ثبت ۱۴ اثر تاریخی بویین‌میاندشت در فهرست آثار ملی

بویین‌میاندشت_رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویین‌میاندشت گفت: ۱۴ اثر تاریخی شهرستان به زودی در فهرست آثار ملی کشور قرار می‌گیرد.

جواد فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان بویین‌میاندشت، اظهار کرد: شهر زیرزمینی بویین میاندشت با ۷۰۰ سال قدمت، قلعه تاریخی تخماقلو و حمام کِرز متعلق به دوران قاجاریه و کلیسای زَرنه، خانه تاریخی رئیسی و شش قبرستان ارامنه هر کدام با ۴۰۰ سال قدمت از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان هستند.

وی با بیان اینکه از ۲۰۶ اثر تاریخی این شهرستان تاکنون دو اثر به نام حمام کِرز به شماره ۳۱۲۹۳ و قلعه تخماقلو به شماره ۲۹۴۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، عنوان کرد: ۱۴ اثر تاریخی شهرستان به زودی در فهرست آثار ملی کشور قرار می‌گیرد.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویین میاندشت با بیان اینکه در حوزه گردشگری دو مرکز بومگردی در شهرستان فعال است، افزود: شش مرکز بومگردی دیگر به زودی مجوز فعالیت دریافت می‌کنند.

فرهادی با بیان اینکه روستاهای آغچه، زرنه، تخماقلو، کرچ، نوغان، بلطاق و شهر افوس مناطق هدف گردشگری است، خاطرنشان کرد: ۱۳۶ هنرمند در رشته‌های سبدبافی، نمدمالی، میناکاری ملیله‌دوزی، جاجیم بافی، معرق، مشبک، گیوه بافی مشغول به کار هستند.

فرهادی "حکومت یکروزه زنان" و مراسم "کُردان" را مهمترین آثار ناملوس این شهرستان برشمرد و گفت: بویین‌میاندشت به شهرستان پنج قوم معروف است که هر قوم در مناسبت‌های مختلف مراسم خاصی برگزار می‌کند، قوم ارامنه سه عید قربان، عید پاک و عید آب‌پاشان و قوم گرج با قوم فارس مراسم کردُخوانی و سینه‌زنی برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه حمام کرز و افوس در حال مرمت هستند، ادامه داد: حمام قدیمی شهر افوس با بیش از  ۲۰۰ سال قدمت یکی از بناهای تاریخی دوران قاجاریه است که سبک معماری این بنای تاریخی به شکل هشتی گنبدی است و فاز نخست مرمت و بازسازی آن از سال گذشته زیر نظر میراث فرهنگی و از محل اعتبارات شهرداری افوس با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیون تومان آغاز شده و در حال اجراست.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویین میاندشت با بیان اینکه شهر زیرزمینی این شهرستان در کاوش‌های باستان‌شناسان در سه سال قبل کشف شد، افزود: مساحت این شهر سه هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع و ارتفاع آن حدود ۱۵ متر از سطح زمین است که هشت فاز از  ۱۸ فاز آن شناسایی و دو فاز برای بازدید عموم آماده شده است.

فرهادی با بیان اینکه این اثر تاریخی متعلق به ۷۰۰ سال گذشته است، یادآور شد: سرد بودن بیش از حد و ناامن بودن منطقه به علت هجوم راهزنان و غارتگران عامل ایجاد این شهر زیرزمینی بوده است.

وی تصریح کرد: خانه‌ها در این شهر به صورت دو طبقه و با تهویه هوای جداگانه ساخته شده است که پس از تغییر کاربری به محل نگهداری احشام تبدیل شده است، ابزار کشاورزی کشف شده متعلق به ۶۰۰ سال گذشته است، البته کاوش‌ها در این منطقه ادامه دارد.

وی گفت: از محل اعتبارات تملک دارایی ۵۰ میلیون تومان برای کاوش در شهر زیرزمینی افوس هزینه شده است و یکی از ورودی‌های آن که در اثر بارندگی‌ها تخریب شده بود در حال مرمت است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویین میاندشت با بیان اینکه این اثر تاریخی در حال ثبت ملی است، گفت: هفت هزار گردشگر داخلی و ۱۵۰ گردشگر خارجی در یک سال گذشته از این اثر تاریخی بازدید داشتند.

فرهادی خاطرنشان کرد: دو شهر زیر زمینی دیگر در روستاهای بویین کشف شده که تاکنون به علت تخصیص نیافتن اعتبارات کار کاوش روی آن‌ها صورت نگرفته است.

کد خبر 383291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.