خدمه‌اش گامی رو به جلو بردارد. اکنون زمان یافتن راه حل‌های قوی به منظور تنش زدایی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه در ادامه گفت: ما در حال رایزنی درباره یک ابتکار اروپایی به همراه شرکای انگلیسی و آلمانی‌مان به‌علاوه دیگر شرکا برای افزایش اطلاعات خود از وضعیت دریانوردی از طریق روش‌های نظارتی مناسب هستیم. هدف تسهیل عبور کشتی‌ها در این منطقه است. این مرحله می‌بایست با همکاری کشورهای اروپایی باشد. از نظر دیپلماتیک، ما همچنین خواهان ایجاد شرایطی برای یک گفت‌وگوی منطقه‌ای درباره امنیت دریانوردی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: برای ما، هدف از این ابتکار اروپایی کاهش تنش و تنش‌زدایی است و با رویکرد آمریکا برای اعمال فشار حداکثری (بر ایران) تفاوت دارد. هدف آن همچنین ارائه پاسخی به چالش استراتژیک و دیپلماتیکی است که متوجه منافع اروپایی است. البته طرح ما در سطح عملیاتی باید با آمریکا هماهنگ باشد.

نامه ایران روی میز شورای امنیت

در پی اقدام ایران به توقیف کشتی انگلیسی استینا ایمپرو در خلیج فارس، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به شورای امنیت برخی اطلاعات مربوطه را به این نهاد منعکس کرده است.

در این نامه اعلام شده این نفتکش روز جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ در تنگه هرمز با یک کشتی ماهیگیری ایرانی برخورد و به آن خسارت وارده کرده است و حال تعدادی از خدمه و ماهیگیران صدمه دیده کشتی ایرانی نیز وخیم است. در این نامه همچنین آمده است کشتی انگلیسی پس از این حادثه، هشدارهای مسئولان ایرانی را نادیده گرفت و با خاموش کردن سیستم های ناوبری خود، در اقدامی خطرناک، مسیرش را تغییر داد و با حرکت در جهت مخالف، در تلاش برای فرار بود که نیروهای ایرانی آن را توقیف کردند.

در این نامه اعلام شده است اقدام ایران برای برقراری نظم و قانون و حفظ امنیت دریانوردی در تنگه هرمز ضروری بود و براساس قوانین بین المللی صورت گرفته است. این نفتکش که دستور توقیف آن را مقامات قضایی محلی صادر کردند متعاقبا به بندرعباس هدایت شد.

نمایندگی دائم ایران در نامه خود اعلام کرده است: بر اساس دستور مقامات قضایی، تحقیقات درباره تخلفات این نفتکش از جمله خساراتی که به محیط زیست دریایی و کشتی ماهیگیری ایرانی و خدمه و ماهیگیران آن وارد کرده، در حال انجام است.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران با استناد به این اطلاعات، ادعاهای اخیر انگلیس به شورای امنیت درباره نفتکش استینا ایمپرو را رد کرده است. در این نامه، همچنین نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است هدف همه اقدامات کشورمان اجرای قوانین، برقراری نظم و حفظ ایمنی و امنیت دریانوردی در منطقه حساس خلیج فارس و تنگه هرمز است.

در این راستا، نمایندگی به عنوان یک نمونه به اقدام اخیر ایران در توقیف کشتی ریاح نیز اشاره و اعلام کرد: این کشتی در حال قاچاق سوخت بود.

ایران از اقتصاد آفریقا جدا نمی شود

رئیس اداره شرق آفریقای وزارت خارجه معتقد است با توجه به شرایطی که بازار کشورهای آفریقایی دارد صادر کنندگان ایرانی باید یک برنامه ریزی جدی برای حضور در این بازار داشته باشند.

ملک حسین گیوزاد، امروز در همایش تجارت با آفریقا، اظهار کرد: قاره آفریقا با بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت یک بازار بسیار مهم اقتصادی برای تمام جهان است. با وجود آن که بسیاری از کشورها تلاش کرده‌اند از ظرفیت این قاره برای صادرات کالاهای خود استفاده کنند اما هنوز ایرانی‌ها می‌توانند ضمن بهره گیری از این ظرفیت شانس خود را برای حضور در این بازار افزایش دهند.

وی با اشاره به سابقه روابط ایران و آفریقا گفت: پیش از انقلاب دولت پهلوی تلاش می‌کرد با استفاده از رویکردی که ایالات متحده آمریکا داشت نسبت به افزایش نفوذ دیدگاه‌های خود در آفریقا اقدام کرده و حتی از دولت‌های ظالم مانند رژیم آفریقای جنوبی حمایت کند.

رئیس اداره شرق آفریقای وزارت خارجه، ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب با محوریت گفتمان انقلابی ایران تلاش کرد از مبارزان، علیه دیکتاتورها حمایت کند و از این جهت خود را در میان مردم آفریقا به عنوان یک دولت محبوب شناساند.

آغاز فعالیت سرکنسول جدید ایران در مونیخ

سرکنسول جدید ایران در مونیخ، فعالیت خود را در نمایندگی ایران در این منطقه آغاز کرد.

امیر رضا شرکت، به عنوان سرکنسول جدید ایران در مونیخ  فعالیت خود را در نمایندگی ایران در این منطقه آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، عبدالله نکونام قدیری سرکنسول پیشین ایران در مونیخ بود که در پایان ماموریتش در این منطقه در پیامی با ایرانیان مقیم ایالت‌های جنوبی آلمان خداحافظی کرد.

سرکنسول ایران در مونیخ

کد خبر 383581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.