عفونت روده، باعث ابتلا به بیماری پارکینسون می‌شود

محققان کانادایی به تازگی ارتباط بین عفونت باکتریایی روده و بیماری پارکینسون را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری پارکینسون به دلیل کاهش سلول‌های عصبی خاص به وجود می‌آید که مسئول تولید ماده شیمیایی مهمی به نام "دوپامین" در بخش از مغز موسوم به "توده سیاه" (substantia nigra) است؛ این ناحیه از مغز، نقش مهمی در کنترل حرکات بدن دارد.

علائم پارکینسون شامل لرزش، سفتی عضلات و بی‌نظمی حرکات بدن است. محققان تاکنون مطالعات بسیاری در مورد ارتباط بین سیستم ایمنی و بیماری پارکینسون انجام داده‌اند. آن‌ها به تازگی نقش عفونت باکتریایی روده را در ابتلا به این بیماری مورد بررسی قرار دادند.

برخی از پژوهشگران معتقد هستند که پارکینسون در حال تبدیل‌شدن به یک بیماری فراگیر است، به طوری که تعداد افراد مبتلا به این بیماری در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ تقریبا دوبرابر شده و به ۶ میلیون نفر رسیده است. همچنین تخمین زده شده  است که این رقم تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۱۲ میلیون نفر برسد.

در واقع حدود ۱۰ درصد بیماری پارکینسون به دلیل جهش ژن‌هایی رخ می‌دهد که برای پروتئین‌هایPINK۱" " و "Parkin رمز گذاری شده‌ است؛ این پروتئین‌ها نقش مهمی در خارج کردن میتوکندری آسیب‌دیده دارد. گروهی از پژوهشگران دانشگاه "de Montreal"، موسسه "Montreal Neurological" و دانشگاه "McGill" در کانادا در مورد رابطه بین این ‌پروتئین‌ها و بیماری پارکینسون مطالعه‌ای روی موش‌ها انجام دادند.

با  وجود اینکه محققان ژن‌هایی که برای پروتئین‌هایPINK۱  و Parkin  رمز گذاری شده‌ است را در بدن موش‌ها از بین بردند، هیچ علائمی از بیماری پارکینسون در آن‌ها مشاهده نشد. بنابراین به جز عملکرد این پروتئین‌ها، عوامل دیگری در تحریک بیماری پارکینسون موثر است.

محققان کانادایی برای بررسی عوامل دیگر، موش‌های جوانی که پروتئین‌هایPINK۱  و Parkin  را نداشتند، به نوعی باکتری روده موسوم به "اشریشیا کلای" (Escherichia coli) آلوده کردند. یافته‌های جدید نشان داد که این موش‌ها به مشکلات خفیف روده‌ای مبتلا شدند و هرچه این موش‌ها بزرگ‌تر شدند، علائم حرکتی مربوط به بیماری پارکینسون بیشتر در آن‌ها مشاهده شد.

همچنین نورون‌های "دوپامینرژیک" (dopaminergic neurons) نیز در مغز آن‌ها از بین رفته بود، اما سیستم ایمنی موش‌هایی که به مقدار طبیعی پروتئین‌های PINK۱  و Parkin داشتند، به درستی عمل می‌کرد. به گفته محققان، عفونت روده در حیواناتی که ژن‌های مرتبط با بیماری پارکینسون را ندارند، باعث عملکرد غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن می‌شود. در نتیجه سیستم ایمنی به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کند و زمینه ابتلا به بیماری پارکینسون فراهم می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

کد خبر 383002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.