چرا بعضی داروهای آلزایمر بی‌اثر است؟

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد وجود یک نوع ژن خاص می‌تواند دلیل این موضوع باشد که چرا تعدادی از داروهای آلزایمر در برخی افراد جواب نمی‌دهد، اما برای گروهی دیگر موثر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری آلزایمر، نوعی اختلال در عملکرد ذهنی است که به تدریج قدرت تفکر و حافظه فرد را از بین می‌برد. بنابراین شناسایی به موقع علائم و کنترل سیر پیشرفت بیماری با استفاده از داروهای خاص، اهمیت زیادی دارد.

گروهی از محققان دانشگاه بوفالو در آمریکا به تازگی ژنی به نامCHRFAM۷A" " کشف کرده‌اند که مختص انسان است اما تنها ۷۵ درصد افراد این ژن را در بدن خود دارند؛ ژن CHRFAM۷A از آمیختگی ژنی که نوعی گیرنده را برای انتقال‌دهنده عصبی "استیل کولین" رمزگذاری می‌کند و یک آنزیم به نام "کیناز "(kinase) به وجود آمده است. استیل کولین نقش مهمی در یادگیری و حافظه داشته و با گسترش بیماری آلزایمر، ارتباط مستقیم دارد.

به گفته محققان، ژن پیوندیCHRFAM۷A ، گیرنده "آلفا ۷ نیکوتینی استیل کولین" را رمزگذاری می‌کند، اما چون این ژن فقط در انسان وجود دارد، داروهایی که گیرنده آلفا ۷ را هدف قرار می‌دهد، در بدن موش‌ها خوب عمل می‌کند اما در بدن انسان‌ها موثر واقع نمی‌شود.

محققان آمریکایی، تاثیر مهار کننده "کولین استراز" را که داروی اصلی درمان آلزایمر است در افراد مبتلا به بیماری که این ژن را داشتند و همچنین کسانی که این ژن در بدن آن‌ها وجود نداشت، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها به منظور انجام این مطالعه، داده‌های پزشکی ۳۴۵ فرد مبتلا به آلزایمر را بررسی کردند.

نتایج بررسی‌های محققان نشان داد افرادی که ژن CHRFAM۷A را در بدن خود نداشتند، به داروهای آلزایمر بهتر پاسخ دادند. یافته‌های جدید حاکی از این است که یک دارو ممکن است برای ۲۵ درصد افراد مبتلا به آلزایمر موثر باشد و برای ۷۵ درصد باقی مانده، نتیجه خوبی نداشته باشد. بنابراین باید رویکرد شخصی‌تری برای درمان این بیماری و داروهای مورد نیاز آن صورت گیرد.

نتایج این مطالعه در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در لس آنجلس ارائه شد.

کد خبر 383225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.