پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت و بازسازی حمام شاهزاده‌ها

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد عملیات مرمت و بازسازی حمام شاهزاده‌ها انجام شده است.

محمد فیض در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیش از سه هزار سال پیش ایرانیان در شهرهای خود حمام عمومی داشته‌اند و احتمال می‌رود نخستین حمام تاریخ در ایران ساخته شده باشد.  

وی با بیان اینکه حمام شاهزاده‌ها که در دوره طلایی تاریخ اصفهان یعنی دوران صفوی ساخته شده است، نمونه‌ای از این بناهاست، افزود: بنیانگذار این اثر معماری یکی از شاهزادگان صفوی به نام «شهربانو بیگم» دختر شاه سلطان حسین صفوی است که در تاریخ یکم آبان سال ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۱۵ به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: حمام شاهزاده ها از سال ۵۳ متروکه شده بود و کاربردی نداشت به همین دلیل بسیاری از بخش های بنای آن آسیب دیده بود.

وی با بیان اینکه مجموعه حمام صفوی شاهزاده ها شامل در ورودی، راهرو، سربینه، میاندر، گرمخانه، چال حوض، خزینه، مسیر گاورو و حوضچه‌های پشت‌بام برای ذخیره آب است، گفت: در میان سربینه حمام، فضایی با قاعده هشت ضلعی قرار دارد که بر فراز آن گنبدی با تزئینات رسمی بندی بنا شده است.  

فیض ادامه داد: فضای گرمخانه حمام شاهزاده‌ها هم اندازه با فضای میانی سربینه است، همچنین فضای چال حوض نیز در ضلع غربی حمام (در شمال گرمخانه و تون حمام) قرار گرفته و برای تزئینات فضای گرمخانه و چال حوض از کاشی های فیروزه ای، سبز و سفید استفاده شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان برای مرمت حمام شاهزاده‌ها، اظهارکرد: از جمله اقداماتی که سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر جهت مرمت و احیای این بنای با ارزش انجام داده می توان به سبک‌سازی بام، آواربرداری، قیدبندی، پلاستر، ایزولاسیون و آجر فرش به شیوه سنتی اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: روشندان‌های (نورگیر) حمام شاهزاده‌ها به شیوه قدیمی و با استفاده از مصالح سنتی احیا و بازسازی شده و همچنین استحکام بخشی و پی بندی دیوارها و لایه برداری سطوح داخلی انجام شده است.

وی تصریح کرد: مرمت، استحکام بخشی و موزون‌سازی نقاشی‌های سر در ورودی و آثار به دست آمده پس از لایه‌برداری در بخش‌های سربینه و چال حوض (نقاشی موجود در چال حوض حمام تصویر خان هفتم از مجموعه هفت خان رستم و تصویرگر نبرد دیو سفید با رستم است) از دیگر اقدامات انجام شده به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در حمام شاهزاده‌ها همچنین الگوبرداری از کاشی‌ها، استحکام‌بخشی بستر زیرین، نصب مجدد کاشی‌های سالم و بازسازی کاشی‌های فرسوده با گره هشت و صابونک انجام شده است.

فیض خاطرنشان کرد: تمامی حمام‌های سنتی دارای سیستم گرمایش از کف بوده که دمای بخش "تون" حمام از طریق مسیرهای گربه رو به کف گرمخانه هدایت می‌شده که مرمت این بخش از حمام شاهزاده ها نیز یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته است.

وی گفت: به منظور بهره‌گیری از فضاهای حمام در جهت رونق‌بخشی گردشگری، اجرای تأسیسات جدید سرمایش و گرمایش، نورپردازی و سیستم‌های الکتریکی از ضروریاتی بود که اجرا شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۰ درصد از عملیات مرمت و بازسازی حمام شاهزاده‌ها انجام شده است، ابراز امیدواری کرد: با اتمام این پروژه یکی دیگر از عناصر شاخص معماری ایرانی در مسیر بازار بزرگ اصفهان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

کد خبر 383485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.