آسیب‌های روانی فیلم‌های نامناسب برای کودکان

به اعتقاد بسیاری کارشناسان، نفوذ و تأثیر رسانه بر زندگی امروزه ما غیرقابل انکار و اغماض است. فیلم‌ها اگر در حالت صحیح و متناسب با استانداردها ساخته شوند می‌توانند برای تأثیر تربیتی مثبت ابزار بسیار مهمی باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم‌ها، به لحاظ تأثیر روانی که بر روی مخاطب می‌گذارند، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در راستای تربیت و الگو پذیری کودکان و نوجوانان به صورت غیر مستقیم محسوب شوند. خبرنگار ایمنا با احسان شاهپیری، روانشناس و مشاور خانواده، در خصوص نقش تربیتی فیلم‌ها گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید:

آیا فیلم های سینمایی در تربیت کودکان تاثیر دارد؟

بله، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد هرچه روش تربیتی برای کودک و نوجوان مستقیم‌تر باشد، اثر آن نامطلوب‌تر خواهد بود؛ بنابراین روش‌های تربیتی در حوزه‌هایی مثل تربیت اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی هر چقدر غیر مستقیم‌تر باشند مؤثرتر است. فیلم‌ها یکی از مؤثرترین ابزار برای تربیت غیر مستقیم کودکان و نوجوانان در حیطه‌های مختلف هستند.

این تربیت غیرمستقیم به چه صورت می تواند تاثیر بگذارد؟

فیلم‌های خوب می‌توانند به والدین کمک کنند تا از روش تربیت غیرمستقیم بهره‌مند شوند. نوجوانان در سنین نوجوانی با دغدغه‌های مختلفی نظیر پشتکار، عزت نفس و توانایی نه گفتن مواجه هستند؛ اگر فیلم‌هایی متناسب با دغدغه‌های نوجوانان ساخته و تولید شود، می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای یادگرفتن چنین مهارت‌هایی در نوجوانان باشد.

چرا اثر فیلم‌های سینمایی تا این اندازه اهمیت دارند؟

چون فیلم‌ها، خصوصاً به هنگام نمایش در سالن سینما، تمام حواس بیننده را درگیر و تحریک می‌کند، اثرگذاری بسیاری به لحاظ روانی می‌توانند در مخاطب داشته باشند. بنابراین یک فیلم خوب با توجه به قدرت اثرگذاری که دارد می‌تواند جایگزین ساعت‌ها کارگاه آموزش درمانی و کسب مهارت برای کودک و نوجوان باشد و خانواده‌ها و کارشناسان را، خصوصاً در حیطه تربیتی به نتایج مطلوب‌تری برساند.

آیا ایجاد مکان مناسب برای پخش فیلم کودک تاثیر بیشتری بر روی آن ها می‌گذارد؟

بله، فراهم کردن فضایی که کودک و نوجوان بتواند فیلمی را به همراه خانواده و یا هم سن و سالانش تماشا کند و سپس پیرامون آن فیلم با حضور کارشناس به تحلیل و بررسی بپردازد، بالاترین اثر تربیتی را خواهد داشت؛ چرا که آنها هم مهارت گفت و گو را می‌آموزند و هم نسبت به زوایای پنهان یک فیلم پی می‌برند. در چنین جلساتی نباید به سمت نتیجه‌گیری رفت بلکه باید پرسش و پاسخ رد و بدل شود تا کودک و نوجوان بتواند نقطه نظر خودش را هم بیان کند.

با توجه به اینکه عنوان "فیلم برای کودک" و "فیلم با کودک" بسیار مطرح می‌شود چنین فیلم‌هایی که متناسب سن کودک ساخته نشود چه تاثیری بر آن‌ها می‌گذارد؟

یک فیلم نامتناسب با سن کودک می‌تواند منجر به آسیب های روانی شود که به سختی رفع می‌شوند. هنگامی که کودک یا نوجوان در معرض تماشای فیلمی قرار بگیرد که متناسب با سنش نیست، دچار نوعی تجاوز شناختی خواهد شد؛ چرا که با مفاهیمی رو به رو می‌شود که هنوز برایش قابل درک نیست و این مفاهیم لاینحل در ذهن، منجر به شکل گیری الگوهای رفتاری ناهنجار می‌شود. سینما مکانی است که همه شرایط در آن مهیا می‌شود تا حواس مخاطب معطوف به تماشای فیلم شود. در چنین حالتی هیجانات به شدت تحریک می‌شوند و تأثیرپذیری ناخودآگاه هم چند برابر می‌شود. بنابراین اگر فضای سینما، مناسب کودک یا نوجوان نباشد ممکن است مخاطب دچار نوعی فوبیای سینما شود چرا که سیستم دفاعی روانی‌اش به شدت تحریک می‌شود تا با مفاهیمی که غیرقابل هضم است مقابله کند. تاثیرات فیلم نامتناسب با سن مخاطب، خصوصاً فیلم‌های خشن به صورت قطع در آینده کودک و نوجوان به شکل الگوهای رفتاری بروز خواهد کرد که بر طرف کردن آن‌ها به شدت دشوار خواهند بود.

کد خبر 382870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.