کاهش امضاهای طلایی در فرآیند ساخت و ساز

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از کاهش امضاهای طلایی در فرایند ساخت و ساز در تهران خبر داد.

به گزارش ایمنا، غلامرضا گلپایگانی صبح امروز –یکشنبه ۳۰ تیرماه- با حضور در شورای شهر تهران در واکنش به سخنان اعضای شورای شهر تهران و با بیان اینکه در راستای برنامه پنج ساله سوم توسعه به هوشمندسازی فرآیند صدور پروانه تاکید شده است، اظهار کرد: از سال گذشته این مهم در دستور کار قرار گرفت و حتی آسیب‌شناسی در مورد فرآیند صدور پروانه انجام شد.

وی با بیان اینکه این آسیب‌شناسی یک اتفاق مهم و گام اساسی در راستای شفاف‌سازی و هوشمندسازی بود، افزود: مواردی که مورد نقض بود را اصلاح کردیم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه بخش‌هایی از مراحل تشکیل پرونده و ثبت آن از یک ماه گذشته الکترونیکی شده است، تصریح کرد: از یک ماه پیش ثبت درخواست، اینترنتی شده است و توسط شهروند متقاضی در سامانه شهرسازی ثبت می‌شود و شهروندان می‌توانند بدون مراجعه فیزیکی ثبت درخواست کنند و بعد از کامل شدن مدارک، قرار بازدید از ملک گذاشته می‌شود.

گلپایگانی با بیان اینکه دو مرحله از ثبت درخواست و صدور پروانه الکترونیکی شده است، اضافه کرد: هوشمندسازی سامانه را کاملا منطبق بر طرح تفضیلی قرار داده‌ایم به‌گونه‌ای که مشخصات پهنه باید کاملا منطبق بر نقشه و پروانه باشد و با همکاری که با سازمان فناوری شهرداری تهران انجام داده‌ایم از یکم مردادماه نقشه ساختمانی، کاملا منطبق بر طرح تفضیلی می‌شود و سطح اشتغال، تعداد طبقات، کاربری و ... منطبق بر پهنه است و در غیر این صورت سامانه پیغام خطا می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا آخر سال هوشمندسازی صدور پروانه محقق می‌شود، اظهار کرد: هوشمندسازی یک ضرورت است، اما باید زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر اینکه میزان نارضایتی مردم از معاونت شهرسازی زیاد است، تاکید کرد: براساس اعلام سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸، بیشترین نارضایتی از شهرداری در بحث نگهداشت و نظافت شهر است و میزان رضایت از شهرسازی نمره قابل قبولی دارد.

گلپایگانی با بیان اینکه بحث برون‌سپاری به دفاتر خدمات الکترونیک مسئله اصلی است، اظهار کرد: طرح مشترکی با دانشگاه علم و صنعت در راستای آسیب‌شناسی برون‌سپاری به دفاتر خدمات الکترونیک داریم و امیدواریم تا پایان سال هوشمندسازی محقق شود.

وی در مور مصوبه شورای شهر مبنی بر الزام شهرداری تهران به صدور پروانه و پایان‌کار برای ساختمان‌های شهرداری، گفت: براساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، ساختمان‌های شهرداری نیز نباید خارج از ضابطه ساخته شوند، اما در گذشته به واسطه این که شهرداری ناظر، پیمانکار و بهره‌بردار بود بعضا مقررات ملی ساختمان رعایت نمی‌شد؛ هر چند که سال گذشته ابلاغ کردیم که از این به بعد ساختمان‌های شهرداری نیز باید پروانه کسب کنند و اکنون شورا این ابلاغیه را تصویب کرد تا محکم‌کاری شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در مورد سرانجام ساختمان‌هایی که در گذشته ساخته شده‌اند، افزود: پروانه ساخت مربوط به ساختمان‌هایی است که تازه می‌خواهند شروع به ساخت کنند، اگر در گذشته ساختمانی ساخته شده باید عدم خلاف بگیرد و اگر خلاف ضوابط ساخته شده باشد، باید این مهم را اصلاح کند.

گلپایگانی در مورد امضاهای طلایی در شهرداری و هشدار عضو شورای شهر (سالاری) در مورد افزایش امضاهای طلایی در شهرداری تهران، تاکید کرد: امضای طلایی زیاد بود، اما در حال حاضر آن را کاهش داده‌ایم.

وی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان داده که در عین تشکیل پرونده و کنترل نقشه به خصوص در مناطق گران‌قیمت، فضا بین ارباب رجوع و شهرداری به سمت چانه‌زنی می‌رود که این چانه‌زنی یا در راستای جلوگیری از اجرای قانون و یا مسدود گذاشتن برخی قوانین است که این اتفاق در سنوات گذشته صورت گرفته است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از دلایل هوشمندسازی و الکترونیکی شدن فرآیند صدور پروانه این است که ارباب رجوع از طریق سامانه الکترونیکی، فرآیند ساخت را طی کند، اظهار کرد: در ابتدا برخی‌ها به بهانه درآمدزایی این اقدامات را انجام دادند که در نهایت سبب شد امروز چهره شهر آرام‌بخش نباشد، اما در مدیریت جدید شهری این امضاهای طلایی به شدت کاهش یافت و معتقدیم حذف نیروی انسانی که می‌تواند اختیار امضای طلایی داشته باشد، موجب افزایش شفافیت خواهد شد.

کد خبر 383209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.