۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
علت بی‌اشتهایی عصبی چیست؟

بی‌اشتهایی عصبی، یک بیماری متابولیکی و روانی است که در آن وزن افراد به طور خطرناکی کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این بیماری با وزن بسیار کم بدن نسبت به قد، مشخص می‌شود و از علائم آن می‌توان به داشتن رژیم غذایی طولانی با وجود خطر کمبود وزن، داشتن وسواس در مصرف کالری و مقدار چربی مواد غذایی و  همچنین از دست دادن یا نازک شدن موها اشاره کرد.

در واقع بی‌اشتهایی عصبی (anorexia nervosa)، یک بیماری جدی و پیچیده‌ است که حدود ۰.۹ تا چهار درصد زنان و ۰.۳ مردان به آن مبتلا هستند. حتی زمانی که وزن بدن این افراد به طور خطرناکی کاهش پیدا می‌کند، آن‌ها باز هم از اضافه وزن خود وحشت دارند و تصور می‌کنند دچار اضافه وزن شده‌اند.

تا کنون محققان بر جنبه‌های روانی بی‌اشتهایی عصبی مانند تمایل فرد بیمار به لاغری، تمرکز داشته‌اند اما یافته‌های جدید آن‌ها در مورد نقش سوخت و ساز بدن، می‌تواند دلیل این موضوع را که چرا مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی شدیدا دچار کاهش وزن خطرناک می‌شوند، توضیح دهد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا، یک مطالعه هم‌خوانی سراسر ژنوم (GWAS) روی ۱۶ هزار و ۹۹۲ فرد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی و ۵۵ هزار و ۵۲۵ فرد سالم انجام دادند. GWAS، روشی است که در آن تفاوت‌های ژنتیکی در DNA افراد به سرعت مشخص می‌شود. محققان از این روش برای تشخیص ژن‌های مرتبط با بیماری‌های پیچیده مانند سرطان، دیابت، آسم، امراض قلبی وبیماری‌های روانی استفاده می‌کنند.

محققان آمریکایی طی انجام این مطالعه با بررسی ۸ تفاوت چشمگیر بین DNA افراد بیمار و سالم، دریافتند بعضی ژن‌ها، ارتباط چشمگیری با بیماریهای روانی نظیر اسکیزوفرنی، افسردگی، اضطراب و روان‌ رنجوری‌ وسواسی‌ فکری‌‏ عملی‌ (obsessive compupsive disorer) دارد.

علاوه بر این بررسی‌های جدید نشان داد ساختار ژنتیکی مربوط به بی‌اشتهایی عصبی با فعالیت‌های فیزیکی، سوخت و ساز گلوکز، متابولیسم چربی و شاخص توده بدنی (BMI) ارتباط دارد. بنابراین یافته‌های جدید در مورد نقش سوخت و ساز بدن، می‌تواند دلیل این موضوع را مشخص کند که چرا مبتلا یان به بی‌اشتهایی عصبی، وزن خود را حتی پس از روش های درمان تغذیه‌ای از دست می‌دهند.

کد خبر 383001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.