گاردین: طرح ائتلاف دریایی هانت با مخالفت روبرو شد

نشریه گاردین روز سه شنبه در گزارشی عنوان کرد که طرح ائتلاف دریایی اروپا در منطقه خلیج فارس که روز گذشته جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به توقیف یک فروند نفتکش این کشور در تنگه هرمز به آن اشاره کرد، با مخالفت‌هایی مواجه شده است.

به گزارش ایمنا و به نوشته این نشریه انگلیسی نزدیکان بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس مخالف این طرح بوده و از نگاه کارشناسان مسائل دریایی این راهکار نتیجه کوتاه مدتی برابر کشتی های انگلیس ارائه نمی دهد.

گاردین افزود، نزدیکان جانسون که ظاهراً طرفدار برجام هستند دلیلی نمی بینند که آمریکا از طرح ائتلاف دریایی اروپا در منطقه خلیج فارس مستثنی شود، چرا که این مساله می تواند به آینده روابط ویژه انگلیس و آمریکا صدمه بزند.

در عین حال کارشناسان مسائل دریایی هم معتقدند که طرح ائتلاف دریایی اروپا ممکن است ۴ ماه تا زمان عملیاتی شدن طول بکشد. در این مدت کشتی های انگلیسی از ترس توقیف توسط ایران مجبور هستند تا موقتاً پرچم های خود را پایین بیاورند.

این نشریه انگلیسی به نقل از مدیران شرکت های دریایی نوشت که هزینه موسوم به بیمه جنگ برای تردد کشتی ها در تنگه هرمز به شدت رو به افزایش است. به گفته آنها هزینه عبور یک کشتی در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن وزن در محدوده ۵۰۰ هزار دلار برآورد می شود.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه گذشته اعلام کرد؛ کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس دیروز طی سخنانی در مجلس عوام از طرح ایجاد ائتلاف دریایی اروپا در منطقه خلیج فارس خبر داد که مأموریت حفاظت از کشتی های تجاری در این منطقه را برعهده خواهند گرفت.

او با این حال عنوان کرد که این اقدام به معنای همسویی با سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نیست و انگلیس همچنان حامی توافق هسته ای با ایران است.

هانت با اذعان به این نکته که حفاظت از همه کشتی‌های انگلیسی در تنگه هرمز امکان پذیر نیست، گفت: «به همه کشتی‌های این کشور که می‌خواهند از تنگه هرمز عبور کنند می‌گوییم که به ما اطلاع دهند تا از آنها حفاظت کنیم.»

اظهارات محتاطانه وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی در حالی مطرح شد که رسانه های این کشور در روزهای گذشته از احتمال تحریم و مسدود کردن اموال ایران توسط دولت لندن خبر داده بودند.

ساندی تلگراف در گزارشی کاملاً یکسویه اعلام کرده بود که دولت انگلیس در حال تنظیم بسته تحریمی دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران است.

با این حال، حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر که در رسانه‌های انگلیسی بازتاب گسترده‌ای یافت، هشدار داد که دولت لندن باید نیروهای سیاسی داخلی را که می‌خواهند تنش‌های کنونی میان ایران و انگلیس را فراتر از ماجرای کشتی‌ها افزایش دهند، مهار کند.

با انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیری جدید انگلیس، بایستی منتظر ماند و دید که سیاست دولت جدید او در قبال حل این بحران چگونه خواهد بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر امروز با تبریک انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس در حساب توییتری خود نوشت: توقیف (نفتکش حامل) نفت ایران توسط دولت ترزا می و به فرمان ایالات متحده، به زبان ساده و روشن، دزدی دریایی است.

وی ادامه داد: نخست‌وزیر شدن همتای سابقم بوریس جانسون را تبریک می‌گویم. ایران به دنبال تقابل نیست. ولی ما در خلیج فارس، ۱۵۰۰ مایل ساحل داریم. این آب‌های ما است و از آن محافظت خواهیم کرد.

کد خبر 383460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.