آنچه در میدان تاریخی حسن‌آباد سوخت

میدان حسن آباد یکی از میادین دارای قدمت پایتخت است که پیشتر با نام‌های میدان ملک‌المتکلمین یا میدان هشت گنبد شناخته می‌شد و شامگاه گذشته آتش آن را دربرگرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میدان حسن آباد از لحاظ موقعیت در تقاطع خیابان امام خمینی با خیابان وحدت اسلامی و حافظ قرار گرفته و در این میدان به علت نزدیکی با بازار ابزارفروشان، انبارهای متعدد دپوی کالا وجود دارد.

میدان حسن آباد پس از انقلاب اسلامی به میدان ۳۱ شهریور تغییر نام داد، ولی نام این میدان دوباره به همان حسن آباد بازگشت. علت نامگذاری میدان حسن آباد قرار داشتن باغ بزرگی در آن منطقه بود که پس از گسترش شهر تهران، مالک باغ آن را به نام پسرش که حسن بود حسن آباد نام گذاری کرد.

در زمان پهلوی اول چهارراه حسن آباد میدان دایره‌ای شکلی به شعاع ۴۵ متر و مساحت حدود شش هزار و ۵۰۰ مترمربع تبدیل و در سال ۱۳۰۹ هجری خورشیدی به بهره‌برداری رسید.

حسن آباد را همه با ساختمان‌های گنبدی آن می‌شناسند که از سال ۱۳۰۹ هجری خورشیدی پابرجاست و به نوعی جزء المان‌های پایتخت محسوب می‌شود این میدان با چهار ساختمان هشت گنبدی به شکلی طراحی و ساخته شده است که گنبدها چهار گوشه میدان را احاطه کرده است به گونه‌ای که کمتر کسی را پیدا می‌کنید با شنیدن نام حسن آباد یاد گنبدهای آن و یا با دیدن تصاویر گنبدهای پیرامون آن نام میدان حسن آباد را بر زبان نیاورد. شانزدهم فروردین ماه سال ۷۷ میدان حسن آباد و ساختمان‌های پیرامون آن به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

یکی از ساختمان‌های گنبدی میدان حسن آباد در اوایل دهه ۵۰ تخریب شد تا به جای آن ساختمان چند طبقه بانک ملی با نمای شیشه‌ای در جنوب شرقی آن ساخته شود. سال ۱۳۸۰ در پی بازسازی و مرمت دوباره میدان شهرداری منطقه ۱۲ سازه‌ای به همان شکل طراحی و روی نمای ساختمان شیشه‌ای بانک ملی اجرا کردند تا یکپارچگی میدان حسن‌آباد حفظ شود.

محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران در خصوص آتش سوزی این  بنای تاریخی گفته است: « یک انبار محل نگهداری کالا در میدان حسن آباد تهران دچار حریق شد که با توجه به مجاورت آن با بنای تاریخی میدان حسن آباد حریق به بخش‌هایی از این بنا سرایت کرد.»

او افزود: «حریق در ضلع شمال غرب میدان حسن آباد رخ داده و درست جنب ایستگاه شماره یک آتش نشانی است و خوشبختانه در کمترین زمان ممکن نیروهای آتش نشانی در محل حاضر شدند و نسبت به مهار حریق و گسترش آتش اقدام کردند که این موضوع باعث شد تا آسیب کمتری به بناهای تاریخی واقع در میدان حسن آباد وارد شود.»

او با بیان اینکه در ظاهر و نمای بنا آسیبی به چشم نمی خورد، افزود: «سطح پشت‌بام بنا و نیز درها و پنجره های چوبی آن طعمه حریق شدند و به‌نظر می‌رسد، آسیب‌های حریق به داخل بنا بیشتر بوده و این موضوع نیازمند بررسی بیشتر است.»

شیخ‌الاسلامی گفت: «طبقه فوقانی دچار حریق گسترده شده بود و آسیب جدی است. سقف این قسمت کاملا تخریب شده و دو گنبد کلاه‌فرنگی بنا از بین رفته است.»

او ادامه داد: «حریق به طبقه بالای این بنا سرایت کرد اما با حضور بموقع آتش‌نشان‌ها، آتش سوزی به طبقه پایین نرسید. با این حال علت و میزان خسارات وارد شده به این بنا در دست بررسی است و نتیجه نهایی پس از انجام کارشناسی دقیق به زودی اعلام خواهد شد.»

کد خبر 382882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.